נתונים חדשים

חיסון שפעת: בעל השפעה אפסית למבוגרים

חיסון השפעת עליו ממליץ כל כך משרד הבריאות בעל הצלחה אפסית בקרב מבוגרים מעל גיל 65, והצלחה נמוכה בתינוקות, כך עולה מנתונים של המרכז הלאומי לבקרת מחלות (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם באמת חיסון השפעת מסייע להפחתת התחלואה בקרב מבוגרים? הנתונים לא כל כך משכנעים. כיום שרד הבריאות ממליץ לאוכלוסיות בסיכון, ובהן תינוקות וילדים עד גיל חמש ואנשים בני 65 ומעלה, להתחסן נגד שפעת כדי למנוע סיבוכים של המחלה כדוגמא אישית גם השר (עוד מעט לשעבר) יעקב ליצמן ןמנכ"ל המשרד הצטלמו כשהם מתחסנים. אולם כעת מתברר כי דווקא בשתי קבוצות הגיל הללו החיסון פחות יעיל.

נתונים מהחורף האחרון בישראל מגלים כי בקרב הילדים עד גיל חמש החיסון היה יעיל במידה נמוכה, וכי בקרב בני 65 ומעלה הוא לא הפחית כלל את התחלואה.

מדובר בחיסון שמיוצר מדי שנה. זה מכבר ידוע שהוא יעיל באופן חלקי בלבד ואינו מבטיח תוצאות חד משמעיות, אבל כעת מתברר כי דווקא בקבוצות הסיכון (קשישים וילדים קטנים) הוא אינו עושה את העבודה. ניתוח הנתונים נערך על ידי המרכז הלאומי לבקרת מחלות, גוף המשתייך למשרד הבריאות כך שקשה להאשים גורם כל שהוא בתוצאות.

יעילות החיסון נבדקה בקרב האוכלוסייה הכללית. לא נבדקה השפעתו על מניעת אשפוזים. התוצאות: רק 29% מהאנשים שחוסנו בכל קבוצות הגיל היו מוגנים בפועל נגד המחלה; הקבוצה שהייתה מוגנת ביותר בפני תחלואה בזכות החיסון — ילדים בגיל 17-5 שלומדים במערכת החינוך (יעילות של 70%); החיסון היה יעיל יחסית גם בקרב בני 45 עד 64, אצלם החיסון היה יעיל בקרב 60%.

בילדים בני חצי שנה עד חמש היה החיסון יעיל בקרב 39% בלבד; בקרב בני 18 עד 44 הוא מנע מחלה אצל 12.5% בלבד, ובקרב בני 65 ומעלה (קבוצת הסיכון העיקרית לפתח את סיבוכי המחלה) לא היה יעיל כלל במניעת תחלואה בקהילה. האנשים מקבוצת גיל זו שחוסנו חלו בשיעורים דומים לאלה שלא קיבלו חיסון. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות במדינות אחרות גילו ממצאים דומים.

כמובן שמדובר בבדיקה סטטיסטית שלא בהכרח יכולה לתת תשובות מדויקות לגבי כל מתחסן אך במשרד הבריאות יצטרכו לתת את הדעת על כך.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר