שיחת חג מיוחדת

הרב הראשי הגר"ד לאו מסכם חצי קדנציה ונערך לבית הדין

רגע לפני כניסתו לתפקיד נשיא בתי הדין, הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו, בשיחת חג מיוחדת, מסכם מחצית קדנציה, מתייחס למאבק שהתפתח מול הראשון לציון ומונה את ההישגים והאתגרים (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(תמונה: מרים אלסטר, פלאש 90 )

שיחת חג: הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו מסכם בימים אלו כמחצית קדנציה ברבנות הראשית לישראל. כחמש שנים עברו מאז נבחר לתפקיד, במהלכו כיהן עד כה כנשיא מועצת הרבנות הראשית ובעוד תקופה קצרה ייכנס לתפקיד היוקרתי של נשיא בית הדין הגדול, בהחלפה עם הראשון לציון הגאון רבי יצחק יוסף.

כותרת שיחת החג עם הרב הראשי

מטבע הדברים, שיחת החג עסקה בסיכום הקדנציה והעבודה בתפקיד הרם של הרב הראשי לישראל. אך בסיום הראיון התייחס הגר"ד לאו בקצרה למאבק המתפתח, שאיש לא מצליח לעצור, בינו לראשל"צ הגר"י יוסף: "אני חושב שבין הדברים שאגיד בעדינות על עצמי, אני לא חושב שאני בגאווה, אני מתפלל 3 פעמים ביום ואומר' 'ונפשי כעפר לכל תהיה', אתה יודע, גם חול שדורכים עליו קצת אז הוא לפעמים יורד, שדורכים עליו חזק - הוא זז לצדדים. לפעמים כשדורכים אני זז לצדדים.

הרב הראשי רבי דוד לאו בשיחה לכתב 'כיכר השבת' ישי כהן

"צריכים לדעת להשתדל ולכבד, ולצערי אני לא תמיד מוצא שותפים טובים מבין הסביבה, אני מאוד מקווה שאנשים יתעשתו ויבינו. חבר אני לכל מי שרוצה ביחד איתי לעשות הכל רק לפי ההלכה ולעשות הכל בכדי לקדם את שמו".

פסח אצל הרב הראשי: "אם בשנים קודמות הייתי החלק הטכני של ההכשרות, להפקת לקחים הייתי יושב כל מוצאי פסח. כאן, בתפקיד רב ראשי אתה עושה את זה מיד לאחרי פסח, כשאתה יודע שהחלטה שלך מעשית למאות אלפים.

"כל ימיי השתדלתי ללמוד וללמד, כרב ראשי - השיעורים בהיקף אחר, בכמויות גדולות. אתה יכול להיות בכולל אברכים שנמצאים עמוק בתוך סוגיה ומשם אתה הולך לתיכון של ציבור שאינו מבאי בית הכנסת. שיעורי התורה, שתמיד היו מנת חלקי, זה דבר שהולך וגדל. וזה נכון, אם בעבר היה לי זמן לכתוב, היום זה הרבה פחות".

סיכום מחצית קדנציה: "יש הרבה מאוד טובים שרצינו וברוך השם הצלחנו לעשות. יש דברים שפחות אפשר היה לקיימם, ויש דברים שאנחנו צריכים לזכור שאנחנו בתקופה קשה, תקופה של מאבק גדול כנגד המושג של מדינה יהודית. מי חלם לפני עשר שנים שאנשים יהודים יפנו לבג"צ כנגד העובדה שחמץ יסתובב בבתי חולים.

עם הרב הראשי הספרדי הגר"י יוסף

אברכים יכולים לאכול בשר רבנות: "הגעתי לכאן, רמת הכשרות עלתה ברמות שאין לתאר, קח לדוגמה את שחיטת חו"ל, הגענו למצב שהנהלים בצורה כזו טובה, אני יכול לומר לך: כל רב שרוצה, כל אדם, שירצה לאכול בשר משחיטת הרבנות הראשית - חלק, אין לו שום מניעות. גם בני תורה ואברכים. מבחינת השחיטה וההקפדה, הגענו למצב מעולה, מעשרים צוותים שיצאו לשחוט בזמנו, יצאו בשנה האחרונה 91 צוותים".

נגד החכי"ם הצבועים בכנסת: "התחלנו את המהלך שהנהלים הברורים, האחידים, שקיימים ברבנות, צריכים להיות שותפים בכל הארץ כולה. פנה סגן השר אלי בן דהן, פנה לכנסת, להעביר הצעת חוק שרב מקומי יהיה מחויב לנהלי הכשרות של הרבנות הראשית. הגופים שהכשילו את הצעת החוק הזאת, הם חובשי הכיפה שהיום צועקים שלרבנות אין נהלים אחידים. אי אפשר לצעוק מצד אחד שאין לרבנות נהלים. יש, והם אחידים, ואתם אלו שמפריעים".

מתווה הכותל והמאבק שניהל נגד אישור המתווה: "הייתה לי את הזכות אכן לראות ולזהות שהמתווה הזה הוא סכנה שמכניס את הרפורמים, מכניס חורבן, לחלל את מקום מקדשינו, הייתה לי את הזכות הגדולה הזו, אני מודה לבורא עולם שנתן לי את הזכות להאיר את כל מי שטעה.

"דבר אחד ברור, מי שחשב להכניס את החורבן של העם היהודי, שמתקיים במקומות אחרים בעולם, להביא לארץ, קודם כל זה נעצר. מה שלא יהיה עכשיו, זה כבר לא יהיה באותה צורה. כולם מודעים לזה. ברור לי שהנציגים שומרי המסורת לא יתנו שזה יהיה".

הרב הראשי הגאון רבי דוד לאו

בג"צ לא מתערב לבתי הדין: "אני מוכרח לציין דווקא לטובה, שכמה וכמה ערעורים לבג"צ על פסקי דין שלנו בבית הדין נדחו. בג"צ אומר דבר אחד, כל עוד התנהל הליך שהוא הלכתי - אני לא מתערב. שההליך יהיה מסודר. אני אומר את זה לזכותם".

הרב לאו - סמל התרת העגונות: "קשה להצביע שזה הכי גדול, יש הרבה דברים. כשאתה מגיע לשיעורי תורה, אני מרגיש שאני מטעין את עצמי שאני מגיע לכולל, כשאתה מגיע לבית ספר במקסיקו. אבל אכן יש סיפוק גדול בנושא העגונות. זיכה אותי הקב"ה לסגור תיק של 37 שנים, תיק של 23 שנים, תיקים של 14, 13, 12 שנים. זה סיפוק עצום. זה נכון שבחצות לילה אתה מבקש מהנהג שיביא שלושה אנשים ל'מניין', זה סיפוק עצום".

גיורי חו"ל: "כל נושא בתי הדין והגיור שייכים לראשון לציון. אנחנו אמורים בחודש אב להחליף בינינו את תחום האחריות ואז אלמד את הסוגיה. אני לא יוצא הרבה מהארץ, הייתי ארבעה ימים באוסטרליה, באו אלי הרבנים בכאב, באים רבנים מהארץ, נותנים תעודת גיור, אתם יודעים מה הרקע ולאן הוא הולך? המפגש הזה של שעתיים בוודאי לא רציני. בוודאי שאם זה מתנהל כך, ואם זה בהסכמת הרבנות - בוודאי שזה לא בסדר".

ההתבוללות בעולם: "ההתבוללות בעולם היא פשוט נוראה, נוראה. אחוזים גבוהים מאוד. גם ישראלים שיורדים - התבוללו בדור ראשון. מקסיקו היא באמת חריגה, אבל גם שם 6 אחוזי התבוללות - וזה הרבה, הרבה מאוד, לחיות בחו"ל זה לא פתרון, המציאות, לצערי, התבוללות איומה".

צפו בשיחת החג המלאה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר