קמצנית או חסכנית? בואי לבדוק את עצמך

אף אחת לא אוהבת להודות בתכונות שליליות ובעיקר לא בקמצנות. מידה בעייתית לכל הדעות, שיכולה להצטייר רע מאוד בעיני אחרים. האם אדם קמצן חי עם עצמו בשלום? איך שלא נסתכל על זה, קשה מאוד לשים את הגבול הדק שבין קמצנות לבין חסכנות (צרכנות, שיווקי)

קמצנית או חסכנית. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

מכירים את אלו שמכריזים על עצמם: "אני לא קמצן, אני חסכן", ואז רואים אותו ביום קיץ לוהט, הולך ברגל, מרחק של 8 רחובות מקצה אחד של בני ברק לקצה השני, כי הוא חוסך את הכסף של האוטובוס...

אז נכון, כל אחד עושה את החשבונות של עצמו כי רק הוא יודע מה מצבו ומהם יחסיו עם הבנק, וסדרי העדיפויות משתנים. אך כשנסתכל לעצמנו בעיניים, נדע להבין - האם אנחנו קמצנים או חסכנים.

אם גם אתם ילדי שנות השמונים, ודאי גדלתם עם אבא שמסתובב בבית ומכבה את האורות, דודי השמש והמכשירים החשמליים: "אין אף אחד בחדר – למה האור דולק"? הוא שואל בטון מאוכזב או כועס. אור דולק בחדר ריק נחשב היה לבזבוזים ומותרות.

נכון שהדור של היום הוא דור של שפע, אך ודאי שגם אם אנחנו הכי לא קמצנים בעולם – אין סיבה אמיתית לבזבז.

עוד דוגמה טובה להבדלים בין אז והיום, היא מעולם מיזוג האוויר. בעוד ילדי שנות השמונים עמדו מול המאווררים ושרו שירים בקול מצחיק או הזיעו בחוץ מבוקר עד ערב - הילדים של היום מכונסים בחדרים ממוזגים וקפואים, מורידים עוד משחק מהאפליקציה או מבקשים לראות סרטון ביוטיוב.

השאלה כיום היא אינה האם לרכוש מזגן חדש לבית, אלא איזה סוג.

מרכזי? מזגן קטן לכל חדר וגדול יותר לסלון? כמעט אין אדם שמוכן להיכנס היום לבית שלא מותקן בו מזגן. מה שנחשב למותרות לפני 20 שנה, הפך היום להכרח. ויחד עם ההכרח הזה הגיעו גם חשבונות החשמל הגבוהים. אז עובדים יותר כי משלמים יותר ושוב מאבדים את גבול החסכנות – שמרנות – קמצנות, כי בכל זאת כואב הלב לראות איך שעת עבודה מתבזבזת בשנייה של לחיצה מיותרת על ידית המים בשירותים, או בגלל מכשירי חשמל שדולקים לשווא בכל הבית.

אך בואו נודה, השינויים שעוברים עלינו מאז שנות ה-80, באים לידי ביטוי גם במחירים אחרים. עדיין יש בגדים ממותגים שעולים מאות שקלים, אך בקלות ניתן למצוא גם שמלה במחיר של 50 ש"ח ואף פחות – והיא יפהפייה והולמת. האם את נחשבת לקמצנית אם קנית שמלה במחיר זול? יש שישוויצו בכך ויש שיתביישו בכך – שוב, הכל מאד אינדיבידואלי.

בשבועות האחרונים יצא לשוק מזגן חדש של חברת 'אלקטרה' – אלקטרה פלטינום AAA אינוורטר, ואיתו בשורה: השימוש בו עולה לנו רק 1 ש"ח ללילה.

רק 1 ש"ל ללילה. אלקטרה. צילום: יחצ

המשמעות היא כמובן שונה לכל אחד מאיתנו: אלו שממילא מדליקים את המזגן כל לילה כי אינם מסוגלים לישון ללא מיזוג – מרוויחים פה פתאום חיסכון ענקי בחשבון החשמל ויכולים לישון הרבה יותר בשקט. אלו שהלכו לישון והתעוררו כל שעתיים כי חם להם, אלו שנדדה שנתם בגלל ההתלבטות אם להדליק או לא להדליק את המזגן, אלו ששכנעו את עצמם שבכלל לא חם, ואלו שהדליקו רק בחדר השינה או רק בחדר הילדים – פתאום יכולים להסתכל אחרת על העניין – כי שקל ללילה הוא משהו שטוב לכולם,

גם אם אתה חסכן וגם אם אתה קמצן ובעיקר אם אין לך מספיק כסף להשקיע במיזוג לאורך כל שעות היממה. האמת היא שיש כאן בשורה גם לאנשים שכחנים שיצאו מהבית לאירוע והשאירו מזגן דולק – הם גם חוזרים לבית קר ונעים, וגם לא צריכים לאכול את הלב.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית