מהר מדי?

רו"ח שהפך למנהל קבוצות רכישה עצמאי בכמה שנים

הוא מתעסק בתחום הכי מעניין ששמענו עליו, מציל קבוצות רכישה מנפילה, שמואל הבר גם הקים מחלקה לקבוצת רכישה בחברת 'דלויט', וכמה שנים לאחר התואר נהפך לעצמאי. מה זה אומר על התחום? יצאנו לראיון עם רו"ח בוגר הקמפוס החרדי של הקריה האקדמית אונו והיחיד שמלווה קבוצות רכישה במגזר החרדי, הנה סיפור ההצלחה שלו (לימודים, שיווקי)

קבוצות רכישה. אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

הדור שבו התעסקנו בתחום שהתואר הכתיב לנו נעלם, ובמקומו עידן ה'ידע ככוח' התיישב. אנחנו צוברים ידע במהלך הלימודים, סוגרים תיקייה של תואר ראשון ושני, ובסוף בכלל יוצאים לשוק העבודה עם מגוון אפשרויות תעסוקה ביזארי הרבה יותר ממה שהתחום הציע לנו.

רו"ח שמואל הבר הוא רואה חשבון בוגר תואר ראשון ושני במנהל עסקים מהקריה האקדמית אונו , אבל בפועל, הוא מלווה קבוצות רכישה עצמאי וגם זה שהקים את מחלקת קבוצות הרכישה בחברת רואי החשבון השנייה בגודלה בישראל 'דלויט'.

אז מה בעצם התפקיד ה"הוליוודי" שלך עושה בשטח?

"או-הו הוליוודי, כמו כל שם לא מוכר "ליווי קבוצת רכישה" נשמע מאתגר. חשבתם פעם על בנין שהוקם על ידי קבוצת חברים? בלי עמלות נדל"ן, תיווך, הימור על שכנים שאולי פחות תאהבו, ציפייה לדירה מסוימת ותוצאה אחרת לגמרי – פה מדובר בקבוצה שכל אחד בחר בה ובנה לעצמו שכנות.

קבוצת רכישה, הינה צורת התאגדות של חברים, אם במסגרת קבוצה ואם במסגרת עמותה, אשר מטרתה הינה רכישת קרקע והקמת פרויקט בניה עליו. זה יכול להיות דירות למגורים או למטרת מסחר ומשרדים".

מה היתרונות או החסרונות של קבוצות רכישה?

"לקבוצת רכישה יש יתרונות וחסרונות:

יתרונות עיקריים: 1. חיסכון בעלויות – הרווח היזמי בפרויקט, נשאר בכיסם של חברי הקבוצה ולא הולך ליזם חיצוני שמוכר דירות. 2. אפשרות בחירת שכנים (או לכל הפחות האפשרות לדעת בכל זמן נתון, עם מי בדיוק אנחנו הולכים לגור).

בעבר היו גם יתרונות בתחום המיסוי, אך בשנים האחרונות הממשלה סגרה את הפרצות, וכיום כמעט ולא נותרו יתרונות מיסוי בקבוצות רכישה.

חסרונות עיקריים: 1. אין התחייבות על מועד מסירה ועלות סופית. 2. אין ערבות חוק מכר.

כתוצאה מהמבנה המתואר של קבוצות רכישה, יש צורך במיומנות ומקצועיות, על מנת להוביל קבוצת רכישה כל הדרך אל החיסכון בעלות הדירה.

מאחר ובקבוצת רכישה 'מתגלגלים' סכומי כסף רבים (נתקלתי בקבוצות ש'גלגלו' מאות מיליונים... ) בטרם מתקבל ליווי בנקאי, יש צורך בבקרה שוטפת על חשבונות הקבוצה ועל הניהול הפיננסי שלה. תפקידי בשטח הוא, בין השאר, לוודא מחד כי הכספים אכן נכנסים לאן שצריך, מתי שצריך, כמה שצריך וממי שצריך. ומאידך, לוודא כי הכספים יוצאים למי שצריך, מתי שצריך וכמה שצריך.

בנוסף, כמנהל הפיננסי של הקבוצה, אני מספק שקיפות לשותפים בקבוצה, ובכך מאפשר להם להיות יותר רגועים בכל מה שקורא למצב ההשקעה שלהם בקבוצה".

איך מממנים הקמת פרויקט במסגרת קבוצת רכישה?

"המימון של הקמת פרויקט במסגרת קבוצת רכישה, הוא מורכב יותר מאשר לקיחת מימון יזמי רגיל, ובטח יותר מורכב מלקיחת משכנתא כאדם פרטי. הגוף המממן בוחן לעומק וביסודיות, הן את הפרויקט עצמו (מבחינת רווחיות וכד'), והן את חברי הקבוצה באופן פרטני. לאור הנ"ל, העיסוק במימון פרויקטים בקבוצות רכישה, תופס נתח עיקרי בכל הקשור לתכנון הקמת פרויקט במסגרת קבוצת רכישה, והוא יכול להיות הגורם המשמעותי 'לתקיעת' הקבוצה, כפי שאכן קורה בלא מעט קבוצות...

בעבר, הרוב המוחלט של המימון בקבוצות רכישה, ניתן ע"י הבנקים. בשנים האחרונות, מגוון אפשרויות המימון התרחב משמעותית, עם כניסתן של קרנות מימון חוץ בנקאיות. אלו מאפשרות לקבל מימון אשר מחד הינו יותר יקר, אך מאידך, ניתן לקבלו בזמן קצר משמעותית מאשר בבנק.

במסגרת עיסוקי בתחום הקבוצות, אני עוסק רבות בייעוץ לקבוצות בתחום המימון".

קבוצות רכישה נפוצות בגזרה החרדית – זה נכון?

"חד משמעית כן. עבור חרדים חשובה קהילתיות, הווי תורני שכנותי, ובניה מתאימה שרק קבוצת רכישה מעניקה (מס' קומות מוגבל בגלל שבת, כיורים נפרדים וכו'). אתה בוחר מי יגור לידך ומי השותף במהלך התכנון – לחרדים יש המון במשותף, כך שקמות הרבה קבוצות רכישה במגזר.

יש לציין, כי קיימות לא מעט קבוצות / עמותות רכישה במגזר החרדי, אשר התנהלו שלא באופן מקצועי, ונקלעו למשברים קשים. בכך, גרמו ללא מעט הפסדים לחברי הקבוצה. קבוצות אשר השכילו לשכור את שירותיהם של אנשי מקצוע, הצליחו בדרך כלל להגיע אל היעד הנכסף – דירה במחיר נמוך ממחיר השוק".

אונו כמרכז לימודי הייתה הבחירה שלך: מה הרושם?

"המקום מקצועי. אין מה לומר. המרצים אצלנו היו בעלי שם, כדוגמת פרופ' האוזר – לשעבר יושב ראש הרשות לניירות ערך בישראל, והחומר הלימודי עשיר ונצרך. בנוסף, המרצים דאגו להפוך את הידע לפן המעשי וללמד איך להתמודד עם סיטואציות פיננסיות, סיכונים וכד'.

ראוי גם לציין, כי בקריה האקדמית אונו היו לא מעט מלגות לציבור החרדי. מלגות אלו אפשרו לחברים רבים להתחיל ולסיים את התואר בכבוד, וללא הקשיים הכלכליים הכרוכים במימון תואר אקדמי שכזה".

על הווי חרדי באונו אפשר לדבר?

"צריך לדבר. אין כמו להיכנס למקום שבנוי בדיוק בשבילנו ועבור הנוחות שלנו. כשאתה מרגיש שיש לך גב תומך ואתה לא חרדי נבדל זה גורם לך ללמוד כמו שצריך, לתת ולהשקיע. כשתצטרך – יהיו שם בשביל להתחשב בך. באונו דאגו לנו להווי חרדי בכל הרמות, חופשות בחגים וצמוד אליהם, זו תחושה של שייכות ממש".

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר