מי שכורת – משלם! כל מה שרציתם לדעת על כריתת עצים בישראל

בשנת 2008 חוקק בישראל חוק אילנות מוגנים שמטרתו היתה להפחית את כמות העצים שנכרתים במדינת ישראל. מרבית הציבור עדיין אינו מודע לרזי החוק ולא אחת מתקבלות קריאות לכרות עץ כזה או אחר כשבפועל לא התקבל לכך אישור (שמירת הסביבה, שיווקי)

כיכר בשיתוף ByPost | כיכר השבת |
כריתת עץ מקצועית (צילום: Pixabay)

החוק בהחלט עשה את שלו והביא לירידה משמעותית במספר העצים שנכרתים מדי שנה והראיה לכך היא העובדה שמדינת ישראל היא אחת הבודדות בעולם שבה כמות העצים עלתה בעשורים האחרונים בעוד שמרבית המדינות בעולם מתאפיינות דווקא ביחס הפוך.

ברור שלצד הפיקוח ההדוק על כריתת העצים ננקטו עוד צעדים אך אין ספק שמדובר באחד החוקים היעילים. למרות זאת, על פי האתר 'גיזום פלוס' המתמחים בכריתת עצים בישראל מרבית הציבור עדיין אינו מודע לרזי החוק ולא אחת על פי דובר החברה, מקבלים קריאות ובקשות לכרות עץ כזה או אחר כשבפועל לא התקבל לכך אישור.

הכירו את חוק אילנות מוגנים

מדובר באחד החוקים הכי ברורים שקיימים ושאוסר על כריתה של עצים בוגרים מכל סוג במדינת ישראל. עצים בוגרים על פי ההגדרה הם כל העצים אשר גובהם עולה על שני מטרים וקוטר הגזע שלהם לפחות 13 סנטימטרים.

כאמור, למרות שמדובר בהגדרה מאוד ברורה (ואולי בגלל זה), רבים עדיין נשארים עם שאלות בסיסיות כגון האם החוק מתייחס לעצי פרי ונוי כאחד או מה קורה כאשר מדובר בכריתת עץ בבית פרטי?

התשובות לכל השאלות האלה מאוד פשוטות – החוק תקף בכל המקרים ובכל סוגי העצים. לא משנה באיזה עץ מדובר, במיקום שבו הוא נטוע או מי נטע אותו וכל עוד הוא עומד בקריטריונים של אילן מוגן – אסור לכרות אותו.

לצד האיסור קיימים גם עיצומים כספיים שיכולים לבוא לידי ביטוי בקנסות של 30,000 ₪ ובמקרים קיצוניים העניין יכול להגיע עד לבית המשפט שרשאי להטיל עיצומים כספיים של למעלה מ-60,000₪.

כריתת עצים על פי היהדות

אם אתם קוראים קבועים של אתר 'כיכר השבת' סביר להניח שעניין ההלכה ואיך הנושא נתפס ביהדות מאוד חשובים לכם.

באופן כללי נוכל לספר לכם שכריתת עצים היא לא משהו שההלכה מעודדת ואפילו ההיפך ולכן אנו ממליצים לבחון כל מקרה לגופו, לעשות שימוש בשאלת רב במקרה הצורך ובכל מקרה לקחת בחשבון שישנן אפשרויות אחרות שיכולות למנוע את כריתת העץ מצד אחד אך לפתור את הבעיה מצד שני. מדובר בגיזום עצים ובהעתקת עצים – סעיפים שאנו מתייחסים אליהם בהרחבה בהמשך הכתבה.

למה כורת עצים מוסמך לא יעבוד בלי היתר?

אז חשבתם לעגל פינה ולהרים טלפון לכורת עצים כלשהו מתוך מחשבה שניתן לשחק קצת ראש קטן ולבקש מבעל המקצוע לכרות את העץ מתוך הסכמה שבשתיקה (תתפלאו אבל זה קורה הרבה).

במרבית המקרים ובהנחה שמדובר בכורת עצים מקצועי ולא בעבריין, אתם עומדים לקבל תשובה שלילית מאחר שכריתת עץ ללא אישור מסכנת את בעל המקצוע וסביר להניח שהוא זה שיספוג את הקנס ואף עשוי לאבד את הרישיון שלו. זקוקים לכרות עץ? עבדו על פי הנהלים שקבע המחוקק ותוכלו לעשות את זה באופן הכי יעיל ובטוח.

**כאן המקום לציין שהדרך הכי מומלצת לכריתת עץ בוגר היא להזמין כורת עצים מקצועי אשר עבר את כל הקורסים הדרושים ושמחזיק בציוד מתאים וביטוח מלא. מדובר במשימה מורכבת ומסוכנת שמצריכה צוות מנוסה שידע להתמודד עם האתגר החל משלב התכנון, דרך הפעלת הכלים המסוכנים לרבות מסורים, טרקטור ומנוף ובסופו של יום גם יפנו את הגזם באופן מסודר. כורת עצים שאינו מתעניין במצב ההיתר צריך להדליק יותר מנורה אדומה אחת.

איך משיגים היתר לכריתת עץ

הדרך הקצרה לכריתת עץ היא לנהוג על פי החוק. נכון שהעניין עשוי להימשך מספר שבועות אך בסופו של יום זאת הדרך הבטוחה לעשות את זה.

בכל מקרה שבו אתם רוצים לקבל היתר, עליכם לפנות לגוף המפקח באזור מגוריכם. בדרך כלל מדובר בפקיד היערות המקומי ולאחר מילוי הבקשה באתר האינטרנט של העירייה ותשלום האגרה, תועבר הבקשה לבחינה.

שימו לב שאין הבטחה לכך שהבקשה תתקבל ולכן עליכם לנמק באופן מפורט את סיבת הבקשה ומדוע אין פתרון אחר שיפתור את הבעיה.

במידה שבקשתכם אושרה, תוכלו להתקדם ולהזמין כורת עצים מקצועי אך גם כאן צריך לוודא שמדובר בבעל מקצוע שמחזיק ברישיונות, היתרים וכמובן ביטוחים מתאימים. בקשתכם לא אושרה? אל תכנסו למרה שחורה. יש עוד דרכים, לפעמים טובות אפילו יותר לפתרון של הבעיה.

מה עושים כשלא מתקבל היתר ואילו אפשרויות אחרות עומדות בפניכם?

במקרים שבהם לא מתקבל היתר או כאשר אתם תוהים אם ניתן לפתור את הבעיה שנוצרה מבלי להשמיד עץ בריא, כדאי שתכירו את שתי האופציות האחרות שעומדות לרשותכם. האחת מאוד פשוטה ואפילו הרבה יותר זולה בעוד שהשנייה מעט יותר מורכבת אך הפתרון שלה הוא אולי הטוב ביותר.

גיזום עצים

במקרים רבים גיזום מקצועי של עצים יכול לפתור את הבעיה. יש לכם עץ ענק ולא מתוחזק שהפך כבר למטרד? גיזום נכון יכול להחזיר אותו לימיו הטובים שבהם עוד התגאיתם במראה היפה שלו בגינה שלכם.

מעבר לכך, גיזום מקצועי יפתור בעיות שקשורות בהופעת מזיקים, עכברים ובעלי כנף שונים ויתרום לבריאותו ולהתפתחותו היפה של העץ.

כמה עולה גיזום עץ ביחס לכריתה?

המחיר של גיזום עץ יכול להסתכם ב-20% עד 30% ממחיר כריתה ואם תוסיפו לכך את העובדה שלא צריך לחכות לאישורים ושניתן לגזום באופן מידי, מדובר בפתרון טוב מאוד.

העתקת עץ קיים

תהליך העתקת עץ נשמע אולי פשוט אך כפי שניתן לראות מדובר בהליך מורכב למדי שהמחיר שלו ממש לא זול אך מצד שני הוא אולי הפתרון הכי טוב. ראשית, אתם יכולים לפתור את הבעיה שנוצרה באופן מושלם ויחד עם זאת להמשיך וליהנות מעץ פורח רק במקום הרבה יותר נוח.

כמה עולה העתקת עץ ביחס לכריתה?

חשוב לציין שהעתקת עץ כפי שניתן לראות אינה מסתכמת רק בהעברה שלו ממקום אחד לאחר והיא כוללת מספר צעדים שיתרמו לסיכוי שלו להמשיך ולהתפתח – דבר שמייקר את המחיר ביחס לגיזום ולעתים אפילו ביחס לכריתה כאשר כל מקרה צריך להיבחן לגופו. העתקת עץ יכולה להסתכם באלף שקל ולהגיע עד למחירים ממש גבוהים שעולים על עשרת אלפי שקלים.

דבר נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא עניין הרישיון. בניגוד לגיזום עצים, העתקה מצריכה קבלת היתר מפקיד היערות ממש כמו בתהליך הכריתה אם כי מאוד סביר להניח שלא תתקלו בבעיות או בסירובים בעניין זה.

ההמלצה שלנו

אנו ממליצים להימנע מכריתה ופגיעה בעצים, לנסות לפתור את הבעיה באמצעות גיזום נכון או העתקה של העץ ולעשות שימוש בשירותי כריתת עצים רק במקרי אין ברירה וחשוב לא פחות – לעשות את זה על פי החוק.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר