תקשורת מגע במרחק נגיעה

חוסר מגע בקשר נחשב תקשורת חברתית מילולית ושאינה מדברת. הוא מהווה קושי בסיסי בהבנת האדם את זולתו. הסובלים מכך ויתקשו לתקשר עם זולתם באופן יעיל (דעות)

שונמית דרעי | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

עולם התקשורת עובר מהפכה חסרת תקדים. רובם ככולם נמצאים רוב הזמן עם המכשיר הסלולרי, מבלים שעות ברשתות חברתיות, מצייצים, משתפים ומסמסים. אנשים חיים ונושמים דרך התקשורת הדיגיטלית.

ברקע התופעה, נראים זוגות היושבים במסעדה לדייט, במקום לנהל שיחה ביניהם, כל אחד עסוק במכשיר הפרטי שבידו. אם שהחליטה לצאת לגינה הציבורית משגיחה על ילדיה המשחקים, תוך השגחה צמודה לא פחות על התנועות במכשיר הנייד. גם ההמתנה בתור לקופה בסופר הפכה לתוכנית האזנה ציבורית לשיחות אישיות.

זמינות כמעט אבסולוטית והיצמדות ממכרת - סוג של התנהלות צמודה לנייד, כי איך אפשר לחיות ללא חמצן? בני אדם אינם מרגישים שבעצם התמכרותם, הם מאבדים את הקשר והחיבור האמיתי לעצמם, למשפחתם ולצרכיהם הפרטיים, ומבלי משים הדבר משפיע על התנהגות חברתית באופן כמעט גורף.

הטמעה של רעיון חדש, גם אם יש לו יתרונות מובהקים, היא קשה בדרך כלל ואורכת שנים רבות. לעומת זאת, נראה כי הטכנולוגיה של הטלפונים הסלולריים והתחרות ביניהם מתקדמת בצעדי ענק וכל המתקדם עם הדגם החדיש ביותר, הרי זה משובח ונחשב כמקושר ביותר.

הטלפון הנייד אומץ באופן מהיר על ידי הציבור, על כל רבדיו, כמעט ללא סייגים, או הבדל תרבותי והפך להיות אחת מדרכי ההתקשרות הפופולריות ביותר, כנותן מענה ליצירת קשר ו"חיבור" בכל מיני וריאציות לבחירה, החל מהודעת מסרון קצרה, דרך קבוצות משפחתיות, שיתופים חברתיים ועוד.

האם גם ההתנהגות שלנו משתנה בעידן הדיגיטלי?

ניתן בהחלט לאפיין את השינויים החברתיים המתבלטים והמקבלים ביטוי במשברים רבים בתקשורת בין אישית, בתוך המשפחה, בין הורים לילדים, יוצרים בעיות של חוסר משמעת וחציית גבולות, בין בני הזוג ובחיי החברה בכלל.

דרכי ההתקשרות השתנו באופן מהותי. שלא כבעבר, כיום התקשורת, גם אם היא חשובה, עוברת בדרך קרה ומנוכרת וללא התייחסות לערך המסר המועבר דרכה. בעקבות זאת, משתנים גם ערכי החברה מהותית מהערכים של הדור הקודם. השינויים חלים ואנו חשים אותם פועמים בצעדי ענק בחברה המודרנית, כשמדובר כאן בשינוי התנהגותי ממשי, ההולך ומתפתח בעקבות השימוש ביישומים הדיגיטליים.

לכולם ברור מעל לכל ספק שהשימוש בעולם הדיגיטלי, לטוב ולרע, משנה את פני החברה.

על השינויים החברתיים המהותיים בעידן הדיגיטלי

תופעות אלו מגובות במחקרים שונים ובסקרים שונים וכמובן עדיין נתונים להתאמה ושינוי.

אומנם מחקרים מלמדים שילדים היום בטוחים יותר בהחלטות שלהם המתקבלות בפרקי זמן קצרים מבעבר. הביטחון העצמי בהחלטות, משנה לגמרי את פני החברה, הטרנדים עוברים מהר הרבה יותר, יש "פיקים" חזקים יותר, מאחר ואם אני בטוח בהחלטה שלי יחד עם עוד רבים כמוני, אני יכול למצות את האפשרויות הניתנות לי ומיד לעבור להחלטה הכרחית, חשובה.

מאידך, "אליה וקוץ בה", ההחלטות המתקבלות הן במהירות הבזק, כשאינן מאפשרות לילד להעמיק חשיבה ולהתבונן בהן וביתר הרחבה על הנושא המדובר. דרך ההתקשרות הדיגיטלית הילד נמנע ליצור דיאלוג עם חבר באופן אנושי, שמאפשר לחוש את הרגשות הנלווים והידוע כנחוץ להתפתחותו החברתית. הדבר מלמד על הסתפקות באינטראקציה חברתית מצומצמת.

ביטול מרחב הזמן - המשמעות של הפלטפורמה הדיגיטלית היא היכולת לבצע אינטראקציה ולהיעזר ביישומים ובחוכמה הצבורה ברשת, לפי המועד הנוח למקבל ההחלטה. אין יום ואין לילה, אין משמעות לשעון, אלא רק לרצון. תחושה של יותר חוויות, יותר אינטראקציות בפחות זמן. זה מאפשר לאנשים לחוות יותר גם בפחות תנועה, היות וניתן ליצור את התקשורת בישיבה מול מסך.

שימוש במגוון זהויות [זהות אנונימית / זהות פיזית / או חשופה] - מאפשרת את היכולת לייצר סרטים שונים של חיים מקבילים, להיות חלק מסטטוסים שונים בו זמנית. מורכבות זו מאפשרת יצירת פרטיות מסוג שונה מזה שאנחנו רגילים אליו, לא להסתיר פרטים, אלא להוסיף מידע רב בדמויות שונות.

הפרטיות מסתתרת באופן הכי גלוי שאפשר, עד כדי פריצת גבולות של ממש - גבולות - תרתי משמע, הגובלים בחדירה לצנעת הפרט, גבולות מוסריים וגבולות החוצים גם במרחק גיאוגרפי רב. כל זאת כמעט ללא מאמץ, למעט אצבעות מרצדות על מסך מגע או לכל היותר קובץ מקשי הקלדה.

וכאן נשאלת השאלה: האומנם??? בני אדם יצורים אורגניזמים הזקוקים למגע חושי כצורך בלתי ניתן לערעור, שמחקרים רבים מצביעים על הצורך במגע, המבט, טון הדיבור כמשפיעים בקשר, חוסר נוכחות השומע המתבקש כחלק אקטיבי בתקשורת בין אישית ובהיעדרם, האם כל אלו משנים את ההתנהגות שלנו? האם אנחנו הופכים להיות יותר חברותיים, מחוברים ומרגישים? אז זהו, שיתכן ולא!

הודעות סמס הנשלחות לאחר פעולת הקלדה מהירה, ללא העברת המסר כפי שהשולח מתכוון להעבירו לעיתים מתפרשות ע"י מקבל המסרון, ע"פ קו מחשבתו הפנימי והמושפע ממצבי רוח בהם הוא שוהה. הודעות מהסוג הזה המעבירות מסר לא ברור, חוסמות היווצרות של תקשורת יעילה ומקדמת. לעיתים מותירה את המקבל מעבר פגוע וכועס ולעיתים עד כדי צבירת מטען של עוינות הנובע מתסכול.

התקשורת היא מפתח מרכזי באיכות קשרים בין אישיים, משפחתיים וחברתיים, התקשורת היא אבן בניין הכרחית בזוגיות ובלבד שתתנהל בדרך נכונה ויעילה. בלעדיה פועלים בני הזוג, כל אחד בדרכו, הוא וללא יכולת העברת מידע ותיאום וכאשר היא עוברת בצורה לא ברורה וללא שקיפות, במקום לקשר ולחבר, זה מוביל לתוצאה הפוכה, עד כדי שהיא הופכת להרגל וכמעט בלתי הפיכה.

לסיכום, הכל נגמר ומתחיל במילים. שום טכנולוגיה מתקדמת ככל שתהיה אינה יכולה להיות תחליף לכלי העוצמתי והפשוט כ"כ שטבע בנו הבורא כבני אדם כזקוקים לקבל ומיטיבים לספק לזולתנו, הלא הוא הקשר האנושי שבכוחו לסלול את הדרך לפגוש את הלב.

הכותבת היא יועצת זוגית ומשפחה, פסיכותרפיסטית ומנחת סדנאות.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית