"דרך ישרה"

בכורות מ • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת בכורות מ', שני, כב' אייר תשע"ט, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף מ

*מומי הרגלים והביצים. *המומים שהוסיפו.

א. מומי הרגלים והביצים 1. נפגם בזכרים הזובן וזהו הנרתיק של הכיס אבל אם ניטל אינו מום, ובנקיבה של מוקדשין נפגמה העריה. 2. זנב שנפגם מן העצם או שראשו מפוצל. 3. יש בשר בין חוליא לחוליא מלא אצבע, ולענין זה אמרינן שאצבע היא רבע טפח, או נאמר לגבי השיעור בציצית, או האמה שהיתה במקדש בשער שושן הבירה שהיתה יתירה על של משה. 4. שני ביצים בכיס אחד. 5. שני כיסים וביצה אחת, לת''ק הוי מום, לרי''ש בידוע שיש לו שני ביצים, ולר''ע מושיבו על עכוזו וממעך, ובנמצאת דבוקה בכסלים ר''ע שרי ור''י בן נורי אסר. 6. חסר ויתר, ביד מומא וברגל טריפה. 7. רגליו קלוטות כשל חמור, בעגולות ואפילו שסדוקות. 8. שחול שנשמטה יריכו, וכסול שאחד מיריכיו גבוהות. 9. נשבר עצם ידו ועצם רגלו, אע''פ שאינו ניכר מחמת עצמו אלא מחמת מלאכה.

ב. המומים שהוסיפו חכמים ששוחטים עליהם את הבכור ופסוה''מ נפדין עליהן 1. גלגל עינו עגול כשל אדם, וזהו במושב העין. 2. פיו כשל חזיר, וסגי שפיו בולט אף דלא עגול. 3. בלשון, לת''ק שניטל רובה ולר''י רוב המדבר. 4. לחי תחתון עודף על העליון, כשיש בה עצם. 5. אוזן גדי כפולה, כשיש תנוך אחד. 6. זנב הגדי עגולה כשל חזיר, אף שהיא עבה. 7. זנב גדי שיש בו חוליא אחת, ובטלה שתים. 8. פיו קצר או רגליו קצרות מחמת עצם. 9. יבלת בעינו הוי מום, להו''א כשאין עצם ולמסקנא דווקא בשחור או כשיש שיער, משא''כ בגופו דפוסל וכשיש עצם שוחטין. 10. נפגם עצם ידו ורגלו, ונפרק עצמו של פיו. 11. עינו אחת גדולה כשל עגל ואחת קטנה כשל אוז, וכן אזנו. 12. לר''י שאחת מהביצים גדולה פי שתים מהשניה, ולחכמים כשירה אפילו קטנה כמו פול. 13. זנב העגל שאינה מגעת לקשר העליון שבירך, ולחכמים כשר דמרבית העגלים כך עד שגודלים.

שאלות לחזרה ושינון

א. דיני מומי הרגלים והביצים (9)

ב. המומים שהוסיפו חכמים שבכור נפדה עליהם (13)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר