איך כלל 80/20 יכול לעזור לכם להיות הורים טובים יותר

רבים מאיתנו חווים מחסור בזמן, במיוחד הורים לילדים המתקשים להשלים את רשימת המטלות היומית ועדיין לתת את מלוא תשומת הלב שברשותנו לצאצאים. הנה שיטה שתפתור לכם את הבעיה (משפחה)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

זהו מאבק שכל הורה מתמודד אתו: אין מספיק זמן ביום כדי להשלים את כל המטלות ברשימה ובעוד אתם מודעים לכך שקצת טיפול עצמי יעזור לכם להיות הורים טובים יותר (ובני אדם בכלל), למי באמת יש זמן ללכת לקורס הנחיית הורים כאשר אתם זקוקים להסיע ילדים לחוגים ולנקות סימנים של עפרון מהקירות?

לדברי ג'יימי גלוואקי, מחברת הספר, "הו, לא! יש לי פעוט", יש פתרון וזה אחד שנתן לה שלוש שעות נוספות בכל יום. הוא מבוסס על עקרון פארטו. די סביר שאתם כבר מכירים את הרעיון הזה. הקו המנחה הכללי של עקרון פארטו הוא זה: 80% מההשפעות מגיעות מ-20% מהגורמים.

מקורה של התאוריה מגיע מעבודתו של הכלכלן האיטלקי וילפרדו פארטו, אבל ניתן ליישם אותה במגוון תחומים. בגינת ירק, למשל, 20% מהצמחים יפיקו 80% מהתוצרת. או בתוכנה, תיקון 20 אחוזים של באגים אשר ידועים, מבטל 80 אחוזים מהשגיאות. (בקיצור, קלטתם את הרעיון.)

איך הוא מתקשר להורות? ובכן, כל זה מסתכם בניהול זמן. תרגום? עשרים אחוז מהדרך שבה אתם מבלים את הזמן שלכם, נותנים לכם 80 אחוז מהתוצאות. (כלומר, רוב הדרך שאתם מבלים את זמנכם היא, ובכן, לא נותנת לכם הרבה.) אז כל מה שאתם צריכים לעשות הוא להבין במה אתם סופר יעילים ומה מכלה את הזמן שלכם לריק. זה לא בדיוק קל להשגה, אבל לגלוואקי יש שיטה בת שישה שלבים כדי לעזור לכם:

1. חשבו מה הייתם עושים עם הזמן הנוסף שלכם. מומלץ להיות ספציפיים ככל האפשר ולכתוב בדיוק מה הייתם עושים אם היו לכם יותר שעות ביום (לדוגמא: "אצא לבלות עם בן הזוג שלי" ולא רק "לבלות יותר זמן עם בן הזוג".)

2. נהלו את סדר העדיפויות שלכם. קחו קצת זמן כדי לנסח שלוש עדיפויות יומיות, שבועיות ושל החיים באופן כללי. עדיפות יומית יכולה להיות סידור הבית, שבועית יכולה להיות לבלות יותר זמן עם המשפחה ועדיפות החיים יכולה להתמקד באכילה בריאה ופעילות גופנית סדירה.

3. זהו את הזמן המבוזבז. היו כנים עם עצמכם ורשמו שלושה תחומים של החיים שלכם שאתם מבזבזים עליהם הרבה זמן. (כגון: בדיקת הודעות דוא"ל, הודעות טקסט, כביסות או ניקוי אחרי הילדים שלכם.) הרעיון הוא לא להפסיק לעשות את הדברים האלה (אם כי, זה יכול להיות נחמד), אבל זה יעזור עם ביצוע הצעד הבא.

4. היפטרו מ"פרודוקטיביות מזויפת". על פי עיקרון פארטו, 20 אחוז ממה שאתם עושים מייצרים כמעט את כל התוצאות שלכם. כלומר, 80 אחוז מהפעולות שלכם הן מה שגלוואקי מכנה "פרודוקטיביות מזויפת". זהו את הפעולות שבהן אתם מרגישים כאילו אתם עושים משהו, אבל תכלס, אתם פשוט מתעסקים בהבלים. (רביצה על הספה במקום ללכת לישון עשויה לעלות על הדעת.)

5. צרו תכנית. עכשיו, אחרי שכבר הבנתם על מה כדאי לכלות את הזמן ועל מה פחות, חשבו על כמה רעיונות איך לתקן את הבעיה. הכל תלוי במטרות האישיות שלכם, אבל הנה דוגמה מועילה: אם אתם מוצאים את עצמכם כל הזמן מרימים צעצועים לאורך כל היום, הפסיקו. (כן, זה נחשב ל"פרודוקטיביות מזויפת"). במקום זאת, הרימו צעצועים פעם ביום, מיד אחרי שאתם משכיבים את הילדים לישון.

6. סיימו עם תרבות ה"אני עסוק נורא". הודו בזה - בכל פעם שמישהו שואל אתכם מה שלומכם, אתם מגיבים, "אה, אני כל כך עסוקה". אבל גלוואקי אומרת שאתם יכולים לשלוט על זה. איך? הפסיקו להתחייב על פעילויות לילדים שלכם, בחנו מחדש את רשימת המטלות שלכם ושאלו את עצמכם, 'מה המעט שאני יכול לעשות?'

ויש לכם את זה. עכשיו, השאלה היחידה היא, מה תעשו עם כל הזמן הנוסף?

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר