עד כמה האינטליגנציה הרגשית שלכם גבוהה? כך תדעו

אנו חיים בעולם חברתי, נרצה או לא. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה מסוגלים להתגבר על קונפליקטים ולהצליח יותר. אז איך תדעו היכן אתם ממוקמים במדד ה-EQ ולשפר את מצבכם? (אימון אישי)

תהילה אלטמן | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

אפילו אם איננו יודעים לאמוד עד כמה אנחנו אינטליגנטיים, לכולנו יש מושג טוב למדי מהו IQ (מנת משכל), נכון? אבל מה עם EQ? זה קצת יותר מסובך - שלא לדבר על קשה יותר למדידה. המונח EQ מייצג אינטליגנציה רגשית והוא חיוני ביותר להצלחה אישית ומקצועית. זה מה שאתם צריכים לדעת על איך לקבוע - ולהגדיל - את האינטליגנציה הרגשית שלכם:

מהי אינטליגנציה רגשית?

בעיקרון, אינטליגנציה רגשית היא עד כמה אנשים מנהלים את רגשותיהם ומגיבים לרגשות של אחרים באופן יעיל. בעוד שהוא הופיע לראשונה במאמר משנת 1964, המונח עלה לגדולה בספרו של הפסיכולוג ועיתונאי המדע דניאל גולמן בשנת 1995: "אינטליגנציה רגשית: מדוע היא יכולה להיות חשובה יותר ממנת משכל".

מדוע EQ חשוב? ובכן, אם לא שמתם לב, אנו חיים בעולם חברתי. כלומר, אנו נאלצים ליצור קשר עם אחרים ללא הרף - בין אם נרצה בכך ובין אם לא. אנשים שיש להם אינטליגנציה רגשית איכותית יותר, מסוגלים להתגבר על קונפליקטים, להבין ולהגיב לצרכים של אחרים ולשמור על רגשותיהם שלא ישלטו על חייהם.

מה קובע את ה-EQ של האדם?

לפי המודל של גולמן, ישנם חמישה תחומי מפתח של אינטליגנציה רגשית:

1. מודעות עצמית

זוהי היכולת של אדם להכיר את רגשותיו, נקודות החוזק והחולשה שלו, תוך הכרה בהשפעתם על אחרים.

2. ניהול עצמי

לא משנה עד כמה אתם שולטים על חייכם, תחוו אי אלו כאבים לאורך הדרך. ניהול עצמי כולל שליטה או הכוונה של רגשות ודחפים של האדם והתאמתם לנסיבות המשתנות.

3. מוטיבציה

על פי המודל של גולמן, אדם עם אינטליגנציה רגשית גבוהה מונע על ידי תחושת הישג ולא מתוך רצון לתגמולים חיצוניים, כמו כסף ומעמד.

4. אמפתיה

שלא כמו ארבעת התחומים האחרים, תחום זה נוגע לרגשות של אנשים אחרים. לפי גולמן, אמפתיה פירושה להתחשב ברגשותיהם של אנשים אחרים - במיוחד בעת קבלת החלטות.

5. מיומנויות חברתיות

כפי שציינו קודם, אינטראקציה עם אחרים לא ממש ניתנת למשא ומתן. היא נכפית עלינו כל הזמן. ככל שתצליחו לנהל טוב יותר את מערכות היחסים האלה, כך תדעו עד כמה הכישורים החברתיים שלכם חזקים.

ישנן כמה דרכים בהן אתם יכולים לקבוע את גובה ה-EQ האישי שלכם. אם יש לכם 45 דקות לערך, אתם יכולים לעבור מבחן מקוון, יש לא מעט כאלו ברשת. ברמה פחות מדעית, תוכלו לקרוא על חמשת העקרונות המפורטים לעיל ולנתח את הביצועים שלכם בעצמכם.

איך אתם יכולים להיות אינטליגנטיים יותר מבחינה רגשית?

זו שאלה טריקית, אך להלן 2 דרכים פשוטות להעלות את רמת ה-EQ שלכם:

ראשית, היו מודעים לאופן ההתמודדות שלכם עם רגשות. לאחר יום מלחיץ במיוחד בעבודה, למשל, בדקו כיצד טיפלתם במתח. "איבדתם את זה"? נכביתם? נשארתם רגועים והמשכתם "לדחוף" את עצמכם תוך כדי? ברגע שתבינו כיצד אתם מגיבים לדברים, תוכלו טוב יותר לשנות את דרכי הפעולה שלכם, אם אתם לא אוהבים את מה שאתם רואים.

שנית, נסו גם לבקש מהאנשים סביבכם לקבל משוב. שימו לב שיתכן שלא כל הפידבקים שתקבלו ימצאו חן בעיניכם, אך לבקש מהאנשים שרואים אתכם במיטבכם ובמצבים הגרועים מכל לבקר את התנהגותכם, יכול להיות פעולה שתפתח לכם את העיניים ותחדיר בכם מוטיבציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר