שדולת הנשים עזרה רק לעצמה, לא לנו // גולדי גלהר

הבני ברקיות שישבו לצדי אצל הקוסמטיקאית לא היו הרבניות של השכונה. הן היו, בדיוק כמוני, נשים מודרניות ופתוחות ודווקא לכן, דומני שהשיחה בינינו מספרת את סיפורן של הנשים החרדיות (דעות)

גולדי גלהר | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

השבוע הלכתי לקוסמטיקאית שלי לעשות לק ג'ל. לצדי ישבו כמה נשים ואת הזמן העברנו בשיחה על סערות האירועים בהפרדה בעפולה ובחיפה ועל השיח הציבורי שהן עוררו. הקוסמטיקאית שלי פועלת בבני ברק, עיר מולדתי. מרבית הבני ברקיות לא עושות לק. במדד הצניעות, לק הוא בקצה. לא מחשוף, אין בני ברקיות שהולכות עם מחשוף. בני ברקיות עם לק יש, אבל הן בקצה המתירני של הטווח במסגרתו נפרשת החרדיות.

רוצה לומר: הבני ברקיות שישבו לצדי אצל הקוסמטיקאית לא היו הרבניות של השכונה. הן היו, בדיוק כמוני, נשים מודרניות ופתוחות שחיות על התפר שבין החרדיות והתרבות הכללית ודווקא לכן, דומני שהשיחה בינינו מספרת את סיפורן של הנשים החרדיות.

אף אחת מאתנו לא הזדהתה עם המאבק ששדולת הנשים ניהלה בשמנו ואם אנחנו לא הזדהינו, קל וחומר שהנשים האדוקות יותר לא הזדהו. כמובן ששיחת חברות אחת איננה מדד, אבל גם אם יבחנו בכלים מקצועיים את דעתן של הנשים החרדיות יגלו את אותו הדבר: מדינה שלמה סערה סביב מלחמה שכביכול באה לשפר את חייה של קבוצת אוכלוסייה אחת, אבל היא עצמה, כלל לא מתעניינת בנושא.

אפשר להעריך את אורח החיים ולגיטימי גם לבוז לו, אבל מי שמתיימר לדבר בשמו, ראוי שלכל הפחות יכיר אותו. הניסיון להביא לזהות מוחלטת בין המגדרים לא הגיע לאזורנו. לגברים יש את החובות והזכויות שלהם וכך גם לנשים. החובות ההלכתיות המוטלות על גברים, למשל, מפרכות יותר. "לבנים יש אחלה קומזיצים", אמרה תמיד אמא שלי, "אבל הם חייבים גם ללכת לבית הכנסת שלוש פעמים ביום. נראה לי עדיף בלי קומזיצים".

קומזיץ, אם תהיתם, הוא קונספט ייחודי של אירוע זמר בדיוק מהסוג שהתקיים בחיפה והוא מיועד לגברים בלבד. מה ההבדל בינו לבין הופעה? קשה להסביר, אבל מדובר בערב בעל הווי ישיבתי לחלוטין. חפשו בבקשה אישה חרדית אחת שתרצה לבלות כמה שעות במסגרת של קומזיץ, הלוואי ותמצאו.

יתכן וקשה לנסח משפטית את ההבדל בין קומזיץ לבין הופעת זמר ואולי לכן בית המשפט לא קיבל את הטענה שבשל אופי האירוע יש הצדקה לקיים אותו לגברים בלבד. בעתיד, המחוקקים יצטרכו לתת את הדעת לכך ולשלב בחוק התייחסויות פרטניות לכלל המגזרים. אבל עוד קודם לכן, שדולת הנשים שהגישה את העתירה נדרשת להסביר את החוצפה שמביאה אותה פעם אחר פעם להתעלם לחלוטין מדעתן של הנשים החרדיות. מה בדיוק פמיניסטי בזה?

עזרה חיצונית איננה דבר פסול וגם החברה החרדית יכולה לקבל סיוע מגופים חיצוניים, אבל לשם כך היא נדרשת להכיר את המנטליות החרדית, לברר מהם רצונותיהם של אנשי ונשות המגזר, לתהות, להתייעץ. שדולת הנשים עשתה את ההיפך הגמור. לנו היא לא עזרה. מקווה בשבילה שלפחות לעצמה היא הביאה איזו תועלת.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית