"דרך ישרה"

כריתות יב • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כריתות יב', שני, ב' אלול תשע"ט, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יב

*אכילת חלב. *לר"מ נגד עדים. *העלמות וחיובים.

א. הדינים באכילת חֵלב 1. אמרו לו אכלת חלב מביא חטאת, לל''ק ששנים אמרו והוא מכחישן וכר''מ דאינו נאמן, ולל''ב אמרו קאי גם על אחד כדאשכחן גבי עגונה אם מכחישו פטור ואם שותק חייב שנאמר או הודע אליו מכל מקום ואיצטריך קרא לעד אחד. 2. עד אומר לו אכלת ועד אחד אומר חייב אשם תלוי. 3. עד אומר אכלת והוא אומר לא אכלתי פטור. 4. שנים אומרים אכל והוא מכחישן ר''מ מחייב בק''ו דשנים מחייבין מיתה ולחכמים נאמן ופטור, ובעי האם טעמייהו כיון שאם יאמר מזיד הייתי פטור או שנאמן על עצמו יותר ממאה איש ואפילו נגד עדים ונפ''מ אם העידו שנטמא, והא דאמרינן שנאמן בטומאה דילמא זהו במתרץ דיבורו שלא עמד בטומאתו.

ב. המקרים שרבי מאיר מודה שנאמן נגד עדים 1. בחלבים וביאת מקדש אבל פליגי בטומאה, מוקמינן בטומאה ישנה ואמרי ליה אכלת קדשים בטומאת הגוף והוא אומר לא נטמאתי ולר''י נאמן אף דמכחיש את העדים, אבל לר''מ נאמן רק לתרץ את דיבורו ולומר בטומאה ישנה לא עמדתי בטומאה אלא טבלתי, והלכה כר''י לנהוג בינו לבין עצמו ולעצמו. 2. אמרו לו שנים בעלת שפחה חרופה והוא אומר לא בעלתי, נאמן להכחישם במיגו שלא גמר ביאתו. 3. אמרו לנזיר שנטמא נאמן לומר שלא נטמא במיגו שנשאל על נזרו. 4. אמרו שיודע עדות לפלוני נאמן במיגו דלא נתכוונתי לעדות.

ג. ההעלמות והחיובים 1. חלב וחלב בהעלם אחד חייב חטאת אחת אבל בשתי העלמות חייב שתים דהעלמות מחלקות. 2. חצי כזית ואחריו חצי כזית בהעלם אחד ממין אחד חייב אחת ומוקמינן לל''ק בשתי תמחויין וקמ''ל דלא אמרינן לחלב לקולא ולל''ב שהיתה לו ידיעה ביניהם וכר''ג דאין ידיעה לחצי שיעור, בשני מינים פטור לל''ב איירי בשתי תמחויין וקמ''ל דאמרינן לחלק לקולא.

שאלות לחזרה ושינון

א. הדינים באכילת חלב (4)

ב. המקרים שר"מ מודה דנאמן נגד עדים (4)

ג. ההעלמות והחיובים (2)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר