"דרך ישרה"

כריתות יד • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כריתות יד', רביעי, ד' אלול תשע"ט, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יד

*חיוב מוסיף ופיגול. *איסורי עריות.

א. בחיוב ארבע חטאות ואשם אחד באיסור מוסיף, טהור אסור בחלב וכשנטמא נאסר בחתיכות טהורות וכשהוקדש חל איסוה''נ ונותר נאסר לגבוה וביו''כ נאסרו חולין, ולר''מ אף אם הוציאו בפיו בשבת. והטעם שלא נמנה פיגול 1. מיירי בחדא בהמה, ומקשינן דאם העלה אבר פיגול למזבח פקע פיגולו והוה ליה נותר. 2. באבר אחד, ומקשינן דשייכא באבר שחציו ע''ג המזבח וחציו בחוץ. 3. מיירי בכזית אחד וביו''כ שמתחייב בככותבת דהויא שתי זיתים, איירי בכוליא וחלבה או שמילא בתמרי. ואין להעמיד שאכל גם כזית דם, דמיירי באכילה אחת ובית הבליעה לא מחזיק יותר משני זיתים.

ב. האיסורים בעריות 1. שש חטאות בביאה אחת, שבא על אמו וחלו איסור בתו ואחותו בבת אחת, נישאת לאחיו נוסף איסור לאחים, נישאת לאחי אביו דנוסף איסור לשאר אחי אביו, אשת איש דאסירא לעלמא, ונדה דאסורה לבעלה. 2. הבא על בת בתו חייב משום בת בתו וכלתו ואשת אחיו ואשת אחי אביו ואשת איש ונדה, ולרבי יוסי אם עבר הזקן ונשאה חייב אף משום אשת אב, ומוקמינן שנפלה לפניו לייבום ועבר על כלת בתו דהוי שניה והויא איסור מוסיף אם לזקן יש בן. 3. הבא על חמותו חייב משום חמותו וכלתו ואשת אחיו ואשת אחי אביו ואחות אשתו ואשת איש ונדה, וכן באם חמותו ואם חמיו. 4. לר''י בן נורי הבא על חמותו חייב משום חמותו ואם חמותו ואם חמיו, ולחכמים שלשתן שם אחד. ומייתי דהשוחט אם ובת בתה ואח''כ את בתה לסומכוס לוקה שמונים, להו''א כריב''נ ודחי דהתם שתיהם אותו שם איסור והכא גופין מוחלקין. 5. הבא על אמו והוליד שתי בנות ובא על אחת מהן והוליד בן והבן בא על אחות אמו מאב ומאם שהיא אחות אביו מאם ואחותו מאב, ר''ג ורבי יהושע פשטו דחייב על כל אחת להו''א שהבא על חמש נשיו נדות בהעלם אחד חייב על כל אחת ק''ו הכא שהוא שלש שמות ודחי דהתם גופין מוחלקין, ולמסקנא מרבינן מערות אחותו גילה. 6. הבא על ערוה כמה פעמים לר''א חייב על כל אחת, ופליגי האם טעמיה משום שעשה שתי מעשים או כיון שא''א לערבן וא''כ קצר וקצר יתחייב רק אחת, והא דמחייב שתים על אב ותולדה דידיה אבל על קצר וקצר חייב אחת מוקמינן שעשה בבת אחת.

שאלות לחזרה ושינון

א. חיוב ארבע חטאות ואשם אחד ומ"ט לא נמנה פיגול (3)

ב. האיסורים בעריות (6)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר