החינוך בראי הפרשה

צו השבת לשחק / הרב אברהם בורודיאנסקי

על ההזדמנות המיוחדת שהקב"ה מעניק לנו בשבת זו כהכנה לליל הסדר חג האמונה. טורו השבועי של הרב אברהם בורודיאנסקי לפרשת צו וברוח הקורונה המשתוללת (יהדות)

(צילום: בית המדרש ברקאי)

אחד מהכלים אותם אנו מפתחים בימים אלו לקראת חג הפסח זה כוח הסיפור והמשחק, ליל הסדר בחוויה שלו הוא לילה בו יש מספר משתתפים בלתי מוגבל, בגילאים שונים, ויוצרים חווית סיפור היסטורי בהוויה עכשווית תוך כדי הבאת כל המשתתפים בו לתחושת שייכות כאילו הם יצאו ממצרים.

בתוך הסיפור הזה מעורבת חווית המשחק, משחק הוא פעילות המנותקת מצרכי הקיום המידיים ומאפשרת לאדם בכוח הדמיון לצאת למסע מרוחק מהמציאות הנוכחית על מנת להגיע לנקודות ניצחון גבוהות ולנצח את המשתתפים, בליל הסדר המשחק הוא מרתק פי כמה כי אין צורך לנצח, יש צורך רק להפליג בדמיון בהכוונת חז"ל ועורך הסדר אל מחוזות מצרים.

בקהילות שונות נהגו בצורת משחק שונה, יש קהילות שנהגו לייצר משחק על גבול ההצגה, ויש שנהגו משחק הקרוב לסיפור, אך כולם בסוף ישבו כבני חורין ושאלו מה נשתנה כביכול לראשונה זה בחייהם והמתינו לתשובת עבדים הינו כמוצא שלל רב שלראשונה מבין מהי הייתה גלות מצרים. ומשחק זה אין פירושו שקר כי כן לפי דעתו של בן אביו מלמדו ודעתו של בן בכל שנה משתבחת עליו ועל כן חובת האב ללמדו בצורה מחודשת ומעמיקה כתנאיי בני ברק.

בשבתות אלו נצטווינו להתפלל בבתים, יש שיאמרו במרפסות הבתים, אך הצו ברור איש לא יצא מפתח ביתו עד בוקר- עד שנזכה להגיד בבוקר חסדך! ולכך שבתות אלו יכולות להיות מוקש ופח לא רק לאנשים פרטיים אלא למשפחות שלמות,

וכגודל הנפילה האופציונלית בפח הכעס, העצבות, והדכאון (לחמו של היצר הרע), כך נוצרה פה הזדמנות נדירה ומיוחדת מה שמימות עולם ספק אם היה- על אב המשפחה נופל החיוב לייצר בבית חווית בית כנסת, יהיה הוא השליח ציבור, וגם הרב הדורש את דרשת שבת הגדול, יהיה הוא עם ילדיו הקהל המזמר בתפילה, יערוך הוא את הקידוש בבית הכנסת שבבית, וגם יקריא מהחומש את פרשת השבוע, הזדמנות נדירה נפלה לו לאב היהודי בשבתות אלו, לייקר את ערך התפילה כולה בעיני כל משפחתו.

בשבתות רבות בבית הכנסת יש שמוצאים לנכון לסכם שבוע פוליטי ל"ע, או סתם ללבן סוגיות גשמיות שונות ולעיתים וללא שית לב תוך כדי התפילה, אך השבת מתוקף היותו גם רב בית הכנסת, וגם הציבור, וגם הגבאי, אזי לא יאה לו לדבר בתפילה (וגם אין עם מי) וכך תיווצר לה תפילה שלמה מעומק הלב וללא דיבורים, תפילה מושלמת!

זאת ועוד אולי לראשונה בחייו יהיה הוא מעשרה ראשונים של התפילה, ואולי גם יקדים שעה אחת קודם התפילה כדרכם של חסידים ראשונים, ואף יאחר את לכתו הביתה בסוף התפילה, ואולי גם ימסור שיעור הלכה כלשהו במהלך התפילה ואף יקשיב לדבריו.

הזדמנות פז נתן לנו בורא עולם בשבתות אלו, יכולות שבתות אלו לחלוף בדיכאון ובדבורי סרק תוך חיפוש וחקר אשמת התפרצות והדבקות הקורונה, אולי אף דיבור מעבר הגובל בחוסר אמונה על ממדי האסון המתפשט לפי צפי סקרים וסוקרים, ואולי גם על לשון הרע ורכילות על גדולי ונכ(ב)די האומה, ניתן לבזבז שעות רבות בחיק המשפחה, להפחיד את הקטנים ולייאש את הגדולים, ובסוף לומר מתוך יאוש "ירחם המרחם"!

אך ניתן לייצר שבתות שונות לחלוטין, שבת שתפתח באמירת שיר השירים יחד כל באי בית הכנסת הביתי, לשורר קבלת שבת ממזרח וממערב, לכבד את הילד באמירת דרשת ליל שבת, ולאחריה תפילת ערבית שלא תשכח לנצח, כנ"ל בתפילת היום, לייצר הווי מיוחד לנצל את ההזדמנות ולהעניק לבני הבית פרקי שירה ואמונה בעבודת התפילה, לתת לבני הבית להיות שותפים, לילדים להיות גבאים, לאלתר בית כנסת, בימה ובמה, מזרח, ומחיצה, ועוד ועוד, אפשר להכין שלט מבעוד מועד, ניתן לקרוא שם לבית הכנסת הזמני הזה בניחוח ערבי פסחים קורנים.

כל זה הוא כוח המשחק שמכין אותנו ללילה הקדוש אותו נחגוג השבוע, שם צריך כוח סיפור ומשחק, להביא את העבר להווה ע"מ שייתן כוח אל העתיד, וכשהשבוע נעמוד (לא במרחק 2 מטר) בכניסה לירושלים (ללא אבטחה) עם קרבן פסח (בלי חיטוי) נוכל לשיר יחד (לא מהמרפסות) בקול גדול (בלי מסכות) "הללו את ה' כל גוים שבחהו כל האומים כי גבא עלינו חסדו ואמת ה' לעולם הללוי-ה"

הכתב הינו ראש בית המדרש ברקאי חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר