"דרך ישרה"

שבת ע-עא • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת שבת ע'-עא', שישי-שבת, כא'-כב' אייר תש"פ, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ע

א. החילוק בין שגגת שבת וזדון מלאכות שחייב אחת, לבין זדון שבת ושגגת מלאכות שחייב על כל מלאכה 1. להו''א אי פורש משבת או ממלאכות. 2. למסקנא מכיון שהתורה חייבה קרבן על השגגה, ואם יודע שהוא שבת איכא טובא שגגות משא''כ בשכח לשבת.

ב. מנין לחילוק מלאכות ולחייב על כל אב מלאכה בפני עצמו בזדון שבת ושגגת מלאכות 1. מחלליה מות יומת ש''מ שיש במזיד מיתות הרבה, וילפינן לשוגג באם אינו ענין. 2. לר''נ הבערה לחלק יצאת. 3. לרבי יוסי הבערה ללאו יצאת, ויליף חילוק מלאכות מיתורא של מאחת מהנה, וכן יליף מינה לחייב הכותב שם משמעון.

ג. החיוב בהעלם שבת ומלאכות 1. להו''א חזינן אם פירש מן העבירה בגלל שבת או בגלל המלאכות ונדחה. 2. למסקנא לא שנא וחייב רק אחת, וחיוב ל''ט חטאות שייכת בידע לשבת לפי רבי יוחנן בלאו ולר''ל בתחומין ואליבא דר''ע.

שאלות לחזרה ושינון

דף ע

א. החילוק בין זדון שבת לזדון מלאכות (2)

ב. מנין לחילוק מלאכות בשגגת מלאכות (3)

ג. החיוב בהעלם שבת ומלאכות (2)

דף עא

א. דיני גרירה בידיעות 1. קצר וטחן בשגגת שבת וזדון מלאכות ואח''כ חזר וקצר וטחן בזדון שבת ושגגת מלאכות, אם נודע קודם על הראשון אמרינן גרירה וסגי באחד, ואם נודע קודם על הקצירה השניה נשאר חייב על הטחינה השניה בנפרד. 2. האוכל שני זיתי חלב בהעלם אחד ונודע על הראשונה ואכל השלישית ונודע על השניה, להו''א דרבא הראשון אינו גורר את השלישית, ולאביי אמרינן גרירה ובכל גוונא סגי בקרבן אחד, ולמסקנא רבא הודה לאביי אך חולק עליו ולית ליה גרירה דגרירה. 3. קצר וטחן חצי גרוגרת בשגגת שבת וזדון מלאכות ואח''כ חזר וקצר וטחן חצי גרוגרת בזדון שבת ושגגת מלאכות, לרב אסי לא מצטרפין כיון דחלוקין בחטאות.

ב. החומר במינים ומאי קמ''ל 1. מין אחד חמוּר באכל שני חצאים, וקמ''ל דלא אמרינן לקולא תמחויין מחלקין. 2. שני מינין חמורים דאיכא כמה חיובים בהעלם אחד, ואיירי בב' תמחוין וקמ''ל דאמרינן אף לקולא, וברישא איירי שהיתה ידיעה בינתים וקמ''ל שאין ידיעה לחצי שיעור.

ג. בחילוק ידיעות לרבי יוחנן חייב שתים שנאמר על חטאתו והביא ולאידך איירי לאחר כפרה, ולר''ל חייב אחת שנאמר מחטאתו ונסלח לו. והאפשרויות במאי פליגי 1. האם ידיעות מחלקות, אבל הפרשות לכו''ע מחלקות. 2. פליגי בהפרשות, אבל ידיעות לכו''ע לא מחלקות. 3. פליגי בין בידיעות ובין בהפרשות, ומייתי דאיכא בינייהו כזית ומחצה ונודע כזית ואכל חצי, ודחינן דה''נ מספקא ליה ואמר באת''ל.

שאלות לחזרה ושינון

דף עא

א. דיני גרירה בדיעות (3)

ב. החומר במינים, ומאי קמ"ל (2)

ג. המח' בחילוק ידיעות, והאפשרות במה נחלקו (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר