באים בחשבון

מספר הסטודנטים לחשבונאות במגמת עליה

לאחר שנים של ירידה ארצית במספר הסטודנטים בלימודי חשבונאות, כעת הביקוש למקצוע - נמצא בפריחה. שילוב של יציבות תעסוקתית שהוכחה במשבר הקורונה, לצד כושר השתכרות גבוה, מעודדים צעירים לבחור בלימודי חשבונאות (לימודים, מקודם)

(צילום: המרכז האקדמי לב)

האם השנים הרעות במוסדות ללימודים גבוהים בהם לימדו חשבונאות באו אל קיצם? כמעט עשור בו נרשמה ירידה ארצית עקבית במספר הסטודנטים לחשבונאות, נראה כי בצלו של משבר הקורונה המגמה מתחילה להתהפך לטובה. מנהל תלמידים במרכז האקדמי לב מדווח כי בחודשים האחרונים החלה התעניינות רבה בלימודי חשבונאות, כפי שלא היה בשנים האחרונות באופן שמתבטא גם במספר הנרשמים ללימודי חשבונאות לשנת הלימודים תשפ"א.

נראה כי לאחרונה דור האינסטנט שרוצה הכל כאן ועכשיו חוזר ומגלה התעניינות במקצוע החשבונאות. בכדי להבין את השינוי במגמה שוחחנו עם רו"ח יואל טולדנו, שותף בפירמת BDO ועם רו"ח שרון ניצן, ראש החוג לחשבונאות במרכז האקדמי לב.

כיצד ניתן להסביר את הגידול של המתעניינים במקצוע החשבונאות?

"יציבות", אומרת בנחרצות רו"ח שרון ניצן, ראש החוג לחשבונאות במרכז האקדמי לב. "זהו מקצוע מאוד יציב ובהשוואה למקצועות שונים גם בתחום הטכנולוגי, המשק תמיד יצטרך רואי חשבון. בתחום החשבונאות, לעומת תחומים אחרים, השנים מהוות יתרון. עם הזמן נצבר ידע, ניסיון ודלתות רבות נפתחות בהתאם. ניתן להגיע בקלות לעמדות ניהול. בהסתכלות לטווח הרחוק, ההחלטה ללמוד ראיית חשבון משתלמת מאוד. עד היום אני בקשר עם כמה בוגרים וותיקים שלנו והם מברכים על ההחלטה שלהם להיכנס למקצוע הזה."

את מדברת על יציבות תעסוקתית אבל העולם כולו מתמודד עם משבר כלכלי כתוצאה ממשבר הקורונה. רק בישראל מאות אלפי אנשים איבדו את עבודתם. העיקר להביא כסף הביתה ואם אפשר אז הרבה.

"זו בדיוק הנקודה. מגפת הקורונה חשפה באופן מובהק שחשבונאות הוא מהמקצועות היציבים ביותר במשק. כשמיליון עובדים בישראל הוצאו לחל"ת או פוטרו ממקום עבודתם וכאשר ענפים שלמים בתעשייה נגדעו, הרוב המוחלט של רואי החשבון המשיכו לעבוד כרגיל. ישנו אחוז מזערי בקרב רואי החשבון שנפגעו בעקבות קיטון בנפח העסקאות, אולם עבור רבים אחרים נוצרו הזדמנויות עסקיות של תכניות הבראה ושיקום לעסקים או יעוץ עסקי בעקבות הפגיעה הכלכלית.

רו"ח יואל טולדנו מוסיף כי "הקורונה המחישה את יציבותו של הענף שכמעט ולא סבל מפיטורים או האטה כלשהי. בעוד שמקצועות רבים הוגדרו כלא חיוניים ועובדים הוצאו לחל"ת או למשל במגזר הציבורי ובשירות המדינה בהם הוצאו מרבית העובדים לחופשה, רואי החשבון הוגדרו כעובדים חיוניים. לאורך התקופה בה אזרחי ישראל שהו בבידוד, רואי החשבון נדרשו לתת מענה לעצמאים, לחברות ועמותות, זאת בשל המשבר הכלכלי שנוצר בגלל המגפה."

מצד המשק, נרשם גידול משמעותי בביקוש לרואי חשבון ומסתמן שהענף בזינוק. האם לדעתך חשבונאות זה "הדבר החם הבא"?

"אני כבר 23 שנה נמצאת בתחום," אומרת רו"ח ניצן. "בשנתיים האחרונות, הביקוש למקצוע אכן הגיע לנקודת שיא מבחינת הצורך העז של המשק ברואי חשבון איכותיים. בתור ראש חוג לחשבונאות ומערכות מידע, אני מקבלת על בסיס קבוע עשרות פניות ממשרדי רואי חשבון שמבקשים שנסייע להם בגיוס מתמחים. בשונה מענפים אחרים הדורשים מהסטודנטים ניסיון בסיום הלימודים, בהם אני יודעת שמועמדים עוברים תהליך מיונים מפרך וארוך למציאת עבודה, אצלנו משרדי רואי החשבון ואפילו הגדולים בישראל נאבקים על כל מתמחה."

"בהחלט. המצב התהפך", קובע רו"ח טולדנו. בעבר הורים של צעירים שסיימו את התואר היו עוצרים אותי ברחוב ומתחננים שאקבל את ילדיהם לעבודה כמתמחה. כיום אנחנו מתמודדים עם אתגר לא פשוט בלהשיג מתמחים חדשים. מול הצעירים שסיימו את לימודיהם ניצב מגוון רחב של אפשרויות. משרדים משקיעים המון בניסיון להציע תנאים אטרקטיביים למתמחים המבוקשים."

למי המקצוע מתאים?

"יש נטייה לראות את חשבונאות כמקצוע מתמטי מאוד וזה לא מדויק", אומרת רו"ח ניצן. "אני כן חושבת שלימודי חשבונאות מתאימים לאנשים עם יכולת שכלית גבוהה ויכולת תפיסה גבוהה, אבל ממש לא צריך להיות גאון מתמטי בשביל להיות רואה חשבון, נדרשות בעיקר אמביציה ומוכנות להשקיע. זה מקצוע שיש בו המון מקום ליצירתיות ולשיקול דעת. לרואה חשבון יש אחריות על הצד הפיננסי של הארגון והוא מקבל החלטות ברמה רחבה. חלק גדול מרואי החשבון נותנים שירותי ייעוץ ומעורבים בתהליכים בתחומי ההשקעות ושוק ההון."

הרב צבי שרייבר, ראש קמפוס לוסטיג של המרכז האקדמי לב מסביר מהי הייחודיות בלימודי חשבונאות בקמפוס לוסטיג:

"בקמפוס לוסטיג, כמו בשאר הקמפוסים במרכז האקדמי לב, התואר בחשבונאות כולל גם לימודים מתקדמים במערכות מידע. תחום בעל ביקוש הולך וגובר בקרב מעסיקים כיום בעולם התעשייה .כך שהבוגרות יוצאות בנוסף לתעודה גם עם רישיון בניתוח מערכות מידע מטעם לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל. לסטודנטיות יש גם קורסי בחירה ייחודיים, כמו: מלימודים לתעסוקה- תכנית התנסות מעשית במשרדי רואי חשבון ובמוסדות פיננסיים המלווה בהנחיה לימודית-גבוהה. ואסטרטגיה בהשקעות- קורס המקנה ידע פיננסי ויישומי רב בתחום ההשקעות."

הסטודנטית אורית - מקום שני בארץ בבחינות המועצה (המרכז האקדמי לב)

הרב שרייבר מוסיף כי אחוזי המעבר בלוסטיג ובמרכז האקדמי לב הם מהגבוהים בארץ, רק לאחרונה קבלה אורית זנזורי, בוגרת החוג לחשבונאות בלוסטיג מדלייה מלשכת רו"ח בישראל על הגעה למקום השני בארץ בבחינות המועצה כל זאת בתוך מסגרת חינוכית מוקפדת המתאימה לאורח החיים של בוגרת בית יעקב, עם שיעורי קודש והשקפה מפי טובי הרבנים והמחנכות.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר