הקיץ הזה תלבשו לבן

האם באמת פחות חם עם בגדים בהירים? שאלנו מדען

מדוע בימים לוהטים אלו אנו בוחרות ללבוש בגדים בהירים? כי קיץ = אאוטפיטים קלילים ורעננים ובכלל, תמיד האמנו בעיניים עצומות שלבוש לבן דוחה את קרני השמש. האם זה נכון? פיזיקאי עונה (אופנה)

יעל קלצקין | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

כאשר הטמפרטורות בחוץ מרקיעות שחקים וכמעט חם מדי מכדי לתפקד (שלא לדבר על תוספת המסכה המעיקה), אנו בוחרות בבגדים לבנים ובהירים. למה? כי קיץ = אאוטפיטים קלילים ורעננים ובכלל, תמיד האמנו בעיניים עצומות שלבוש לבן דוחה את קרני השמש.

בין אם זה מדעי ובין אם לאיו - אנו יודעות שאנו לא היחידות ששמעו זאת. אבל האם זה באמת נכון, או סתם רעיון נחמד? ואם זה מיתוס, האם יש משהו אחר שכולנו צריכים ללבוש כדי למנוע הזעה?

כדי לגלות אם בגדים לבנים הם באמת התשובה להדיפת חום, עשינו את הדבר הסביר היחיד שיכולנו לחשוב עליו: שאלנו פיזיקאי. רט אליין, פרופסור לפיזיקה מאוניברסיטת דרום-מזרח לואיזיאנה ומחבר הספר "Dot Physics", מסייע להסביר מאיפה מגיעה התאוריה שבגדים לבנים עוזרים לשמור על חום גוף תקין - ומדוע יש עוד כמה גורמים שיש לקחת בחשבון.

"לרוב, הייתי אומר שלבן נדמה כקריר יותר", אומר אליין. "הנה ניסוי פשוט: קחו נייר לבן ונייר שחור והניחו אותם באור השמש. המתינו אולי חמש דקות ואז הרימו את הניירות והצמידו אותם ללחיים שלכן (הלחיים רגישות יותר לטמפרטורה מאשר הידיים). אני מניח שהנייר השחור ירגיש חם יותר".

אור לבן, מסביר אליין, הוא שילוב של כל הצבעים ואילו אור שחור אינו צבע. "המשמעות היא שהנייר הלבן משקף את כל האור והנייר השחור סופג אותו ומתחמם".

די פשוט, נכון? אולם מחקרים מסוימים טוענים כי ביגוד כהה או שחור עשוי להיות התשובה לתחושה נעימה בגוף. לדוגמא, מחקר שפורסם בשנת 1980 ניתח מדוע בדואים בוחרים ללבוש בגדים שחורים כדי לשרוד את חום המדבר בסיני.

בתיאוריה: "כשגופכן מתחמם, הוא מקרין אנרגיה (בספקטרום האינפרה אדום)", אומר אליין. "אם אתן לובשות בגדים לבנים, קרינת הגוף הזו משתקפת בחזרה לגופכם ומחממת אתכם עוד יותר ואילו בגדים שחורים לא ישקפו את קרינת הגוף הזו".

אבל אליין לא קונה לחלוטין את התאוריה הזו (וגם המחקר שלעיל הגיע למסקנה אחרת: "כמות החום שנצבר על ידי בדואי שנחשף למדבר החם, זהה בין אם הוא לובש חלוק שחור ובין אם לבן"). הוא תוהה, מכיוון שגופכן לא פולט אור רגיל, אלא אור אינפרה אדום, האם בגדים לבנים עדיין ישקפו ובגדים שחורים עדיין יספגו אינפרה אדום?

התשובה לשאלה אם ללבוש לבן היא פשוטת ומורכבת בו זמנית: זה תלוי. לדוגמה, אם אתן לובשות חולצה לבנה מאד צפופה ועבה, בשלב זה, גופכן לא יפטור אנרגיה באמצעות קרינה, אלא באמצעות הולכה תרמית (מכיוון שגופכן נוגע בבד). במקרה זה, חולצה כהה דקה יותר עשויה להיות קרירה יותר מחולצה לבנה עבה או צמודה.

"האופן שבו אדם מרגיש במזג אוויר חם תלוי בהרבה דברים: צבע הבגדים שלו, בין אם הם צמודים או רופפים, כמה נושם הבד, האם יש רוח, שמש או צל", אליין אומר. הכי טוב? לבשו את מה שהכי נוח לכן איתו. כשיש ספק, כוונו לבדים רכים ונושמים (כמו כותנה או פשתן) ונסו גוונים בהירים יותר.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית