פוסט קורונה

שינויים במסחר הדיגיטלי כתוצאה מהקורונה

הבידוד והסגר שנגזר על אנשים רבים העלה את השימוש בהזמנות מקוונות בדיגיטל, אוכלוסיות רבות נאלצו ללמוד כיצד להשתמש לראשונה בחנויות דיגיטליות - סקירה (טכנולוגיה, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: pixabay/depositphotos)

מגפת הקורונה היא הנושא המדובר ביותר בעולם כרגע, הקורונה משפיעה על כל תחומי וענפי העולם.

לקורונה יש השפעה על הכלכלה בכלל ועל עסקים בפרט, חנויות בכל רחבי העולם הושבתו ומקור ההכנסה למיליוני אנשים פשוט הופסק וסיבה זאת בנוסף לסגר במדינות רבות הביעו להשפעה עצומה על קצב הצריכה בעולם.

אמנם מכירות באינטרנט בתחומים כמו תעופה, מלונות וכל נושא התיירות הופסקה כמעט לגמרי במרבית ממדינות העולם, אך תחומים אחרים הרגישו שינוי בנוגע לאופי הצריכה של האוכלוסייה.

אנשים רבים נאלצו להישאר בבתים ולכן החלו לעשות שימוש נרחב יותר בהזמנות מקוונות, גם אוכלוסיות שאינן ידעו להזמין מהאינטרנט נאלצו לסגל את עצמן למצב החדש וללמוד כיצד להשתמש ברשת להזמנת מוצרים בסיסיים מהסופרמרקטים או מהחניויות הוירטואליות של עסקי הקמעונאות (שחנויותיהם בקניון נסגרו והושבתו).

בנוסף, ישנה גם האוכלוסייה שמבצעת הזמנות בכמות כזאת או אחרת מהאינטרנט, אך משבר הקורונה גרם לעלייה בהזמנות גם לאוכלוסיה זאת: למשל אדם שהיה מעדיף לבקר בחנות פיזית כדי לרכוש את בגדיו או את מוצרי הסופר נאלץ להזמין באינטרנט ולחכות למשלוח.

מה הוא בעצם מסחר דיגיטלי?

חנות דיגיטלית או בשמה המקצועי E-commerce נותנת את האפשרות לבעלי עסקים למכור את המוצרים שלהם דרך האינטרנט, מה שדורש מבעל העסק אתר, אפשרות סליקה דרך הרשת ושילוח אל בית הלקוח.

היתרון הגדול ביותר של התחום הוא שהלקוח מבצע את הרכישה דרך המחשב האישי שלו או במובייל ובכך אינו צריך לצאת מהבית , ורבים מתמכרים לנוחות ולקלות שבכך, במיוחד שכיום אפשרויות השילוח לכל העולם הן זולות ומהירות יותר.

ישנם אתרים שלקחו את המסחר באינטרנט שלב קדימה ושולטים בתחום הזה: ענקית הקמעונאות האמריקאית Amazon, התאגיד הסיני Aliexpress ודומיהם שולטות בתחום ובעלות מערך לוגיסטי עצום שמבצע משלוחים מהר ולכל העולם.

אך המסחר הדיגיטלי הוא לא נחלתם של התאגידים הגדולים בלבד, היום בעלי עסקים רבים מחזיקים בחנות דיגיטלית המגדילה משמעותית את הרווחים מהמכירות שלהם, ככל שההזמנה היא פשוטה יותר והמשלוח מגיע מהר יותר- החנות הדיגיטלית הופכת פופולרית יותר ומחזקת את מותג החברה.

נתוני המסחר הדיגיטלי בזמן הקורונה בארץ ובעולם

כמו שצויין בתחילת המאמר, אין ספק שמשבר הקורונה השפיע רבות על המסחר הדיגיטלי בארץ ובעולם, אך איך הוא השפיע על נתוני הביקוש והמכירות?

ענף רשתות המזון חוו עלייה בביקוש למוצריהם ופגשו עומסים שלא הכירו בעבר, ההיסטריה בתחילת התפשטות הקורונה בישראל גרמה לאנשים רבים ״להצטייד״ מחשש שלא ניתן יהיה לרכוש מוצרי מזון בזמן סגר.

בזמן זה דווחו עליות של 30% במכירות וקושי רב לעמוד בזמני משלוחים להזמנות באינטרנט, בנוסף ספקיות המזון הגדולות המספקות את המוצרים לרשתות המזון דיווחו על גידול של 200% במכירות אל מול אותו זמן אשתקד.

על רשתות האופנה בארץ השפיעה הקורונה כמובן גם כן, סחורות רבות שמיובאות מסין (מוקד ההתפרצות של הנגיף) נעצרו ולכן גרמו לחוסרים גדולים, בנוסף לסגירת החנויות הפיזיות של המותגים.

גם בעולם האספקה נפגעה ואמזון דיווחה על כך שיש לה חוסרים במוצרים בעקבות הביקוש הרב שהקורונה יצרה למוצריה של אמזון.

דבר נוסף שחשוב לציין הוא שאמזון הפסיקה את משלוחיה למדינת ישראל בזמן הקורונה דווקא לאחר תקופה שהחברה שלחה את מוצריה לישראל עם משלוח חינמי, מה שגרם לישראלים רבים לרכוש את מוצריהם דרך חברות ישראליות שמוכרות באינטרנט.

אז איך הקורונה משפיעה על העתיד במסחר הדיגיטלי?

כולם מחכים ליום של לאחר משבר הקורונה, שימצא חיסון, תרופה או שהנגיף יעלם מהעולם.

האם זה יגרום למסחר הדיגיטלי להיחלש ולהאט בקצב המכירות כי אנשים ירגישו שוב בביטחון לצאת מהבית ולצרוך את המוצרים בקניונים או בסופרים? הדעות על כך חלוקות.

רבים מהמומחים טוענים שבהתחלה תהיה התלהבות רבה ואנשים יציפו את הקניונים בגלל ״החסך״ שפקד אותם במשבר הקורונה, אך לאחר מכן המסחר הדיגיטלי דווקא יצבור תאוצה גבוהה יותר ויהיה חזק יותר מאי פעם.

הסיבה? אנשים רבים שלא ניסו את המסחר הדיגיטלי בתחומים כמו צריכת מוצרי אופנה או מוצרי מזון מהסופרמרקט הבינו את הקלות והפשטות העכשווית בביצוע הזמנות ומהירות המשלוחים ולכן יעדיפו לסגל לעצמם את ההרגל של ההזמנות דרך הדיגיטל.

סימו נעים, מנהל פרויקטים בריל מדיה - חברה לבניית אתרים: ״הקורונה הביאה לצמיחה משמעותית בפניות לבניית חנות וירטואלית ואנו צופים עלייה גדולה אף יותר בחודשים הקרובים״.

אתר PYMNTS ביצע מחקר ומצא ש52% מהצרכנים לא יחזרו לבצע את קניות מוצרי המזון שלהם בחנות הפיזית ויעברו לחלוטין לבצע קניות דרך האינטרנט, מחקר נוסף באתר הבינלאומי Digital Commerce 360 מצא ש58% מהמזמינים ברשת ימשיכו לבצע הזמנות נוספות בחודשים הקרובים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר