"על שולחן הניתוחים"

למה אנו אוהבים את בלאק / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, בטור הביקורת השבועי שלו, מתייחס לסינגל החדש של הראפר ניסים בלאק, למה זוכי הקול הבא לא פורחים? וגם שני קליפים חדשים (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

לאחר כמה שבועות די יבשים, שוק המוזיקה היהודית מספק לנו השבוע לא מעט חומרים איכותיים, אם כי רובם לא של אמנים מוכרים, אלא של אמנים צעירים בתחילת דרכם. את הטור השבוע אפתח למרות זאת באמן מוכר יותר, בעצם הרבה יותר. הראפר ניסים בלאק נמצא בשנה מוצלחת למדי. כמה מהקליפים שהוציא בשנה האחרונה הפכו ללהיטים עם מיליוני השמעות, הוא חתם עם ענקית המוזיקה העולמית "סוני" והוא מוציא להיטים חמים אחד אחרי השני.

השיר החדש שלו "מכתב אהבה", מכתב אהבה שכותב ומלחין ניסים בלאק ומייעד לשמים. כהרגלו של בלאק המקצב רחוק מהסגנון המוזיקלי שבמוזיקה היהודית אנו רגילים לשמוע, אבל בהחלט מדובר בפתיחת האפשרות לחובבי הראפ לקבל את המוזיקה האהובה עליהם עם תכנים ראויים ומתאימים להאזנה.

בהתחלה אהבנו את העובדה שבז'אנר שלנו יש גם אמן שחור מוכשר ומוכר, אבל בתקופה האחרונה בלאק יוצר ראפ שירתי למדי, עם מלודיה ומנגינה, סגנון שמתאים גם לכאלה שאינם חובבים ראפ כבד מידי ורבים החלו להאזין לו למרות שהם אינם כאלו שמאזינים לו בדרך כלל. ההשקעה של בלאק בקליפים מרהיבים הוסיפה רבות לתפוצה של השירים.

האזינו ל"מכתב האהבה" של ניסים:

מוצאי שבת האחרון, הוחמאתי כשהוזמנתי לשמש כשופט אורח בריאליטי המוזיקה "הקול הבא". מתן ההזדמנות לאמנים צעירים ולא מוכרים זהו דבר שאני רואה כמשהו חשוב וראוי מאד. בפועל אחרי שאתה ניצב מול צעירים חסרי ניסיון והכשרה בתחום אתה מבין היטב עד כמה זה לא פשוט לשיר ולבצע ברמה מספיק טובה וכל מועמד כזה מתוך עשרות זו שמחה בפני עצמה.

בעונה הקודמת של התחרות הגיע לגמר הזמר נחמן גולדברג, שם זכה במקום השלישי. גולדברג שהוציא השבוע סינגל חדש במסגרת פרויקט של הקול הבא, מלחניו של ר' פייטל לוין, מזכיר את קולו המיוחד והיפה ומעלה תהיות מה היה לו הוא היה זה הזוכה.

שני הזוכים של התחרות עד כה, ובמיוחד הזוכה בעונה הקודמת, לא הצליחו לעשות יותר מידי עם הזכיה והפרסום, מה שמעלה את השאלה האם נבחר הזמר הלא נכון, בגיל הלא נכון או הפרסום הזה לא מספיק כדי לפרוץ באמת. באופן מעניין המקום השלישי בעונה הראשונה הוא אחת ההצלחות הגדולות ביותר של התכנית - הזמר משה קליין שהפך לזמר חתונות וסינגלים מצליח ומוכר.

הסינגל "אמר ה' ליעקב" בעיבודו המרשים של גרשון פריישטט, אמנם ארוך מאד במושגים של המוזיקה העדכנית, מעל שש דקות, אך עדיין נעים וכיפי להאזנה.

את הטור אסיים שני קליפים מושקעים שיצאו השבוע, אחד של הזמר והיוצר מתי שריקי, האיש שעומד מאחורי חלק גדול מקליפי המילים במוזיקה היהודית בשנים האחרונות. שריקי שהוציא לאחרונה את אלבומו השני, משחרר סינגל קליפ חדש "היום הזה מגיע" אותו כתב יחד עם אשתו, הלחין ועיבד והפיק מוזיקלית בעצמו.

השיר שמסכם את השנה האחרונה מלווה בקליפ יפיפה ושווה לצפיה שחושף שוב את המוזיקליות והכישרון הרב של שריקי.

הקליפ האחרון להיום יהיה קליפ הבכורה של גבי אהרון "תפילה אחת". אהרון הוציא בעבר שני שירים אך זה השיר המקורי הראשון שלו. הלחן והמילים של אלחנן אלחדד המוכשר ואילו העיבוד וההפקה המוזיקלית של האחים אייל ויאיר שריקי.

לשיר מצורף קליפ מושקע ושווה צפיה. משמח לראות שגם בימים אלו אנשים משקיעים ויוצרים קליפים מושקעים וראויים.

להערות והארות ותשובות לשאלת ה'בית יוסף' על ימי החנוכה: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר