"דרך ישרה"

פסחים יא • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים 'א', רביעי, טז' כסליו תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יא

*גזירות לר"י ורבנן. *סתירה בעדות.

  1. לרבי יהודה בודקין רק עד שעת הביעור ולחכמים אפילו בתוך המועד ולאחריו, ואמרינן להו"א דקסבר שיש לבדוק שלש פעמים ולמסקנא פליגי האם לא יבדוק דחיישינן שמא יאכל. והגזירות לר"י ולרבנן 1. בחדש לפי ר"י לא גזרינן והטעם להו"א דזוכר כיון שהותר רק ע''י קיטוף ודחינן דאיכא שאר עבודות, ולמסקנא משום דבדיל מחדש משא"כ חמץ ורבנן לא גזרי כיון שמחזר עליו לשרפו, או באינו ראוי לאכילה וקאמר דברותא היא דקמח קלי תנן. 2. ר"י מתיר לתת בשבת שפופרת שמן על יד הנר, משום דשבת חמירא ובדילי אינשי. 3. חבל דלי שנפסק ר"י אוסר משום דקסבר שעניבה היא קשירה, ורבנן שרו משום דעניבה בקשירה לא מיחלפא. 4. רבנן אסרי לקשור בשבת בחבל דגרדי, משום דחבל בחבל מיחלף משא"כ עניבה וקשירה. 5. בכור שאחזו דם ר"י אוסר להקיזו כיון דבהול על ממונו, ורבנן שרו דאל"כ מתוך שבהול יקיז ויעשה מום. 6. ביו"ט אסור לקרד את הבהמה כיון שעושה חבורה, וקרצוף ר"י שרי ולא גוזר כיון דצערא בעלמא לכן לא בהול וקסבר קירוד בקרצוף לא מיחלף ורבנן אסרי דקסברי מיחלף.

  2. אחד מעיד שראה את העדות בשעה שלישית ואחד אומר שהיה בחמישית, עדותן לר"מ בטילה ולרבי יהודה קיימת, ופלוגתייהו 1. לל''ק דאביי לר''מ אדם לא טועה כלל ולר''י טועה בחצי שעה ואמרינן שהמעשה היה באמצע השעה הרביעית. 2. לל''ב דאביי לר''מ טועה במשהו ואמרינן דחד מינייהו טעה, ולר''י טועה בשעה ומשהו והמעשה אירע בסוף ג' או תחלת ה', ולשתי הלשונות קשיא דהוי עדות מוכחשת ואיך ניתן לצרף את עדותן ולהרוג על פיהם. 3. לרבא לר''מ טועה שתי שעות חסר משהו, אבל לא תלינן לפני שעה ראשונה כיון שאדם לא טועה בין יממא ללילא, ולר''י שלש שעות חסר משהו ואמרינן שהמעשה היה בתחילת ד' או סוף ה' ולא תלינן טעותא בשעה שביעית כיון שניכר ע"י שהחמה במערב.

שאלות לחזרה ושינון

  1. המח' עד מתי בודקים ומתי גזרינן (6)

  2. המח' בקבלת עדים ובמאי פליגי (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר