סיפורו המרתק של החזן שנחטף אל טורונטו

החזן יוסף שליסקי, שנפטר לפני כ-65 שנה מחזיק באחד הסיפורים ההזויים של עולם החזנות. הוא התחזן במיטב בתי הכנסת של ניו יורק וסירב לחלל את השבת באופרה (חזנות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
יוסף שליסקי (צילום: ללא קרדיט)
חוקר החזנות, החזן ר' ג'פרי שליסלר, שכתב ביוגרפיות לעשרות חזנים מ"דור הזהב" של החזנות, סיפר את סיפורו הייחודי והמרתק של החזן יוסף שליסקי. הוא נולד בשנת תרנ"ד (1894) באוסטרובצה שבפולין, והצטרף למקהלה בביהכנ"ס המקומי כבר כילד קטן לאחר שכשרונו התגלה.

בגיל שבע, חזן בית הכנסת הצליח לשכנע את הוריו שיאפשרו לו לקחת אותו איתו למסע הופעות בלונדון. אך למעשה החזן חטף את יוסף הצעיר ולקח אותו לטורנטו שבקנדה, כדי שישמש כזמר במקהלה שלו, כשהוא לא מתכוון להשיב אותו להוריו האומללים. על פי חלק מהגרסאות יחד עם שליסקי נחטפו שבעה ילדים נוספים.
שליסקי שהיה ילד כפרי וקטן שלא הבין את משמעות המרחק וזמן הנסיעה, מצא את עצמו לאחר 14 ימי שיט בטורנטו כשהוא עדיין חושב שהוא מגיע בכלל ללונדון...
שליסקי סבל רבות מהחזן שהיה קמצן במיוחד והיה קונה חתיכות קטנות מאד של בשר אותן היה מבשל בעצמו. רק לאחר שבגר וקולו התחלף וכבר לא היה חפץ בו הוא הושלך על ידיו ולמעשה התגורר ברחוב ועבד בעבודות זמניות. רק לאחר שאחד מדודיו היגר אף הוא לטורנטו הוא מצא מעט יציבות ונחמה.

כשבגר שליסקי לא חשב על קריירה מוזיקלית, עד שיום אחד כשעבד במפעל התפירה של חברת ט. איטון, אשתו של בעל הבית, שהייתה זמרת בעצמה ומוזיקאי ת, שמעה אותו שר התרשמה מקולו במיוחד ואף מימנה את הכשרתו בקונסרבטוריום בטורונטו שם התלהבו מטווח הקול האדיר שלו שהגיע עד לתו F באוקטבה השלישית.

בשנת 1919 הופיע שליסקי לראשונה בניו יורק כשהוא גורף ביקורות נלהבות במיוחד מהמבקרים המוזיקליים של אותם ימים.
ביצוע חדש של יענקי למר ל'אנא בכוח' של שליסקי
בשנת 1920, שליסקי שמע שביהכנ"ס של סלונים בלואור איסט סייד שבניו יורק מחפשים חזן לימים נוראים, הוא פנה למפעל העור שבבעלותו של נשיא בית הכנסת. שם נערך לו אודישן שכמובן הבהיא למינויו לבית הכנסת למשך שנתיים.בהמשך הקריירה שלו, מילא תפקידים בבתי כנסת מובילים שונים בניו יורק, נשא קונצרטים רבים, הופיע ברדיו, והקליט הקלטות והיה לאחד החזנים המפורסמים בעולם בתקופה שבין שתי מלחמות העולם. לאחר שהחל להרוויח כסף רב מחזנותו הוא לקח את מוריו הזקנים מבית הספר למוזיקה וקנה להם חליפות חדשות כאות הוקרה על השקעתם בו.לאחר זמן הביא את הוריו שכזכור נפרדו ממנו כילד מבלי לדעת שלא יראו אותו במשך שנים, לגור איתו בארצות הברית.כמו חזנים רבים אחרים באותה תקופה, לשליסקי הוצע להיות מוחתם בחברת האופרה של סן קרלו, אך בסופו של דבר למרות הפיתוי הכלכלי האדיר, סירב שליסקי להופיע שם מכיוון שזה היה גורם לו לחילול שבת ויום טוב.העידו עליו, כי בגלל החטיפה הטראומטית שחווה בילדותו, הוא תמיד עזר מאוד לחזנים שהגיעו לארה"ב, והופיע רבות לארגוני צדקה בחינם.בשיא הקריירה שלו בגיל 40, אחרי פסח של שנת תרצ"ד (1934), הוא עבר שבץ מוחי ומאז לא חזר לשיר יותר ונפטר בשנת תשט"ו (1955).שליסקי אמנם לא הקליט הרבה מיצירותיו, אך עדיין נותרו מעט הקלטות של החזן בעל קול הטנור הגבוה והסיפור הלא שגרתי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר