"דרך ישרה"

פסחים צו • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים צו', חמישי, יג' אדר תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף צו

*פסח מצרים ודורות. *זמן ההמרה.

א. פסח מצרים שונה מפסח דורות: מקחו מבעשור, הזאה באזוב על המשקוף ושתי המזוזות ונאכל בחפזון ואסור בחמץ רק אותו היום ולא כל שבעה, וילפינן לדורות שנאמר ועבדת את העבודה הזאת בחודש הזה שיהיו כל עבודות החודש כזה. ומפרשינן מה ממעטינן מהפסוקים 1. לגבי ביקור נאמר בחודש הזה, למעט פסח שני. 2. ואכלו את הבשר בלילה הזה אתי לסוף זמן אכילה דזהו לר"א בן עזריה עד חצות ולר"ע עד עלות השחר. 3. כל ערל לא יאכל בו, לרבות שאוכל במצה ומרור וקמ"ל אף דמאיס. 4. כל בן נכר לא יאכל בו, דלא נפסל מתרומה אף שאין לבו לשמים. 5. תושב ושכיר לא יאכל בו כנ"ל. 6. ומלתה אותו אז יאכל בו, שאין מילת נכרים ועבדים שלו מעכבתו מלאכול תרומה. 7. ועצם לא ישברו בו,למעט פסול. 8. אל תאכלו ממנו נא, לאסור ערל במעשר.

ב. פסח או תמורתו שאבד ונמצא קודם שחיטה ירעה ודמיו שלמים ואחר השחיטה קרב שלמים ולר"א חצות קובע שזהו זמן שחיטת הפסח. ומייתי מתי זמן ההמרה 1. לל"ק קאי אסיפא שאם נמצא קודם שחיטה והמיר אח''כ לא קרבה דבא מכח קדושה דחויה, ומקשי דילפינן מאם כשב שתמורת הפסח לאחר הפסח קריבה שלמים וזהו בנמצא קודם שחיטה, ודחי דקרא אסמכתא ואתי לרבות אליה שבכבש ולא בעז ושמותר הפסח דינו כשלמים. 2. לל"ב קאי ארישא שאם נמצא קודם שחיטה והמיר אחר שחיטה קרב שלמים דשחיטה לא קבעה כיון דלא חזי, ודחינן דאמרינן בברייתא להדיא דרועה שנא' הוא, תיובתא.

שאלות לחזרה ושינון

א. דיני פסח מצרים ופסח דורות והמיעוטים מהפס' (8)

ב. דיני פסח שאבד ומתי זמן ההמרה (2)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר