על שולחן הניתוחים

לא חייבים לשיר בעברית // ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של כיכר השבת, נתנאל לייפר, מתייחס בטור הביקורת השבועי לשירים ב"עברית" שכותבים אמריקאים, ולאלה המבינים את ההבדל... • וגם: החדש של עדי רן (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

האם תכתבו טור רפואי כאשר אתם אינכם רופאים? האם תכתבו טור משפטי כאשר אינכם עורכי דין? סביר להניח שלא וגם אם כן תעשו זאת בחכמה תוך התייעצות מעמיקה עם איש מקצוע שיעבור על הטור ויעיר את הערותיו. סביר להניח שאם תניחו לעצמכם לעשות את זה, בטור שלכם יהיו שגיאות רבות ומביכות שהתייעצות מקצועית עם איש מקצוע מומחה הייתה יכולה לחסוך לכם.

אותה לוגיקה נכונה גם לכתיבת שירים בשפה שאינה שפת האם שלכם. גם אם בחרתם לקחת על עצמכם את המשימה הלא פשוטה הזו, תעשו לעצמכם את החסד ותייעצו עם אדם דובר עברית ברמת שפת אם, מומלץ אפילו כותב מומחה בשפה זו.

משום מה כותבים אמריקאים רבים סבורים שאם הם יודעים להתפלל בעברית הם גם יכולים לכתוב שירים בשפה זו. וזה פשוט לא עובד. השיר החדש של הזמר החביב דני פלגון - "אימתי", הוא דוגמא עצובה לטקסט כזה, מעבר לטעויות ההגייה של הזמר.

לא אאריך יותר מידי, הטקסט של השיר מצורף תתרשמו בעצמכם...

"היום קצר
המלאכה מרובה
לכל זמן ועת


תקום כארי היום
רץ כצבי וזרום
ולא תפסיק מהשיג החלום


כי עת לעשות לשם
להחיות בהם
סם החיים ודרכי הישרה".

אני תמיד אומר למפיקים אמריקאים, אני בטוח שאתם אינכם רוצים שאני אכתוב ואשיר שיר באנגלית, באותה מידה רחמו עלינו ותפסיקו לכסח את העברית.

אווירה דארץ ישראל מחכימה, זה כבר כתוב בגמרא, מי שמספק לכך הוכחה נוספת הוא הזמר דוד (דובי) שפירא, שהוציא השבוע את הסינגל הרביעי שלו לקראת אלבום הבכורה. "אמא שלי" הוא שיר לא שגרתי ברעיונו, ששפירא הוציא לכבודה של חמותו ע"ה.

שפירא, אחיו של הזמר מרדכי שפירא, שמתגורר בישראל בשנים האחרונות נותן שוב בדומה לסינגל הקודם שלו דגש גדול על שירה בעברית ברמה גבוהה, החל מהטקסט של מירי ישראלי שכתוב בצורה מצוינת, וכלה בהגייה עברית עליה עמל שפירא רבות באולפן מתוך הבנה שעברית שרים בעברית...

המאמץ כנראה משתלם לשפירא והסינגל שלו היה הפופולרי ביותר השבוע ב'כיכר השבת' כשהוא זוכה לעשרות אלפי צפיות ותגובות מפרגנות רבות.

הלחן של איצי ברי והעיבוד של קליין את ברי עושה את העבודה עבור שפירא שיכול בהחלט להיות מרוצה מהתוצאה שלו בעקבותיה הוא גם יתארח הערב בתכניתי השבועית.

השבוע זכינו לקאמבק כיפי של הזמר והיוצר עדי רן עם השיר החדש "הגואל המשיח". עדי רן הוא מפורצי הדרך של המוזיקה היהודית. אלבומו הראשון לאחר החזרה בתשובה "האחרון שבעם" היה יוצא דופן בבשורה המוזיקלית והרעיונית שלו. מאז התמסד רן במוזיקה היהודית והתרגלנו כבר לשמוע את מוזיקת החוזרים בתשובה שהפכה לחלק בלתי נפרד מהמוזיקה היהודית.

השיר החדש של עדי רן, קליט וכיפי להאזנה. הלחן והמילים כרגיל של עדי רן, שהפיק אותו מוזיקלית לצדו של דרור ראובני. הסאונד יכל להיות טוב יותר והפתיח יכל להיות שונה קצת מהלהיט של עדי רן עצמו "ושמרו" אבל עדיין התוצאה כיפית.

ולפינה האהובה עליכם, השיר המושמע ביותר השבוע היה שירו של דוד שפירא "אמא שלי" ובמקום השני והמכובד ניצב הסינגל קליפ החדש של שולי רנד - "מחכים למשיח" מתוך המופע שלו "תשליך" בו הוא שר שירים של אחרים עם הפרשנות השולי רנדית המשובחת.

להערות הארות והסברים על כשרות בד"ץ לאקונומיקה סמיכה בריח תות: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר