"דרך ישרה"

פסחים קיד • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים קיד', שני, ב' ניסן תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף קיד

*ברכת היין והיום. *דיני הטיבולים. *מאכלי ליל הסדר.

א. סדר ברכת היין והיום 1. לב''ש מברך על היום קודם, כיון שהיום גורם ליין שיבא, וכן היום נכנס קודם. 2. לב''ה היין קודם, שהיין גורם שיאמר קידוש, ותדיר קודם. ואצטריך למימר הלכה כב''ה קודם בת קול, או כרבי יהושע דאין משגיחין בבת קול.

ב. בליל הסדר איכא שני טיבולים של הכרפס וכן המרור בחרוסת, והדינים 1. לר"ל שמעינן דמצוות צריכות כוונה דלא סגי בטיבול הראשון של החזרת, ודחי לעולם א"צ כוונה וטעמו דבעינן תרי טיבולי כדי שיהיה היכר לתינוקות ואפילו ששני הטיבולים בחזרת, ולרבי יוסי דקאמר דאיכא בטיבול השני של החזרת מצוה ש"מ דקסבר מצוות צריכות כוונה. 2. כשיש שאר ירקות מברך עליהם בפה"א, ועל המרור מברך על אכילת מרור, וכשיש רק חסא לרב הונא מברך על אכילת מרור בטיבול השני ודחי שהרי כבר מילא את כריסו ממנו, ולרב חסדא מברך בתחילה גם בפה"א וגם על אכילת מרור ואח"כ אוכל חסא בלא ברכה וכן הלכה, ורב אחא בריה דרבא הידר אחר שאר ירקות לכרפס. 3. הטעם שצריך נט"י לטיבול שני, להו"א כיון שצריך לשקע משום קפא וכל דבר שטיבולו במשקה צריך נט"י, ודחי דקפא מיית מריחא ובע"י נט"י שמא ישקע. 4. אמרינן שצריך נטילה בין בטיבול ראשון ובין בשני, להו"א לא איירי בפסח שהרי כבר נטל ידיו ודחי דאהיכא קאי שהרי רק בפסח יש דין לטבל פעמיים, אלא הטעם שנוטל שנית שמא הסיח דעתו בהגדה.

ג. המאכלים בליל הסדר והטעם 1. שתי תבשילין זכר לפסח ולחגיגה, וזהו סילקא ואורז וקמ"ל דלא חישינן למ"ד שאורז מין דגן, וכן דג וביצה שעליו, שני מיני בשר, ואפילו בשר ומרק שנתבשל בו. 2. פליגי האם מצה מרור וחרוסת לפני כל אחד או רק לפני אומר ההגדה, ולכו"ע עוקרין את השלחן רק מלפני אומר ההגדה ונעשה כדי שישאלו התינוקות. 3. המצה נקראת לחם עוני על שעונים עליו דברים הרבה או מלשון עני שדרכו בפרוסה או כמו שעני מסיק ואשתו אופה. 4. חרוסת מצוה זכר לתפוח ולכן צריך לקהויה, וכן זכר לטיט לכן צריך לסמוכיה, והתבלין זכר לתבן.

שאלות לחזרה ושינון

א. סדר ברכת היין והיום (2)

ב. דיני הטיבולים בליל הסדר (4)

ג. המאכלים בליל הסדר והטעם (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר