"דרך ישרה"

פסחים קיח • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת פסחים קיח', שישי, ו' ניסן תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף קיח

*הלל בליל פסח. *ר"א בן עזריה. *הלל המצרי עדיפא. *רי"ש ברבי יוסי.

א. הלל בליל פסח 1. ברהמ"ז על כוס שלישית, ואף למ"ד דבעלמא ברהמ"ז אינה טעונה כוס מיהו בליל פסח תקנו שתהא מצוה על כל כוס. 2. כוס רביעית גומר את ההלל, ואומר ברכת השיר וזהו יהללוך אם נשמת כל חי וי"א ה' רועי לא אחסר. 3. הלל הגדול עד על נהרות בבל, ותחילתו מהודו או שיר המעלות או כי יעקב בחר. 4. נקרא הלל הגדול מפני שה' יושב ברומו של עולם ומחלק מזונות לכל בריה, כ"ו כי לעולם חסדו כנגד כ"ו דורות שה' זן בחסדו מבריאת העולם עד מתן תורה, ואמרינן הודו לה' שגובה מכל אדם את חובו בטובתו. 5. מצוה לברך לפני ההלל עובר לעשייתו, אבל ברכה שלאחריו וכן לכפול ולפשוט הכל כמנהג המדינה.

ב. שמועות רבי אלעזר בן עזריה 1. מזונותיו של אדם קשים כקריעת ים סוף דסמוכים בהלל הגדול, ולרבי יוחנן כפלים כיולדה שנאמר בעצבון, ויותר מן הגאולה שנאמר האלוקים הרועה אותי. 2. נקביו של אדם קשים כיום המיתה וכקריעת ים סוף שנאמר מיהר צועה להפתח ולא ימות לשחת ורוגע הים. 3. המבזה את המועדות חמור כעובד ע"ז מזה שנסמך אלוהי מסיכה לחג המצות. 4. ראוי להשליך לכלבים מי שמספר או מקבל לשה''ר והמעיד שקר.

ג. מ''ט הלל המצרי עדיף על הלל הגדול 1. יש בו יציאת מצרים, שנאמר בצאת ישראל. 2. קריעת ים סוף, הים ראה וינס. 3. מתן תורה, ההרים רקדו. 4. תחית המתים, אתהלך לפני ה' בארצות החיים. 5. לא לנו, חבלו של משיח שעבוד מלכויות וגוג ומגוג. 6. מילוט צדיקים מגהנום, אנה ה' מלטה נפשי. 7. ירידת צדיקים חנניה מישאל ועזריה לכבשן האש. 8. עליית צדיקים מהכבשן ואמת ה' לעולם שאמרו חנניה מישאל ועזריה כשעלו, וי"א שגבריאל אמרו בשעה שחילצם שכאשר ה' הציל את אברהם מכבשן האש הבטיח לגבריאל שיציל את בני בניו ואז קירר מבפנים והרתיח מבחוץ וזו רבותא יותר משר הברד, וי"א שהדגים שבים אמרו זאת שה' נטל מהם שש מאות רכב ברזל של מצרים והחזיר תשע מאות רכב של סיסרא.

ד. הדברים שאמר רבי ישמעאל בשם רבי יוסי אביו 1. הללו את ה' כל גוים על הגבורות שראו שה' עשה וכ"ש אנו שגבר עלינו חסדו. 2. כאשר יבא המשיח יקבל דורונות ממצרים שעשו לישראל אכסניא וכ"ש כוש שלא נשתעבדו בישראל אבל יגער ברומי אף שהם אחיהם, מכיון שהם דומים כחזיר, וכל מעשיהם נכתבים בקולמוס אחד, ושחטו את עמ"י כעגלים, ופושטים יד לקבל ממון ואח"כ מתכחשים, ופזרו את ישראל בגלל שחפצים בקרבות. 3. יש בכרך גדול של רומי שס''ה שווקים, בירניות, מעלות ויש בכל אחד כדי לזון כל העולם, וזה יהיה ליושבין לפני ה' למי שמכיר או מקבל את פני חבירו בישיבה, ולמכסה עתיק שמכסה סתרי תורה או שמגלה טעמי תורה. 4. למנצח מזמור לדוד, שה' נוצחין אותו ושמח שנאמר לולי משה בחירו עמד בפרץ לפניו. 5. וידי אדם תחת כנפיהם, יד הקב''ה פשוטה תחת כנפי החיות כדי לקבל בעלי תשובה מידי מדת הדין.

שאלות לחזרה ושינון

א. הלל בליל פסח (5)

ב. מ"ט הלל המצרי עדיף על הלל הגדול (8)

ג. הדברים שאמר רבי ישמעאל ברבי יוסי בשם אביו (5)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר