צפו ב'משחקי כסאות'

מנסים להרכיב ממשלה, אך הסיכויים נמוכים

הטעות האסטרטגית של סער בבית הנשיא • חשש מתנגדי נתניהו מהצעד הבא של ריבלין • ואיך אפשר בכל זאת לפתור את הסבך הפוליטי. רפאל כהן בתכניתו השבועית (כיכר VOD)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: אברומי לינצה | עריכה: זאבי רוזנברג. )

תשעה ימים מאז הוטלה מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, והתקדמות מרשימה לא נראית באופק. אמנם נפתלי בנט נשמע מעוניין, יותר מבעבר, בכינון ממשלת נתניהו נוספת - אך הדברים מוטלים בספק, בשל התנגדות בצלאל סמוטריץ' להקמת ממשלה בתמיכת מנסור עבאס ואנשיו.

בסתירה לדבריו בכל מערכת הבחירות, גדעון סער היה האיש שהביא לנתניהו את המנדט. החלטת 'תקווה חדשה' שלא להמליץ על אף מועמד בסבב ההתייעצויות עלתה בכך שמספר הממליצים של יאיר לפיד נמוך משל ראש הממשלה, מה ש"כפה" על הנשיא להטיל עליו ראשון את המנדט.

בגוש מתנגדי נתניהו כבר מסתכלים שבועיים וחצי קדימה, להכרעה הבאה של ריבלין. המשתמע מדברי הנשיא הוא שאם נתניהו יכשל, המנדט יועבר מייד לכנסת, לתקופת 21 הימים. אילו ריבלין אכן יחליט כך, הסיכוי להשיג 61 חתימות פעילות של חברי כנסת ליאיר לפיד או נפתלי בנט צונח, והבחירות החמישיות מתקרבות אף יותר. הנשיא ידרוש די הוכחות כדי להשתכנע שממשלת בנט-לפיד אכן תקום.

למרות כל זאת, צריך לומר ביושר: אף ממשלה שתורכב כעת, ברשימת 120 חברי הכנסת הנוכחיים, לא תחזיק מעמד זמן רב.

אם גוש הימין ירכיב ממשלה בהימנעות הערבים, הצעות חוק למען ההתיישבות או יציאה למבצע צבאי עתידים להפילה בקלות. אם גוש מתנגדי נתניהו ירכיב, קשה לראות שיתוף פעולה פורה בנושא מדיני בין יאיר גולן מ'מרצ' לעמיחי שיקלי מ'ימינה', או בין מרב מיכאלי מ'העבודה' לנפתלי בנט מ'ימינה' בנושא המדיני.

הדרך היחידה להשבעת ממשלה יציבה קשורה בבנימין נתניהו - או שיוסרו החרמות נגדו, בעיקר מפני אנשי סער, או שיעזוב את תפקידו. הפעם יש הזדמנות בלתי חוזרת - הבחירות לנשיאות המדינה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר