"דרך ישרה"

יומא כא' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת יומא דף כא', ראשון, כ' אייר תשפ"א, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף כא

*ניסי ביהמ"ק והמנין. *אש ועשן. הדרן!

א. הניסים שנעשו בביהמ''ק ומה בכלל עשרה ניסים 1. לא הפילה אשה מריח בשר הקודש. 2. לא הסריח בשר הקודש מעולם. 3. לא נראה זבוב בבית המטבחיים. 4. לא אירע קרי לכה''ג ביוה''כ. 5. לא נמצא פסול בעומר. 6. וכן בשתי הלחם. 7. וכן בלחם הפנים, ושלשתן נחשבים כחד. 8. עומדים צפופים ומשתחוים רווחים. 9. לא הזיק נחש ועקרב בירושלים. 10. לא אמר אדם צר לי המקום שאלין בירושלים, ותרוייהו לא נחשבו דהוו בירושלים. 11. לא כיבו גשמים אש של עצי המערכה. 12. כל הרוחות לא הזיזו את עשן המערכה, וזהו באש שהביאו מן ההדיוט, ונטייתו היתה לצדדים כמו דקל. 13. נבלעו במקומן: שברי כלי חרס. 14. מוראה ונוצה. 15. דישון מזבח הפנימי נבלעין במקומן, וכולהו נחשבים כאחד. 16. לחם הפנים כאשר סילקוהו ביום הלקחו היה חם כסידורו. 17. מקום ארון אינו מן המדה. 18. הכרובים עמדו בנס, ותרוייהו לא נחשבו דהוו ניסים שבפנים או משום דקביעי, אבל לחם הפנים נחשב לנס שבחוץ כיון שהגביהו והראו לעולי רגלים ולכן השלחן קיבל טומאה. 19. שלמה המלך נטע בביהמ''ק מיני מגדים של זהב שהוציאו פירותיהם בזמנם ונשרו ברוח וכשנכנסו נכרים להיכל יבש, ואמרינן דלא נמנו ניסים דקביעי.

ב. אש ועשן 1. אש של מערכה רבוצה כארי ובבית שני היתה ככלב, ברה כחמה, יש בה ממש, אוכלת לחין כיבשים אינה מעלה עשן. 2. הדברים שהיו בבית ראשון וחסרו בבית שני: ארון כפורת וכרובים, אש שאוכלת, שכינה, רוח הקודש, אורים ותומים. 3. שש אישות: שלנו אוכלת ואינה שותה, של חולים שותה ואינה אוכלת, של אליהו היתה אוכלת ושותה, שבמקדש אוכלת לחים כיבשים, של גבריאל אש דוחה אש, ודשכינה אש אוכלת אש דשרפה את המלאכים. 4. עשן המערכה במוצאי יו''ט אחרון של סוכות: נוטה כלפי צפון גשמי שנה מרובים ופירות מרקיבין ולכן עניים שמחים ובעלי בתים עצבין, כלפי דרום גשמים מועטין ופירות משתמרין, כלפי מזרח הכל שמחין וכלפי מערב הכל עצבין, והא דאמרינן שרוח מזרחית לעולם יפה ומערבית לעולם קשה צפונית יפה לחיטים וקשה לזיתים ודרומית איפכא זהו בבבל שהיא עמוקה ולחה משא''כ בא''י שיש בה הרים וממהרת להתייבש.

הדרן עלך פרק קמא שבעת ימים!

שאלות לחזרה ושינון

א. הניסים שנעשו בביהמ''ק ומה בכלל עשרה ניסים (19)

ב. אש ועשן (4)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר