היום הרת עולם: סיפורו של החזן שלחם בזבוב

המנצח והמעבד אופיר סובול בטורו השבועי על גדולי החזנות ויצירותיהם והשבוע על היצירה הנדירה של שלום סקונדה שצולמה עם החזן מרדכי הרשמן והזבוב המעופף (חזנות)

אופיר סובול | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

אתמול ציינו 47 שנים לפטירתו של המלחין והמוסיקאי שלום בן אברהם סקונדה.

סקונדה נחשב לאחד מארבעת המלחינים שעצבו את החזנות והמוסיקה היהודית באמריקה בתחילת המאה שעברה.
סקונדה עסק בכתיבת מוזיקה לתיאטרון היידי, אופרות, אופרטות ומחזות זמר יהודיים, שירים עממיים ביידיש ויצירות חזנות.

הוא הותיר אחריו שורה של להיטים רבים וחשובים, שגם אחרי יותר מ 100 שנים, עדין לא נס לחם. המפורסם שבהם הוא השיר באידיש "ביי מיר ביסטו שיין". כמו כן כתב את "דונה דונה", "דאס אידישע לייד", "חזנים אויף פרובע", "צדיק ה' ", "יראו עיננו" ועוד ועוד...

לפני 90 שנה - בשנת 1931, יצא לאקרנים הסרט הדוקומנטרי "קול ישראל" בבימויו של יוסף סידן. סידן קיבץ את מיטב חזני תור הזהב והסריט אותם מלווים במקהלה. במיוחד עבור הסרט צילמו החזן מרדכי הרשמן ומקהלה בניצוחו של שלום סקונדה 2 יצירות חדשות. אחת מהיצירות היא "היום הרת עולם" בלחנו ובעיבודו של סקונדה, יצירה שלא הוקלטה בשום תקליט והונצחה אך ורק בזכות סרט חשוב זה.

בקונצרט הצדעה להרשמן "נסיך החזנות" שקיימנו בשנת 2010, לא יכולנו להתעלם מ"היום הרת עולם" ששוחזרה ע"י אבא ואנוכי מתוך אותו הסרט. יצירה בה ממחיש סקונדה בלחנו, את הפחד והיראה מהמעמד הגדול של "היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים". על הביצוע הופקד חזן צעיר ומבטיח, בעל קול מתוק כדבש - החזן סיימון כהן - בהופעת בכורה כחזן מן המניין בסדרה. ביצוע שללא ספק נתן דחיפה משמעותית לקריירה הכל-כך מצליחה של סיימון עד עצם היום הזה.

את "היום הרת עולם" ההיסטורי בביצועו של הרשמן ניתן למצוא ביוטיוב. ניתן גם לראות שבחלקים מסוימים "שתל" הבמאי סרטון סתמי של מתפללים בבית כנסת. מדוע בחר הבמאי לוותר על "זמן מסך" ייחודי בו ניתן לחוות עוד מהרשמן והמקהלה לטובת סרטון סתמי ? הסיבה היא "זבוב"! בגלל אילוצי תקציב, הוסרטה היצירה רק פעמיים ובכל אחת מההסרטות הסתובב לו זבוב באולפן שהתלבש על פניו של הרשמן והסיח את דעתו. כדי לא להנציח את הרשמן "נלחם" בזבוב, העדיף הבמאי לשתול סרטון שמסווה כמעט לחלוטין את הזבוב הטורדני...

שלום סקונדה - יהי זכרו ברוך !

שבת שלום!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר