כמות הסוכר שתצרכו בחגים
כמות הסוכר שתצרכו בחגים (צילום: שאטרסטוק)
אאא

אנשים  רבים, הנמנעים משתייה מתוקה במהלך השבוע, מרשים לעצמם לשתות משקאות מתוקים רק בשבתות וחגים, ומתרצים זאת בכך  ששתייה מתוקה פעם בשבוע לא מזיקה. האמנם?

ככלל, המשקאות הקלים נחשבים כ"אם כל חטאת" בהיבט בריאותי והם קשורים בקשר הדוק למחלות כרוניות, השמנה, סכרת, מחלות לב, כבד שומני ומחלות נוספות, וכן לעליה בעששת השיניים. ההמלצה שלנו היא להימנע  משתייה מתוקה גם בשבתות, חגים ואירועים ולהרוות את הגוף בשתיית מים. מומלץ להימנע ממשקאות קלים, מתרכיז תפוחים טבעי ללא תוספת סוכר ,תרכיזים מתוקים שמועשרים בויטמינים וכן מים בטעמים.  

כמה באמת עולה לכם "רק בשבת" ?

חישבתי מה כמות הסוכר שאתם מכניסים לגופכם כשאתם שותים משקאות מתוקים "רק בשבת".

את החישוב עשיתי למשפחה בת 10 סועדים שצורכת רק 2 בקבוקי שתייה מתוקה בכל סעודה. משפחות רבות צורכות יותר, אך בחרתי לחשב לפי הצריכה הנמוכה, כדי שלא תגידו שניפחתי את החשבון. להלן החישוב: בקבוק משפחתי של 2 ליטר מכיל כ 53 כפיות סוכר. ב 6 בקבוקי שתייה יש 318 כפיות סוכר!!! זו כמות הסוכר שמשפחה ממוצעת צורכת בשבת אחת, ורק משתייה מתוקה.

בממוצע כל אחד מבני המשפחה בת 10 סועדים,  צורך 32 כפיות סוכר במהלך שבת אחת!

באותו אופן אתם יכולים לחשב בעצמכם כמה סוכר צורכת המשפחה שלכם. הכפילו את מספר בקבוקי השתייה שקניתם לשבת, במספר 53. את התוצאה תחלקו למספר הסועדים במשפחה ותקבלו את כמות הסוכר הממוצעת ששותים אצלכם.

על זה הוסיפו את הסוכרים שיש בעוגות, ובקינוחים שמכינים לשבת, בגלידות, בממתקים וכו'.. ותגיעו לכמות אדירה של סוכר שאתם צורכים רק בשבת. צריכת סוכר בכמות כל כך גבוהה שמרוכזת בחלון זמן של 24 שעות בלבד, בהחלט עלולה להזיק לבריאות, גם אם זה "רק" פעם בשבוע.

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'מאוחדת' ותישארו מעודכנים

כמה אתם יכולים לחסוך בשבת והחג הקרובים?

אם תחליטו שאתם מוותרים על המשקאות המתוקים בשבת והחג הקרוב, תחסכו לעצמכם 74 כפיות סוכר!!! להלן החישוב: בשבת, הושענא רבה, וחג שמחת תורה יש 7 סעודות, כולל סעודת סיום החג. בכל סעודה צורכים 2 בקבוקי שתייה, סך הכל 14 בקבוקים, כפול 53 כפיות סוכר. התוצאה 743 כפיות סוכר לכל המשפחה, שזה 74 כפיות סוכר בממוצע לכל אחד במהלך השבת והחג הקרוב במינימום!! וזה לא כולל את השתייה המתוקה המוגשת בתיקון ליל הושענה רבה, ובקידוש שמחת תורה ועוד ועוד

מה במקום שתייה מתוקה?

המירו את השתייה המתוקה במים מרעננים. לכבוד שבת וחג אפשר להכין משקה מים חגיגי ביתי. כגון כד מים או סודה עם פלחי פירות העונה, או מיץ לימון ועלי נענע. מומלץ לא להמיר את השתייה המתוקה במשקאות דיאט. בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים מדאיגים, המצביעים על ההשפעה השלילית של הממתיקים המלאכותיים על הבריאות ולכן עדיף לשתות מים.  לגבי ילדים ונוער, ההמלצה של משרד הבריאות היא להימנע משתייה של משקאות דיאט וכן מזונות הממותקים בתחליפי סוכר למיניהם. מבוגרים, ילדים ונערים שאינם בריאים, יש להתייעץ עם רופא או דיאטנית.

איך עושים את השינוי?

לאלו שמתקשים להפסיק את השתייה המתוקה בבת אחת, תנסו להפחית בהדרגה עד למניעה מוחלטת. למשל, החליטו שבשבת והחג הקרוב, אתם קונים, בקבוק אחד לכל סעודה במקום שתיים  או יותר שהייתם רגילים לקנות. או למשל החליטו שאתם שותים לכל היותר כוס אחת של שתייה מתוקה בסעודה והיתר מים, ובין הסעודות שותים רק מים. או כל רעיון אחר שיסייע לכם להפחית את כמות השתייה המתוקה בשבתות וחגים

עונג שבת ולא כובד שבת

בנוסף לסוכר שמקורן בשתייה המתוקה, גם מאכלי השבת עתירים בשומנים וסוכרים, ואנשים רבים חשים תחושת כבדות וחוסר נוחות במהלך השבת, כך שבמקום עונג שבת חשים כובד שבת. ההמלצה הכי יעילה להתמודדות עם תחושת כבדות בסעודה , היא פשוט להפסיק לאכול  כשאתם מרגישים שבעים. הפסקות בין מנה למנה, שתית מים כדי להחליק את האוכל –  הן רק חלק ממגוון הטקטיקות הלא יעילות שאנשים פיתחו כדי להתמודד עם הסעודות העתירות. גם אם לא  הצלחתם לאכול את כל מה שהוגש לשולחן השבת- לא הפסדתם, אלא רק הרווחתם ובגדול, תחושת סיפוק, קלילות ובריאות. עונג שבת.

מועדים לשמחה וחג שמח