"דרך ישרה"

ביצה לו' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ביצה דף לו', רביעי, ל' תשרי תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

פרק חמישי - משילין

דף לו

*השוואת שבת ליו"ט. *צורך דבר הניטל.

א. משילין פירות דרך ארובה ביו''ט אבל לא בשבת, ואפשר לגרוס משילין כמו כי ישל, משחילין כמו השָחול, משירין כמו משיר שיער, משחירין כמו שחור וזוג, ומנשירין כמו לקט הנושר. ומייתי להשוות שבת ליו''ט 1. הכמות שאפשר להשיל להו''א דומיא דשבת שמפנין ארבע וחמש קופות מפני ביטול ביהמ''ד, ודחי דהתם איכא ביטול ביהמ''ד ומאידך יו''ט קיל ואתי לזלזולי לכן יש להחמיר או מכיון שיש הפסד ממון שרי אפילו טפי. 2. בשבת אין מפנין את האוצר כולו וטעמא שמא יבא להשוות גומות, ובעי ביו''ט כיון דקיל שרי או דיש לאסור בק"ו מביטול ביהמ''ד. 3. ביו''ט אין מטלטלין מגג לגג אפילו בשוין, ובעי מה הדין בשבת דדלמא דווקא ביו''ט אסרינן שמא יזלזלו או דאסור בק"ו מהכא דאיכא הפסד פירות. 4. ביו''ט אין לשלשל בחלונות וסולמות, ובעי האם בשבת שרי משום ביטול ביהמ''ד או דאסור בכ''ש מהכא דאיכא הפסד פירות, ועלו בתיקו.

ב. אמרינן במשנתינו דמכסים פירות בכלים מפני הדלף ושרי לשפוך דהוי כגרף של רעי, ושרי לכסות לעולא אפילו לבֵנים ולרבי יצחק דווקא פירות הראויין מפני שאין כלי ניטל אלא לצורך דבר הניטל. והשמועות 1. מכסים את הפירות בכלים, ה''ה לבנים דנקט פירות אגב רישא. 2. אמרינן וכן כדי יין ושמן ודחי דלמא בטיבלא, ואין להוכיח מזה שחלוקים מפירות דדלמא קמ''ל דחששו אף להפסד מועט. 3. נותנים כלי תחת הדלף בשבת, דלמא בדלף הראוי. 4. פורסים מחצלת ע''ג לבנים בשבת, שנשארו מבניינא וראויים לישיבה. 5. פורסים מחצלת ע''ג אבנים, במקורזלות הראויות לבית הכסא. 6. פורסים מחצלת ע''ג כוורת דבורים מפני החמה והגשמים, להו''א לאותן שתי חלות אם נחשב עליהם וכר''י דאית ליה מוקצה ובלבד שלא יתכון לצוד כר''ש דמתיר דבר שאינו מתכון או כר''י וכגון שיש חלונות, ולמסקנא משום הדבש ואיירי בימי ניסן דאיכא חמה גשמים ודבש.

שאלות לחזרה ושינון

א. גירסת משילין והשוואת שבת ליו"ט (4)

ב. השמועות בנטילת כלי לדבר שאינו ניטל (6)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר