"עובר ושב"

גזירת החד-פעמי; מה אתם חושבים? • צפו

שלומי מלוביצקי יצא חמוש במצלמה ומקרופון כדי לבדוק מה אתם חושבים על גזירת החד-פעמי; מי בעד, מי נגד וכמה כסף תפסיד כל משפחה? צפו בפינה המלאה מתוך 'התוכנית הכלכלית' של 'כיכר השבת' (ארץ)

שלומי מלוביצקי | כיכר השבת |
(צילום: קובי ולס)

גזירת החד-פעמי: אחרי שבועות של הסתערות על המדפים, השבוע נכנס לתוקפו 'חוק החד פעמי', במסגרתו נרשמה עלייה דרמטית במחירים ונזק כלכלי למשפחות החרדיות.

במסגרת פינת "עובר ושב" בתוכנית הכלכלית החדשה של 'כיכר השבת', יצא שלומי מלוביצקי חמוש במצלמה ומקרופון כדי לבדוק מה אתם חושבים על הגזירה החדשה.

וגם, כמה כסף תפסיד משפחה חרדית ממוצעת והאם המגזר הכללי גם נפגע? מה אומרים תומכי שמירת האקלים ואיך חסידות "אמשינוב" קשורה לקניות החד פעמי?

• • •

סקר של מכון ''נתוני אמת" בשיתוף 'כיכר השבת' בו השתתפו 1,096 משיבים מכל גווני החברה החרדית, העלה נתונים מרתקים.

על פי הסקר, 64% מהמשיבים חושבים שהחוק הוא "שמאלני" ו"יפה נפש", הערכת המשיבים היא כי החוק יגרום לצמצום של צריכת החד פעמי בכ-25% בממוצע.

מאבק כנגד הדת או כנגד זיהום האקלים? 66% חושבים שחוק הטלת המס על מוצרי חד פעמי נועד לפגוע במשפחות ברוכות ילדים, 59% חושבים שהחוק מיועד לפגוע באורח החיים החרדי, ו-58% חושבים שהחוק נועד באופן כללי להשתלח בחרדים.

ממוצע ההוצאה החודשית על חד פעמי במגזר החרדי עומד על 189.23 שקלים. ההוצאה החציונית: 150 שקלים. רק 2% מהמשיבים מוציאים 0 ₪ בחודש על חד פעמי. ככל שיש יותר ילדים מוציאים יותר על חד פעמי וככל שמרוויחים יותר - מוציאים יותר. גברים מוציאים יותר מנשים ורווקים יותר מנשואים.

ומה לגבי פתרון אפשרי למצוקה לה גרם החוק? על פי הסקר ישנה תמיכה של 60% בכך שהנחות ייעודיות למשפחות ברוכות ילדים על כלים חד פעמיים מהוות תיקון לחוק שהעלה את מחיר הכלים החד-פעמיים.

החוק, באופן רשמי כמובן, עבר במסגרת עידוד שמירת האקלים אך מסתבר שעל דעת הקהל הוא לא הצליח להשפיע, שכן 68% חושבים שיש לנו אחריות כיהודים לא להחריב את עולמנו, מתוכם קרוב למחצית מהמשיבים חושבים זאת במידה רבה מאוד. אך רק כמחצית מהמשיבים חושבים ששימוש בחד פעמי פוגע בטבע, למרבה ההפתעה, 38% מוכנים לשנות את הרגליהם בכדי לצמצם את הפגיעה בטבע.

העמדות לגבי חד פעמי משתנות כשזה נוגע למגזרים השונים אך מסתבר שגם בין המגדרים קיים הבדל, נשים יצמצמו שימוש יותר מגברים, הן יותר רוצות להשתמש בכלים אמיתיים ומוציאות כיום פחות על חד פעמי. נשים גם מסכימות יותר עם עמדות לגבי איכות הסביבה. חרד"לים משתמשים פחות בחד פעמי ותומכים יותר בעמדות לצמצום השימוש בו. קרוב למחצית מהמשיבים (47%) רוצים להשתמש יותר בכלים רב פעמיים.

שיעורי השימוש בחד פעמי במגזר גבוהים מאוד: 72% משתמשים בצלחות ובסכו"ם חד פעמי באופן יומיומי. 88% משתמשים בכוסות חד פעמיות באופן יומיומי. 92% מהרווקים משתמשים באופן יומיומי בכוסות חד פעמי לעומת 87% בנשואים.

גברים משתמשים באופן יומיומי בצלחות ובסכו"ם יותר מנשים (78% מול 67%), חרד"לים פחות משתמשים באופן יומיומי בצלחות ובסכו"ם חד פעמי (54%), וכן בכוסות חד פעמי (73%), בהשוואה לזרמים אחרים.

צפו בכתבה המלאה

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר