"דרך ישרה"

ראש השנה כח' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת ראש השנה כח', שבת, ב' כסלו תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף כח

*מצוות באיסוה"נ. *מצוות א"צ כוונה.

א. קיום מצוות באיסורי הנאה 1. לרב יהודה בשופר של עולה אין לתקוע אבל אם תקע יצא כיון שמעל בה ויצאה לחולין משא''כ בשופר של שלמים דלא יוצא כיון שלא מעל, להו''א דרבא אף בעולה לא יצא כיון שהתקיעה היתה באיסורא ורק אח''כ יצאה לחולין, ולמסקנא אף בשלמים יצא דמצוות לאו להנות ניתנו. 2. בשופר של ע''ז בדיעבד יצא, אבל של עיר הנדחת לא יצא דכתותי מכתת שיעוריה. 3. המודר הנאה מחבירו: מותר לתקוע לו תקיעה של מצוה וכן במודר הנאה משופר, ומותר להנות ממי חטאת בחורף אבל לא בקיץ וה"ה בטבילת מצוה למי שמודר הנאה ממעין.

ב. לרבא מצוות אין צריכות כוונה ולכן התוקע לשיר יצא ויליף לה ממי שכפאוהו גויים לאכול מצה דיצא, ועובר על בל תוסיף בזמנו בלא כוונה ושלא בזמנו רק בכוונה. והשמועות 1. היה קורא בתורה והגיע זמן המקרא אם כיון לבו יצא, דחינן בקורא להגיה. 2. בשופר אם נתכון משמיע ולא שומע לא יצא דקסבור חמור בעלמא, ובנתכון שומע ולא משמיע לא יצא להו''א בתוקע לשיר ולמסקנא דקא מנבח נבוחי. 3. הישן בסוכה בשמיני אינו לוקה כיון דשלא בזמנו צריך כוונה. 4. כהן העולה לדוכן ואומר הואיל ונתנה לי תורה רשות לברך את ישראל אוסיף ברכה משלי עובר משום בל תוסיף, להו''א בדלא סיים ולמסקנא כולא יומא זימניה כיון שאם יזדמן לו צבור אחר יכול לברך. 5. נתערבו דמים הניתנים מתן ארבע במתן אחת, לרבי אליעזר נותן ארבע דאל''כ עובר משום בל תגרע ולרבי יהושע נותן אחת דאל''כ עובר בבל תוסיף ע''י שעושה מעשה בידו ואף דכולא יומא זימניה דשייכא בבכור אחר, ודחי דלמא קסבר שעובר משום בל תוסיף אפילו שלא בזמנן. ולא מותבינן מהא כיון שאם נתערב חייב להזות לכה''פ אחת משא''כ ברכת כהנים, ולרבא ע''מ לעבור שלא בזמנו בעיא כוונה. 6. היה עובר אחורי ביכ''נ ושמע קול שופר או מגילה אם כיוון לבו יצא אף שלא התכוון אל השומע, ולרבי זירא דבעי כוונה איירי בשליח צבור דדעתיה אכו''ע. 7. למסקנא איכא מח' תנאים במתכון שומע ומשמיע האם ביחיד סגי שיכוון לעצמו וא''צ לכוון להוציא או דה''מ שליח צבור אבל יחיד צריך לכוון להוציא.

שאלות לחזרה ושינון

א. קיום מצוות באיסורי הנאה (3)

ב. מצוות צריכות כוונה והשמועות (7)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר