"דרך ישרה"

תענית ד' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת תענית ד', שלישי, יב' כסלו תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף ד

*שאלו שלא כהוגן. *זמני שאילת הגשמים.

א. מי שאלו שלא כהוגן ומה תשובתם 1. אליעזר עבד אברהם אמר שיבחר בנערה שתציע לשתות לו ולגמליו, והשיבוהו כהוגן שנזדמנה לו רבקה. 2. שאול הבטיח את בתו למי שיכה את גלית, ונזדמן לו דוד. 3. יפתח הגלעדי אמר שיקריב לה' את הראשון שיצא מדלתי ביתו והשיבוהו שלא כהוגן שנזדמנה לו בתו, והו''ל ליפתח הגלעדי ללכת לפנחס שיתיר לו את נדרו שנאמר הצרי אין בגלעד, ונאמר על כך אשר לא צויתי ולא דברתי ולא עלתה על לבי אלו קרבנות האדם בנו של מישע מלך מואב בתו של יפתח ויצחק בן אברהם. 4. כנסת ישראל שאלה ונדעה ונרדפה את ה' כגשם שפעמים אינו מתבקש, וה' ענה לה אהיה כטל לישראל. 5. וכן בקשה שימני כחותם על לבך שפעמים אינו נראה, וה' השיב הן על כפים חקותיך.

ב. תחילת זמן שאילת הגשמים לת''ק בג' מרחשון ולר''ג בשבעה בו כדי שהאחרון שבישראל יספיק להגיע מביהמ''ק לנהר פרת ובגולה ששים יום לאחר תקופת תשרי, ושואלים לרבי יהודה עד שיעבור הפסח ולר''מ עד שיצא ניסן. והקושיות 1. במשנתינו אמרינן דלר"י פוסק ביו''ט ראשון של פסח, אתי להו''א להזכרה של שליח צבור המתורגמן או זמן שחיטת הפסח, ולמסקנא תרי תנאי ואליבא דר''י. 2. רבי יוחנן פסק כר''י דמתחיל במוסף של שמיני ומקשינן דר''א פסק כר''ג ששואל משבעה במרחשוון, ודחי גברא אגברא קרמית, או שמתחיל במרחשון לשאול אבל הזכרה מקודם, או ששואל בשבעה רק בא''י בזמן ביהמ''ק משא''כ בא''י לאחר החורבן ובבל אף קודם לכן. 3. ההזכרה בשמיני עצרת בחו''ל, להו''א דרב במוסף של היום הראשון ופוסק עד למחרת במוסף ודחינן דלאחר שעשיתו קדש תעשנו חול, ולשמואל ממשיך להזכיר גם במנחה של היום הראשון, ולרבא כיון שהתחיל שוב אינו פוסק וכן מסקנת רב.

שאלות לחזרה ושינון

א. מי שאלו שלא כהוגן ומה תשובתם (5)

ב. תחילת וסוף זמן שאילת הגשמים והקושיות (3)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר