4 שנים לפטירתו

נדיר: מנהגי החנוכיה של מרן הרב שטינמן

שביבים בענייני המנורה הטהורה - חנוכיית מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל, בה הטיב והדליק את נרות החנוכה במשך למעלה משישים שנה (מנהגים)

"הניחו על פתח חדרו מעל המעקה" (צילום: באדיבות המצלם)

• מנהג רבינו להדליק בפתח הפונה לחדרו ולא על המעקה, כי כן היה נוהג מרן החזו"א זצ"ל שלא הניח את נר החנוכה על המעקה, אלא הניחו על פתח חדרו מעל המעקה והיה אומר, הרי המרפסת שלי אינה לדיורין וא"כ בפתח המרפסת כבר נגמר הבית.

• כשהיה רבינו גר בכפר סבא היו חלונות ביתו פתוחים לרשות הרבים ולכניסה היתה כניסה צדדית, ולכן היה מדליק רבנו בחלונות ביתו.

• אמר רבינו שמתחילה היה נוהג להדליק בשקיעה כפי שנהגו גדולי ליטא ע"פ וכשעבר לגור בבני ברק הדליק כעשרים דקות אחר השקיעה כמו שהדליק מרן החזו"א, אמנם אח"כ שמע שאין זה ממנהג החזו"א בעצמו אלא שנהג כך מחמת שכך נהג אביו של החזו"א ולכן חזר רבנו להדליק בשקיעה. בשנת תשע"ב חזר לנהוג שמדליק כעשר - חמש עשרה דק' לאחר השקיעה, וטעמו ונימוקו דבשקיעה עדיין אור חזק בחוץ ואין ניכר כ"כ אור הנר.

• כאשר נשאל כיצד שינה הנהגתו מכל השנים, השיב: אני מקיים את המצוה כל שנה מחדש ע"י שאני לומד את ההלכות מחדש, וכיון שהשנה זה מה שיצא בהלכה, אז כך אני נוהג!

• רבינו אינו מדליק בחנוכיית כסף, רק בכוסיות זכוכית. בשנותיו האחרונות הביאו חתיכת פח ומניחים בתוכה את הכוסיות.

• בשעת ההדלקה אצל רבינו, היתה פתוחה הדלת של בית החנוכיה, ואף שהיה לפעמים באותה שעה רוח בכדי שאם היו משאירים כך את הנרות לא היו דולקים חצי שעה, נחשב שפיר הדלקה הראויה לעמוד ברוח כיון שבדעתו לסגור מיד אחרי ההדלקה את הבית, והביאו הזכוכית המגינה מהרוח ונמצא שעומד להיות שידלקו הנרות חצי שעה שהמהריל"ד החמיר בזה.

• שח לנו עד ראיה: בשנים קודמות נוכחתי פעם בזמן הדלקה של רבינו. רבינו ישב ולמד מס' מנחות בחדר שלו וכתב חידו"ת, וברגע שהגיע זמן הדלקה קם פתח את כל האשנבים, עד שאני לא הצלחתי להשיגו במהירותו בזריזות עצומה למרפסת, והסביר לי שלא פותח את התריסים לגמרי דאז יהיה מקום במרפסת שלא יראו ואם פותח את האשנבים רואים בכל מקום. והדליק בזריזות נוראה וברגש, ושר מעוז צור ומיד חזר להמשך תלמודו ולכתיבתו. אשרי עין ראתה.

• אמר רבינו דהעסק הגדול עושים ממעשה ההדלקה וכשמדליקים, מדליקים ונגמר... ואת התכלית של ההדלקה שוכחים והרי התכלית והמכוון שכיונו חז"ל הוא שעל ידי ההדלקה יבואו להכיר בהשגחה ומזה שוכחים...

חנוכיה זו, בה הדליק רבינו זצ"ל על כל פרטיה ודקדוקיה, עם הכרת ההשגחה שבניסי החנוכה, תוגרל היום, בין כל המשתתפים בהחזקת "ישיבה על קברו" - בית המדרש הגדול בעולם, לעילוי נשמתו הטהורה כבקשתו היחידה, עד לחצות יום חמישי כ"ח כסלו.

פרטים והצטרפות כאן >>>>>

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר