הבשורה של לפיד ברוסית

הלמ"ס יקרא לעולי ברית המועצות "יהודים" - ולא "אחרים"

ביוזמת השר שטרן המדינה תחשיב 400,000 רוסים, המוגדרים כ"חסרי דת", כחלק מ"העם היהודי", בתוספת שינויים • אמנם לצעד אין משמעות הלכתית, אך עולה החשש מפני ההשלכות בעתיד (ארץ)

רפאל כהן | כיכר השבת |
הפגנה של חברי הקהילה הרוסית; ארכיון (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

שר החוץ יאיר לפיד פרסם היום (שני) בחשבון הפייסבוק שלו - ברוסית בלבד - על שינוי, לכאורה טקסטואלי, עליו החליטה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, על אף שלא ברורה משמעותו לעתיד מבחינת דרישת המדינה ממוסדות היהדות בישראל.

על פי החלטת הלמ"ס, שמגיעה לאחר דיונים שקיים השר אלעזר שטרן עם הסטטיסטיקן הלאומי, הפרופ' דני פפרמן, ישראל תפסיק לספור חלק מן העולים מברית המועצות, שלא הוכרו כיהודים, כ"אחרים", אלא תוסיף אותם לעמודת ה"יהודים" במסמכי המדינה. אותם "אחרים", כ-400,000 במספר, הם בעלי זכות החזרה מכוח חוק השבות, אך אינם יהודים על פי ההלכה.

כעת, לאחר התיקון, כל העולים יתווספו לחלק האוכלוסייה של "יהודים" לצרכים סטטיסטיים, וישקלו אפשרויות לשם מיוחד עבורם, כגון "האוכלוסייה היהודית המורחבת" או "יהודים ומשפחותיהם".

להחלטה יש גם השפעה רחבה, באשר לסעיף הנכד בחוק השבות, המאפשר לבן בנו של יהודי, שהוא עצמו איננו יהודי לעלות ארצה, וכעת יוכל להיחשב כיהודי - אם עלה מברית המועצות.

"המצב הנוכחי פוגע בעולים שהגיעו לישראל מכוח חוק השבות, שחשים שהם חלק מהעם היהודי", אמר השר שטרן. "המטרה שלנו היא שהאנשים האלה יצטרפו לעם היהודי, ולא יפרדו ממנו על ידי כל מיני פעולות מקדימות, כולל החלוקה הלא מוצדקת שקיימת היום בלמ"ס".

מבירור ראשוני שערך 'כיכר השבת' עולה כי כמובן אין בהחלטה השפעה על אי-יהדותם מבחינה דתית, והם עתידים להישאר מבחינה הלכתית כגויים, אך לא ברור האם יש בכך אמירה שיכולה בעתיד לפתוח פתח לשינויים בעמדת המדינה, בטח נוכח כתיבת מתווה הגיור החדש של השר מתן כהנא.

למרות המשמעות המיידית של ההחלטה, שמכניסה לחיק העם היהודי היושב בציון כמעט חצי מיליון אנשים ברגע אחד, לפיד החליט לפרסם את הדברים רק בחשבונו בשפה הרוסית: "זה משהו שנוגע רק לעולי חבר העמים. אנחנו משתדלים שדברים ממוקדים למגזר הרוסי יעלו בעמוד ובשפה שהם קוראים. בגלל זה יש לנו פרופיל בשפה הרוסית", מסרו ל'כיכר' בסביבת השר לפיד.

ח"כ מאיר פרוש מסר בתגובה: "מציע שתינתן האפשרות לכל דרוזי שמשרת בצבא להירשם כיהודי באופן אוטומטי. אם הערך היהודי נעקר ונמכר לכל דיכפין, עדיף להצהיר רשמית על פתיחת ספרי יוחסין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר