"שקיימנו"

קרח וכל עדתו ומכחישי הקורונה / רם פישמן

לכאורה, יש משהו לגיטימי ובריא בקריאת תיגר על מוסדות סמכותיים שעלולים להסתאב עם הזמן ולנסות ולשמר את כוחם בקבוצה מצומצמת ואליטיסטית. אך התורה דוחה זאת (יהדות)

ד"ר רם פישמן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

קורח ועדתו קוראים תיגר על המעמד המיוחד של משה ואהרון. לשיטתם, אין הצדקה להיררכיה, לסמכות, שכן ״כל העדה כולם קדושים״, ואילו משה מנסה לשמר את השליטה על העם בתוך משפחתו.

להבדיל, גם בימינו אנחנו עדים לתופעה נרחבת של קריאת תיגר על מוסדות וסמכויות בחברה, שבמשך זמן רב היו אמונים על הדרכת הציבור בנושאים שונים. כמובן שבמקרה המודרני, אין מדובר בסמכות שנתנה משמיים, כמו בפרשתנו, אבל דומה שבכל זאת יש משהו בהתנהלות של קורח ועדתו שמניע גם זרמים חברתיים דומים בימינו, ושיש לתורה מה ללמד אותנו בענין.

לכאורה, יש משהו לגיטימי ובריא בקריאת תיגר על מוסדות סמכותיים שעלולים להסתאב עם הזמן ולנסות ולשמר את כוחם בתוך קבוצה מצומצמת ואליטיסטית. מדוע שלא תהיה דמוקרטיזציה של הידע? בסופו של דבר, כולנו שווים, ולכל פרט בחברה צריכה להיות סמכות שווה להכריע בשאלות חברתיות, ולנהוג על פי הבנתו.

פרשת קורח מבהירה בבירור שהתורה דוחה השקפה זו. חכמינו הסבירו שחטאו של קורח כל כך חמור שכן הוא יוצר ספק ובלבול נרחבים בציבור ועלול לגרום לכל העם לאבד את דרכו. יש צורך להגדיר תפקידים וסמכויות בחברה לעתים קרובות, מי שמנסה לערער את החלוקה הזו עושה כן מטעמים זרים ולא טהורים.

בימינו, שוב, להבדיל, קריאת התיגר מופנית לעתים קרובות אל הסמכות והמהימנות של הידע המדעי. ראינו את זה בהקשר של מגפת הקורונה, למשל, ולאורך שנים רבות יותר בנושא משבר האקלים. קוראי התיגר מטילים ספק בטוהר הכוונות של המערכת המדעית הפורמלית, ב״בלעדיות״ של הידע שהיא מייצרת, ומפיצים טענות הפוכות של ״מדענים אלטרנטיביים״ בזכות עצמם. לפי שיטה זו, כל אחד יכול להיות מדען, גם ללא ההסמכה של המערכת הפורמלית.

תמיד יש מקום להטלת ספק בטענה מדעית. אלא שלא ל״כל העדה״ יש את הכישורים או את ההכשרה ארוכת השנים לייצר ידע מדעי מהימן. בעזרתה האדיבה של האינטרנט, טענות אלטרנטיביות של ״מדענים בזכות עצמם״, אשר טוענות שמשבר האקלים כלל לא קיים, או שהחיסונים מסוכנים לבריאות, זכו לתהודה רבה ונטעו בלבול רב בציבור, שגרם לשיתוק בנסיונות להתמודד עם האתגרים האלה באופן הדרוש. התוצאה היא נזק עצום לחברה, בדומה למגפה שפשטה בעם בתגובה למעשה קורח, שפגעה גם בכאלה שלא חטאו לכאורה.

בהמשך הפרשה, וכמו בתגובה לרעיון של קורח על דמוקרטיזציה של הכהונה, התורה מדגישה שוב את הבלעדיות של תפקידי הכהנים והלויים. יותר מכך - לא רק שתפקידים אלה בלעדיים, אלא העם כולו צריך לתמוך בהם כלכלית דרך התרומות השונות המפורטות בפרשה. גם בימינו, יש סיבות טובות לכך שכדאי לחברה לתמוך הן באופן כלכלי והן בשימור הסמכויות של נושאי תפקידים מסוימים, כולל המדענים. יש בכך ערך חשוב לחברה וליכולתה לנווט את דרכה מול האתגרים המורכבים שבפניהם אנחנו ניצבים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר