"דרך ישרה"

כתובות יא' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כתובות יא', ראשון, יח' תמוז תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף יא

*זכין בגר קטן. *מוכת עץ והכיר.

א. גר קטן מטבילין אותו לדעת ב''ד ומדין זכין, וכאשר הגדילו יכולים למחות. והשמועות 1. מאי קמ''ל והרי תנינא דזכין לאדם שלא בפניו, ותירץ דאפילו שעבדא בהפקירא ניחא ליה, ה''מ בגדול שטעם איסורא אבל לקטן הוי זכות. 2. מתני' בגיורת פחותה מבת שלש, מוקי שהתגיירה עם אביה דניחא לה בכך. 3. כתובתה מאתים ותאכל בגיותה, ודחי לאחר שגדלה ולא מיחתה, ולאידך משום שלא תהא קלה בעיניו להוציאה. 4. יש לה קנס ה''נ כאשר תגדל, ולאידך יש לומר מטעם חוטא נשכר.

ב. כתובת מוכת עץ לר''מ מאתים ולחכמים מנה, והדין בהכיר 1. לרמי בר חמא המחלוקת בהכיר דר''מ מדמה לבוגרת שלא נעשה בה מעשה בידי אדם ורבנן מדמו לבעולה שהרי נעשה בה מעשה אבל בלא הכיר לכו''ע אין לה כלום דהוי מקח טעות, ודחי דפליגי באומרת מוכת עץ אני דלר''ג נאמנת ש''מ יש לה כתובה. 2. לל''ק דרבא לר''מ מאתים אף בלא הכיר ולרבנן בהכיר מנה ואם לא הכיר אין לה כלום, והדר ביה רבא. 3. לל''ב דרבא אף בלא הכיר לר''מ מאתים ולרבנן מנה, דמייתי גבי הוצאת שם רע שאם יש עדים שזינתה תחתיו נסקלת, זינתה מעיקרא אין לה כתובה דהויא מקח טעות, ואם נמצאת מוכת עץ כתובתה מנה ואתי כרבנן ובלא הכיר.

ג. כנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה, לרבה כתובתה מנה ולרב אשי זהו רק היכא שכנסה ראשון או שנכנסה לחופה. ומפרשינן אהיכא קאי 1. על הברייתא שיש עדים שלא נסתרה, או שלא שהתה כדי ביאה. 2. על משנתינו דבתולה מהנישואין שנכנסה לחופה ולא נבעלה אין לה טענת בתולים, ואמרינן למ''ד דפליגי במשנה לא פליגי בברייתא דש''מ אף שיכל לומר שסמך על העדים מ''מ יש לה כתובה.

שאלות לחזרה ושינון

א. הטבלת גר קטן מדין זכין והשמועות (4)

ב. המח' בכתובת מוכת עץ והדין בהכיר (3)

ג. המח' בכנסה בחזקת בתולה ונמצאת בעולה ואהיכא קאי (2)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר