בכיר בבנק ישראל:

"שימוש היתר במזומן פוגע בחלק מהחרדים"

יואב סופר, מרכז הצוות להגברת ההכלה הפיננסית, אמר ב'כלכלית' כי ל-92% מהחרדים יש חשבון בנק, אבל הסביר את הבעיה בחיים ללא אשראי: "הבנקים לא יתייחסו אליכם" (TV)

רפאל כהן | כיכר השבת |
יואב סופר באולפן (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

הצוות הבין-משרדי לגיבוש תוכנית לאומית להגברת ה"הכלה הפיננסית", בראשות המשנה לנגיד בנק ישראל, אנדרו אביר, והמשנה ליועמ"ש (אזרחי) עו"ד כרמית יוליס, הגיש בשבוע שעבר את הדו"ח המסכם של עבודתו. חלק מהתוכנית יועדה מלכתחילה כלפי החברה החרדית, ואל התוכנית 'הכלכלית' הוזמן מרכז הצוות שגיבש את התוכנית הלאומית החדשה.

"הכלה פיננסית זה מושג שנוהגים לדבר בהקשר של מדינות מתפתחות, כי הוא מדבר על נגישות שווה לציבור לכלל השירותים הפיננסיים במחיר סביר והוגן, כגון לוודא שכמה שיותר אנשים יודעים להשתמש בבנקט. אנחנו החלטנו לעשות את הדו"ח הזה גם בישראל, בניסיון לחבר גם את האוכלוסיות המוחלשות למערכת הפיננסית", הסביר יואב סופר, מרכז הצוות הבין משרדי להגברת ההכלה הפיננסית, יועץ למשנה לנגיד בנק ישראל, בריאיון בתוכנית 'הכלכלית'.

סופר התייחס בדבריו לכך שרעיון הדו"ח כוון לשתי חברות, אבל שבמונחים רבים – תוצאות החברה החרדית היו טובות, אך עדיין, מן הסתם, יש דברים לשפר: "החברה החרדית מוכלת היטב במערכת הפיננסית, ושיעורי מחזיקי חשבון בנק לא שונים מהציבור הכללי, עם 92%. אני הייתי עם גברים חרדים בקבוצת מיקוד בבני ברק, והיה שם למשל אדם שסיפר לי שכל בוקר אחרי 'מודה אני' הוא מצלצל במכשיר הקשר שלו לבנק שלו ושומע מה מצב החשבון שלו", סיפר היועץ למשנה לנגיד בנק ישראל.

יואב סופר ורפאל כהן באולפן (צילום: דודי פלוג, כיכר השבת)

עם זאת, סופר שם דגש על שתי בעיות בהתנהלות הכלכלית היומיומית בחברה החרדית: שימוש יתר במזומן ושיעורי חיסכון נמוכים. במענה לשאלת רפאל כהן, הסביר סופר מדוע זו בכלל בעיה להתנהל כלכלית רק במזומן ולא באשראי: "אם כל התנהלותי הכלכלית היא במזומן, הבנקים לא יודעים עליי כלום ולכן לא ברור איך יתייחסו אליי כשארצה לבקש מהם הלוואה, למשל. עבור המדינה הבעיה היא בעיקר כסף שחור".

באשר למידת השקעה נמוכה של החברה החרדית, סופר אמר כי בנק ישראל הציב לעצמו מטרה לפיה בכל הבנקים וגופי ההשקעות הגדולים יהיו נציגים לכל סוגי האוכלוסיות בישראל, כולל החרדית, והדגיש את חשיבות ההבנה הכלכלית הבסיסית: "אוריינות וחינוך פיננסי זה מאוד חשוב, כבר בגיל צעיר יותר. אנחנו ננסה לגרום לכך שכל הציבורים ובכל הגילאים יידעו להגיע לנתונים החשובים להם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר