"דרך ישרה"

כתובות לז' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת כתובות לז', שישי, טו' אב תשפ"ב, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף לז

*שבויה בקדושתה. *שתי רשעיות והקושיות. *קרא כל חרם.

א. שבויה לרבי יהודה ה''ז בקדושתה, ומקשינן 1. לר''י הפודה שבויה לא ישאנה, ודחי תני ישאנה, או דקאמר לדבריהם דרבנן. 2. גיורת צריכה להמתין שלשה חדשים, ודחי דשבויה שומרת את עצמה. 3. שבויה צריכה להמתין שלשה חדשים, ודחי שראוה שנבעלה. וטעמא דר' יוסי דמותרת מיד להו''א דגיורת שבויה ושפחה משמשות במוך וקשיא מיוצאת בשן ועין, ולמסקנא משום שאשה מזנה מתהפכת כדי שלא תתעבר ולא חייש שלא תתהפך יפה.

ב. ילפינן דאין לחייב על שתי רשעיות שנאמר ולא יהיה אסון וכן כדי רשעתו, ומפרשינן למאי אתי 1. לרבנן למיתה וממון דהוי איבוד נשמה, וכן למלקות וממון דנענש רק חדא אף דלא חמיר. 2. לר''מ דקסבר לוקה ומשלם, חד למיתה וממון דהויא בגופו ובממונו, וחד למיתה ומלקות דתרתי בגופו וכמיתה אריכתא.

ג. אמרינן דאין מחייבים על שתי רשעיות, והקושיות מהפסוקים 1. לא תקחו כופר לנפש רוצח, זהו כדי לפטרו ממיתה. 2. לא תקחו כופר לנוס, זהו לפטרו מגלות. 3. לארץ לא יכופר כי אם בדם שופכו, אתי שאין פוטרין את ההורג אם נמצא אחר עריפה. 4. ואתה תבער דם הנקי, לומר דיש להמית בסייף מהצואר.

ד. קרא כל חרם מן האדם לא יפדה למאי איצטריך 1. המעריך מי שיוצא ליהרג פטור. 2. לר''ח בן עקביא דקסבר שנערך קרא אתי שאין לתת כופר למיתות שניתנה שגגתן לכפרה, ודחי שנלמד מלא תקחו כופר. 3. לדרך ירידה, ודחי דילפינן מתנא דבי חזקיה דאין לחלק. 4. לסימא את עינו והרגו ממקום אחר, ודחי דאתי מקרא דלא תקחו עין ונפש תחת עין. 5. למסקנא הואיל וחדוש הוא בקנס הו''א דמשלם אף שנהרג.

שאלות לחזרה ושינון

א. לר"י שבויה בקדושתה והקושיות (3)

ב. מ"ט איצטריך תרי קראי שאין מחייבין על שתי רשעיות (2)

ג. הקושיות בחיוב שתי רשעיות (4)

ד. למאי איצטריך קרא כל חרם מן האדם לא יפדה (5)

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר