שוק ההון למתחילים:

כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לדרך

להשקיע במניה או באגרת חוב? ללכת על מדד תל אביב או על מדד דאו ג׳ונס? לסחור בעצמנו או לפנות לבית השקעות שיעשה זאת עבורנו? הרבה מאוד שאלות עולות כשרוצים לסחור בבורסה לראשונה (עסקים)

אילוסטרציה (צילום: פיקסביי)

מה זה שוק ההון?

שוק ההון זו בעצם זירה המהווה מקום מפגש למסחר בניירות ערך ובמכשירים פיננסיים נוספים והיא אחד המרכיבים החשובים ביותר של הכלכלה החופשית והבין-לאומית. שוק ההון מתחלק לשניים: למוכרים – אלו המנסים לגייס כספים למטרות שונות, ולסוחרים – אלו הקונים את המניות ולמעשה משקיעים בחברות וגופים שונים. השחקנים המרכזיים בשוק ההון הם הבנקים, חברות הביטוח, קופות הגמל וקרנות הנאמנות.

שוק ראשוני ושוק משני

שוק ההון מתחלק לשניים: שוק ראשוני העוסק בהנפקת ניירות ערך חדשים הנסחרים לראשונה. כשחברה מחליטה לצאת להנפקה לבורסה לטובת גיוס כסף ממשקיעים, כסף מהקונים מועבר ישירות אליה. החלק השני הוא השוק המשני – בחלק זה החברה שהנפיקה את המניות לא מעורבת והמניות עוברות בין מוכרים וקונים חופשיים. המטרה של השוק הראשוני היא לאפשר לחברות וממשלות לגייס כספים כשהן זקוקות לכך והשוק המשני, שהוא הזירה שבה מתרחש עיקר הפעילות של הבורסה, מעודד בעצם מסחר והשקעה בהנפקות השוק הראשוני.

אז מהי הבורסה אם כך?

הבורסה היא בעצם גוף עסקי המקיים שוק מוסדר למסחר בניירות ערך. הבורסה, שקיימת ברוב המדינות המודרניות, היא בעצם הפלטפורמה שבה המסחר של השוק המשני נעשה. גופים אשר מעוניינים למכור דרכה את ניירות הערך שלהם מחויבים לעמוד בכללים רגולטוריים שונים, חלקם מטילה הבורסה עצמה וחלקם מטילה המדינה. במדינת ישראל ישנו מונופול של בורסה יחידה בלבד – הבורסה לניירות ערך בתל אביב. נכון להיום רשומות בבורסה הישראלית כ-450 חברות בשווי שוק שנאמד בכ-860 מיליארד שקלים. הבורסה המובילה בעולם בלי שום ספק היא הבורסה לניירות ערך בניו יורק. רשומות בה היום כ-2,000 חברות, ששווי השוק שלהן בשנת 2022 נאמד בסכום של כ-30 טריליון דולר.

מושגים שחשוב לדעת

רגע לפני שנדבר על קורס שוק ההון למתחילים ולמעשה על הכניסה לעולם הזה, כדאי שנכיר כמה מושגי יסוד חשובים:

  • בורסה: זירת המסחר העיקרית של שווקי ההון בארץ ובעולם. זירה המפוקחת רגולטורית ושבה בעצם מתבצע המסחר של השוק המשני בניירות ערך.

  • אגרת חוב: תעודת התחייבות שבמסגרתה מתחייב המנפיק לשלם לרוכש התעודה תשלומים בסכומי כסף קבועים מראש ובמועדי פירעון מסוכמים מראש. רוכשי אגרות חוב זכאים לתשלום גם אם החברה המנפיקה במצב של הפסד, ובמקרים קיצוניים התשלום נעשה על ידי שיעבוד נכסי החברה.

  • אופציה: חוזה בין קונה למוכר המאפשר לקונה לקבל זכות רכישה או מכירה של נכס הקבוע בחוזה, בזמן ומחיר הקבועים גם הם מראש בחוזה.

  • מניה: סוג של נייר ערך המקנה חלק על בעלות בחברה ומאגד חובות וזכויות כלפי החברה וכלפי יתר בעלי המניות.

  • מדד: איחוד של כמה וכמה מניות לכדי מדד אחד (למשל מדד תל אביב 100 המאגד את מאה החברות המובילות הנסחרות בבורסה הישראלית). המדד מהווה סוג של אינדיקטור למצב השוק בכללותו.

  • ברוקר: אדם המוסמך על ידי הבורסה לניירות ערך לביצוע פעולות של קניית ומכירת ניירות ערך עבור הלקוחות שלו.

  • מאזן: דו״ח כספי המתאר את המצב הפיננסי של חברה או ישות חשבונאית אחרת נכון ליום מסוים.

מסחר בשוק ההון למתחילים – איך עושים את זה נכון?

המיתוס הנפוץ ביותר על שוק ההון הוא שמדובר בדרך קלה ובטוחה לעשות כסף והאמת היא שזה בהחלט לא כך. אפשר להרוויח כסף ואף להתעשר בזכות מסחר בשוק ההון, אבל כדי להצליח כדאי מאוד ללמוד את התחום ולעשות זאת בצורה שקולה ונכונה. מיד נדבר בהרחבה על האפשרות של לימודי שוק ההון למתחילים שיאפשרו התחלה של מסחר באופן בטוח, אבל קודם כל נדבר על כמה מהטעויות הנפוצות של משקיעים מתחילים וחסרי ניסיון:

  • שמים את כל הביצים בסל אחד: טעות נפוצה שבה שמים סכומי כסף גדולים על מניה הנחשבת מומלצת לרכישה. אם נשים את כל כספנו על מניה אחת, נוכל גם להפסיד את כל כספנו אם היא תתרסק והשווי שלה יצנח.

  • מכירה מוקדמת: מילת המפתח במסחר נכון בשוק ההון היא סבלנות. אחת הטעויות הנפוצות של משקיעים מתחילים היא מכירה מהירה של מניה שיורדת. לפעמים המניות "צונחות" ואז "מזנקות" חזרה מעלה ומכירה מהירה יכולה להוביל להפסד גדול. כמובן שכדי לדעת מתי כדאי למכור מניה ומתי כדאי לחכות יש ללמוד את התחום ולהתמקצע.

  • רכישה של מניה לא טובה: לפעמים זה פשוט עד כדי כך. קונים מניה לא טובה והדרך להפסד כספי היא קצרה ביותר.

קורס שוק ההון למתחילים

אז בסופו של דבר – כדי להימנע מטעויות שכאלו, חייבים ללמוד את התחום לעומק ולדעת כיצד לבצע מסחר באופן עצמאי ואחראי. קורס שוק ההון למתחילים של מכללת פסגות, נכון להיום, הוא אחת הדרכים הטובות והמהירות ביותר להיכנס לעולם המסחר ולהתחיל להכניס כסף. מדובר בקורס מקיף למדי המספק היכרות בסיסית של שוק ההון ושל מושגי יסוד בתחום שצריך להכיר; למידה מעמיקה של תוכנות מסחר מובילות שיאפשרו לבצע את המסחר בפועל ונוגע בכל הנושאים החשובים ביותר בתחום כמו, פרקטיקה של עולם המסחר, נושאים הקשורים בפן המנטלי של מסחר בשוק ההון, טכניקות של נקודות קיצון, איתור מניות ששווה להשקיע הן ועוד.

הלימודים הם בשעות הערב (מצוין גם להורים ולאנשים שעובדים בבקרים) ומועברים על ידי נבחרת מרצים מובילה, אנשי מקצוע שנושמים וחיים את שוק ההון ואת המסחר 24/7. אפשר ללמוד גם בסניפים במרכז הארץ – בפארק המדע ברחובות, ברמת גן ובכפר סבא. ישנם סניפים בצפון הארץ בעיר חיפה ובדרומה בבירת הנגב באר שבע. למרבה הנוחות אפשר לבחור גם בקורס אונליין שלא מצריך כלל יציאה מהבית.

קורס מעולה שמתאים למי שרוצה להתחיל לסחור ולהשקיע בשוק ההון לראשונה, למי שאין לו ידע כלל בתחום, למי שמעוניין להפוך את שוק ההון למקור הכנסה עיקרי או משני ובאופן כללי למי שרוצה להתחיל להבין איך כל העולם הזה עובד.

לסיכום

בשורה התחתונה – מדובר בתחום מעניין בהחלט. יחד עם זאת חשוב לזכור שתמיד קיים סיכון מסוים ולכן יש לסחור באחריות ולהיכנס אל העולם הזה בהדרגה. למתחילים מומלץ בחום ללכת לקורס שוק ההון למתחילים ואף ללמוד עוד על לימודים במכללת פסגות המציעה לימודים מקיפים וכניסה חלקה לעולם המסחר בשוק ההון למתחילים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר