"דרך ישרה"

נדרים טו' • סיכום הדף היומי עם שאלות לחזרה ושינון

'כיכר השבת' מגיש סיכום קצר וממצה של הדף היומי מסכת נדרים טו', רביעי, טו' חשוון תשפ"ג, בתוספת שאלות לחזרה ושינון הדף הנלמד, בעריכת הרב ישראל ויינגולד (הדף היומי)

הרב ישראל ויינגולד | כיכר השבת |
(צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

דף טו

*נאסר היום אם ישן למחר.

א. קונם עיני בשינה היום אם אישן למחר, לרב יהודה אל ישן היום ולר''נ יכול לישון ולא חיישינן שישן מחר ולא יזהר בתנאו. והשמועות 1. במשנתינו קונם שאני ישן הרי זה בלא יחל דברו, המקרה לר''נ אם התנה וישן, ולר''י קתני אם ישן או דחל מדרבנן אף דהוי בדבר שאין בו ממש. 2. האוסר על אשתו להנות עד הפסח אם תלך לבית אביה עד החג אם הלכה לפני הפסח אסורה ומשמע שאם לא הלכה ונהנתה לא חיישינן שמא תעבור על התנאי, ותירץ שאם הלכה אסורה ולוקה ואם לא הלכה איכא איסורא בעלמא, ואם הלכה אחר הפסח ה''ז בבל יחל זהו בדיעבד אם נהנתה. 3. שאת נהנית לי עד החג אם תלכי לבית אביך עד הפסח אם הלכה לפני הפסח נאסרת ומשמע שאם טרם הלכה מותרת, ודחי דאסורה אלא שאינה לוקה. 4. ככר זו עלי היום אם אלך למקום פלוני למחר ואכלה ה''ז בלא ילך ותירץ דאכל דיעבד, ולא קאמר שאסור להלך אלא תני הלך דומיא דרישא דאכל.

שאלות לחזרה ושינון

דף טו

א. קונם עיני בשינה היום ואם אישן למחר, המח' והשמועות (3)

ר"ן

דף טו רן

א. הדיר אשתו מי לוקה 1. לרמב''ם הבעל עובר שהוא הנודר. 2. לר''ן היא עוברת שחללה הדיבור, והוא לא עבר איסור.

ב. אוסר תשמיש מותר כיון דמשועבד ואם אסר הנאה נאסר, וקשיא 1. הנאה אין בה ממש ומדרבנן וכיצד עוקר פו''ר, ותירץ דהוי כשב ואל תעשה. 2. מצות לאו להנות ניתנו, ותירץ דאם נהנה הגוף מ''מ נחשב הנאה.

לפרטים תגובות והערות: a7653733@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר