מוותרות בקלות: יותר נשים חרדיות מבקשות להתגרש

הציבור החרדי כבר לא חסין. מגיפת הגירושין בישראל נמצאת בעלייה מתמדת, גם בקרב נשים חרדיות. מה הופך את היד לקלה כל כך ההדק? איך השתנו ערכי המשפחה המקודשים לאישה? האם הן מוותרות לעצמן או שמא לא מוותרות על עצמן? התופעה צוברת תאוצה - בניין עדי-עד להודעה חדשה?

ריקי שפירא | כיכר השבת |

בשנים האחרונות נפרצה חממת המגן של מוסד הנישואים החרדי. אם עד עכשיו נהננו מסטטיסטיקת גירושין נמוכה מאוד, הרי שעם העלייה החדה באחוזי הזוגות המתגרשים בישראל - המושג הזה נהיה שביר גם ב"משפחות הכי טובות", וההפתעה: רוב מוחלט מתיקי הגירושין נפתחו ביוזמת האישה.

מי מאתנו חושבת על נתון כזה רגע לפני שבירת הצלחת ב'ווארט'? כל כלה צעירה נכנסת לחופה בתחושת אופוריה מוחלטת מלווה בתפילות חמות של הוריה ותקווה מאושרת לחיים מושלמים. גירושין? "לי זה לא יקרה".

אז מה השתנה? מה גורם לאישה החרדית שחונכה על ערכי קדושת הנישואים להפסיק להלחם בשביל שלימות המשפחה כבעבר?

המתגרשות החרדיות החדשות

השנים הקריטיות אצל רוב הזוגות הנשואים הן השנים השניה, השלישית והרביעית. חיי הזוגיות והמשפחה מובילים אותנו למחוזות שלא חלמנו עליהם וכך זוגות רבים מדי מוצאים עצמם בדרך לפירוק מוסד הנישואין.

יש המאשימים בכך את הגיל הצעיר בו הן מתחתנות, בלי הכנה רגשית מתאימה. "הזמנים השתנו," אומרת חנה ו. מדריכת כלות "וגם הגישה לכל הנושא צריכה להשתנות בהתאם". הקידמה של המאה ה-21 חדרה גם לעולם החרדי. הכל הרבה יותר מהיר, אינטנסיבי ומיידי. המסרים של העצמה נשית והגשמה אישית נגישים לכל אחת וזה מחלחל.

"בזמני החלום של כל נערה יהודייה היה להיות רעייה נאמנה לבעלה ולגדל לתפארת את הילדים," מסבירה בתיה, אם לבת גרושה "זה היה טבעי ומתבקש ואפילו לא היינו צריכות לעבוד על זה".

נראה שגם הטבע משתנה. יותר ויותר נשים חרדיות מפתחות קריירה עצמאית ושואפות להישגיות גם מחוץ לתחום הזוגי. הציבור שלנו לא ערוך בהתאם לשינויים. בסמינרים ובישיבות מחנכים לאותה חלוקת תפקידים ישנה בין אישה לבעלה, בעוד שחיי המציאות טופחים על פניהם של הזוגות הצעירים עם הפתעות שהם לא ערוכים להן.

כאן נוצר חוסר איזון ונשים בימינו לא מוכנות לספוג את זה בשתיקה. הן מרימות את הראש ודורשות לקבל גט כדי לאפשר לעצמן הזדמנות לחיים חדשים.

וזה מדבק. אם פעם חיינו בתוך חברה 'נקייה' ובאיזו תחושה שחיי הנישואין סביבנו טובים הרבה יותר, כל אישה מוקפת כיום בבנות משפחה, חברות ושכנות שעזבו מיוזמתן את הבית. הפתיחות העכשווית מאפשרת לנשים לשתף באופן כנה יותר ולהודות בבעיות האינטימיות שהן חוות עם הבעל, ובתחושה של שותפות גורל המחשבה על פירוק החבילה מקבל פופולאריות ולגיטימציה.

מנסות לתקן

אבל לא רק נשים צעירות עם יד קלה על הדק הרבנות. גם מי שעברה בשלום את התקופה הראשונית לא יכולה להבטיח לעצמה את ההמשך. דווקא נשים בשלות, שכבר מחתנות ילדים בעצמם, מרגישות את הצורך להחזיר לעצמן את השנים האבודות ומבקשות להתגרש.

באופן עגום, כמו כל כדור שלג, התופעה צוברת תאוצה. המושג 'לפתוח תיק ברבנות' הפך להיות מוכר, וברגע שה"פתרון" הזה מונח נגיש, נשים בוחרות בדרך הזו במקום להלחם על המשך קיום תקין של משפחתן.
"בניין עדי-עד" הפך להיות זמני ורעוע כל כך. בניין עדי-עד להודעה חדשה.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית