מדהים: תנועת עיניים שתעלים לך את החרדה

סובלת מטראומה, חרדה או דיכאון? שיטה מדהימה תפתור את זה

עו"ס מרים פסח | כיכר השבת |
ב- 1987 פירסמה דר׳ פרנסין שפירו, פסיכולוגית יהודיה באמריקה, את שיטת הטיפול:

EMDR - Eye Movement Desensitization Reprocessing

אחרי שבאופן מקרי, היא גילתה שתנועה של העיניים מצד לצד מפחיתה בה תחושות רגשיות קשות כמו דיכאון וחרדה, היא פנתה לברר מדוע זה קורה. אחרי מחקר מעמיק היא פרסמה את ממצאיה והשיקה את שיטת הטיפול שנחשבת היום לחזקה ביותר בקרב אנשים הסובלים מפוסט טראומה, דיכאון, חרדה וקשיים רגשיים למיניהם.

בבסיס השיטה ישנה התובנה שלכל קושי רגשי, קדם אירוע טראומתי ש׳אשם׳ בקושי הרגשי. האירוע הזה לא עבר עיבוד נכון בזמן אמת ולכן, הוא יושב שם במצולות נפשו של אדם ומעיק עליו. לא רק שמעיק, גם ׳מתנגן׳ לו מידי פעם, כשמשהו חיצוני ׳מזכיר׳ לו את האירוע הטראומתי.

לדוגמא: ח׳ שהיה חייל שחזר משדה הקרב עם תסמינים של פוסט טראומה. ח׳ התקשה לחזור לחיות חיים תקינים מפני שכל רעש פתאומי, היה ׳מזכיר׳ ומעורר את האירוע הקשה שעבר. ח׳ היה נשטף זיעה קרה, רעידות, יובש בפה וקיפאון בלתי נשלטים אם במקרה נפלה לידו צלחת. למרות שבאופן שכלי ידע שהוא נמצא במקום מוגן ושאין כל סכנה לחייו, התגובה הרגשית שלו הייתה קיצונית ובלתי ניתנת לשליטה.

למעשה, EMDR יושמה בראשית ימיה, בעיקר על חיילים הלומי קרב שחזרו מווייטנאם. גם בארץ, מוקפצים מטפלי EMDR מכל הארץ לבתי חולים בדרום או בצפון בעיתות של מלחמה או פיגועים. הטיפול ניתן לנפגעי ההלם כבר בחדרי המיון כדי למנוע תסמינים של פוסט טראומה בעתיד.

כיום, מיושמת השיטה המופלאה הזו גם על אנשים הסובלים ממקרים ׳רגילים׳ יותר של ׳פוסט טראומה׳. למשל: אדם שמגיע לטיפול כדי לפתור בעיה של פחד קהל. אחרי בירור די קצר של אירועי ילדותו עולה שפעם, כשהיה בכיתה ד׳ עבר חרם כיתתי. חרם, לצורך העניין, הוא אירוע הטראומה בחוייה הפרטית שלו.

האירוע הבלתי מעובד שמעיק על מערכות הנפש שלו ושעליו יושב המגדל (שנבנה, קומה אחר קומה, אירוע אחר אירוע במשך שנים) של פחד הקהל.

או ילדה שהוריה התגרשו בסכסוך מכוער שהיווה עבורה חווייה טראומטית. היום, היא מתקשה לתקשר עם ילדיה.
מה הקשר בין גירושי הוריה לבין תפקודה כאם?

הקשר טמון בהיסק השלילי של הילדה הזו כלפי עצמה, לנוכח האירוע הטראומתי- סכסוכי הוריה.

ילדים נוטים להאשים את עצמם. גם באירועים שאינם קשורים אליהם, הם מאשימים את עצמם ומסיקים כלפי עצמם משהו שלילי. אבא ואמא פוגעים זה בזה? סימן שאני סוג ב׳. כי אנחנו (שלא כמו כל המשפחות בבנין) אנשים בעייתיים. אני אדם בעייתי.

כשאישה תופסת את עצמה כך, קשריה עם ילדיה נראים כך גם.

ובכן, עד כאן החדשות הרעות, נעבור לחדשות הטובות.

בשיטת הטיפול של EMDR אנחנו מבודדים את הטראומה ומעבדים אותה מחדש. זהו תהליך קצר, יחסית. הוא נעשה בזהירות ומתוך ציות לפרוטוקול EMDR מדוייק שנועד לעשות את התהליך יעיל, מהיר וגם לא פוגעני.

אחרי שטראומה עברה עיבוד, היא אינה טראומה יותר. אנחנו לא מוחקים את האירוע מהזיכרון, אנחנו רק מעבדים אותו כך שהוא מפסיק ׳ללחוץ׳ על נפשו של האדם ומפסיק להגיב לטריגרים שסביבו.

הלום הקרב מסוגל, אחרי טיפול כזה להביט אחורה על אירועי המלחמה ועדיין להרגיש; אני בטוח.
האישה תהיה מסוגלת להביט אחורה על ילדותה בצל גירושי הוריה ולהרגיש: אני בנאדם איכותי/ אני שווה.

אירועי חיים מוקדמים הם אלו שיוצרים את מי שאנחנו, לטוב ולפעמים, ל-פחות טוב. שיטת הטיפול הזו, המשלבת תנועת עיניים דו צדדית כחלק מעיבוד מחדש של אירועי ילדות לא טובים, נחשבת כיום לדרך המהירה ביותר והיעילה ביותר לפתרון מצוקות נפשו של אדם!

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית