תתחדשי ותכבסי: קנית בגד חדש - לכבס או לא?

בין רגעי האושר של הקניה החדשה לבין הנחת הבגד בארון ועד ללבישת הבגד בפעם ראשונה, אינה רק מסתכמת בברכת שהחיינו, אלא גם בהתלבטות הקשה בסוגיה: האם לכבס בגד חדש או ללבוש אותו 'לא מכובס' ממש חדש? תלויה בכמות הפרומלין המצויה בבגד (בגדים, כביסה)

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
לכבס וללבוש או ללבוש?
אני רק שאלה: כשאת קונה בגד חדש, מה הדבר הבא שתעשי איתו, תלבשי או תזרקי לסל הכביסה? ב-2 המקרים סביר להניח שאינך מבינה את השאלה, או שאת מרימה גבה בתמיהה; הרי מדובר בבגד חדש אז בשביל מה צריך לכבס? או שאת מזדעזעת מהאפשרות לא לכבס בגד שעבר כל כך הרבה מדידות ונדבק בכל כך הרבה חיידקים ומזהמים.

ובכן 2 האפשרויות לא נכונות. המנופפים בטיעון של הבגד החדש שאינו דורש ניקוי יתפלאו לגלות כי בגד חדש יכול להכיל חומרים מזיקים לגוף, ואלו הנרתעים מכמות החיידקים והמחלות העלולים להמצא בבגד יתבדו גם הם.

״העברת חיידקים, וירוסים, בקטריות או דלקות מאדם לאדם לא אפשרית דרך הבגד״ אומר וויל קירבי, רופא עור מקליפורניה. ״אלמנטים בקטריאליים, וירליים ופטרייתיים לא עוברים ככה. אם עור נוגע בעור, אפילו בחטף, הסיכוי להדבק גדול בהרבה. אם כבר, הסיכוי לחטוף מחלה ממגע בידית דלת החנות גדול בהרבה מהסיכוי לחלות בזמן מדידת בגדים״.

לעומת זאת, בתהליך המשלוח של הבגד, הוא סופג חומרים נגד עובש, לחות ומזיקים שעלולים לגרום לפריחה ולגירוי בעור, כך אומרת לינדזי בורדון, רופאת עור מאוניברסיטת קולומביה למגזין SELF. ״הבד יכול להכיל שיירי פורמלין או כימיקלים נוגדי התקמטות שעשויים לגרום לפריחה וגירוי בעור, לאלרגיה, אקזמה ולאסתמה״, היא מוסיפה.

למרות שקיים חוק המגביל את כמות הפורמלין המותר לשימוש, מחקר שפורסם בארה"ב מצא כי מרבית היבואנים חורגים מהכמות המותרת על הסחורות שלהם. כדי להוריד את החומרים האלה ולמנוע את תופעות הלוואי המציקות מומלץ לכבס את הבגד לפני הלבישה.

בורדון מציינת כי בפריטים ספציפים קיים צורך נוסף לשטיפה מוקדמת, כמו למשל: בגדים בצבע כחול. ״הכיבוס שלפני הלבישה הראשונה יכול להוריד מהבגד גם שאריות צבע״ אומרת בורדון. ״הצבע הכחול, למשל, יוצר תגובה אלרגית אצל חלק מהאנשים. במקרים של בגד כחול אני מציעה לכבס פעמיים לפני הלבישה".

הממלצה לכבס את הבגדים, אם כן, היא כדי למנוע גירוד ואגזמה מיותרים, אך החשש להידבקות ממחלות אינו מבוסס ומוצדק. עפ"י ד"ר בורדון האפשרות היחידה להדבקות באמצעות בגד הוא ממחלת ה'גרדת', 'סקביאס' בלעז, הנגרמת מטפיל מיקרוסקופי שעלול לעיתים נדירות לעבור באמצעות בגד.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית