למה את קופאית? יכולת להיות רופאה!

כשאני שואלת מה חשבתן כשהלכתן ללמוד? הן אומרות שאמרו להן שזה מקצוע העתיד, בול בשבילן ושאם רק יוציאו ציונים טובים השמים הם הגבול, בסוף הן הולכות לטלמרקטינג. רוני שוב מכוונת אותך למקצוע שיתאים בדיוק עבורך

רוני שוב | כיכר השבת |
קבענו בתשע במכון.

כמובן שהגעתי בתשע וחמישה (אימון לדייקנות ומשמעת עצמית, מישהו?) והנועצת חיכתה לי ליד הדלת. היא היתה אשה בשנות השלושים המאוחרות, נראתה סולידית וקצת מאופקת, התיישבנו בחדר משני עברי השולחן, היא שילבה ידיים והסתכלה עלי בשקט, אני מתחילה כל סדרת יעוץ בתיאום ציפיות, וכששאלתי אותה למה היא מצפה מהפגישה שלנו היא אמרה שתגידי לי מה אני אמורה ללמוד ואיזה מקצוע מתאים לי, אמרתי לה שלצערי לא אוכל לעשות את זה.

לפני שהגברת לקחה את הרגלים וברחה מהיועצת המטורללת, הסברתי לה שאני לא מאמינה במודל המצלמה, אנשים מגיעים למומחה הוא מעביר להם סדרת מבחנים ממוחשבים, עובר על התוצאות, מהנהן בראש, מגרד במצח, שואל כמה שאלות והופ יש לנו מקצוע מנצח.

השאלה היתה מרוחה לה הפנים, אז מה את כן עושה למען השם ולמה אני אמורה לשלם על זה???

שאלה מצוינת, יעוץ טוב לדעתי הוא כזה שנעשה בשניים, שמסביר ומבהיר את התהליכים כדי שהנועץ יוכל להשתמש בהם גם אחרי שיצא מהחדר, יש שיטה מאוד ברורה, פרקטית ותמציתית להתמודדות עם הדבר הזה שנקרא בחירת מקצוע, למה שעל כל צומת במסלול הלימודים, על כל התלבטות בין התמחות זו לאחרת יזדקק הנועץ לעצת המומחה? כי זה טוב לעסקים? יפתח כבוד היועץ חנות פלאפל.

כששואלים אותי מה אני בעצם עושה, אני אומרת שאני עוזרת לאנשים להגיע בעצמם להחלטות בנושא לימודים, תעסוקה וקידום בעבודה. אני ממעטת להשתמש באבחונים ממוחשבים כי אני מאמינה שדיווח עצמי פעיל אפקטיבי פי כמה. אני גם לוקחת את בלון הכישורים-התאמה ומגמדת אותו לממדיו האמיתיים, כישורים הם בסך הכל פרמטר אחד מתוך מכלול השיקולים בבחירת מקצוע. זה שאת טובה במתמטיקה לא שולח אותך אוטומטית להייטק ואם את מציירת יפה את לא חייבת ללמוד גרפיקה.למען האמת, יש מעט מקצועות שבהם נדרשים כישורי ליבה מובהקים, אדריכלית? כדאי שהיכולת הצורנית והראייה המרחבית שלך תהיה טובה, אחרת המדרגות ייגמרו בתקרה.

אני חושבת שכל נערה אמורה לקבל יעוץ מקצועי לקראת לימודים. אם הייתי שרת החינוך הייתי מחוקקת חוק כזה (לפיד לעיונך). כל כך קל למנוע את התסכול והאכזבה שבבחירת מקצוע לא מתאים. כמעט כל יום אני פוגשת מישהי ואחרי שהיא שומעת מה אני עושה ואני כמובן שואלת אותה בחזרה (יכנאות בסיסית) היא אומרת שאולי אוכל לעזור לה להחליט מה תעשה עם עצמה.

אני רואה נשים שחוקות מעבודה שלא מתאימה להן שממשיכות לעבוד כי אין להן ברירה אחרת, נערות שלומדות מקצוע רק כי הדודה של השכנה אמרה שיש ביקוש מדהים והמשכורות בעננים. אני פוגשת במכון שלי נשים צעירות אחרי לימודי תואר מפרכים שאין להן מושג מה עושים עם המקצוע שיש להן ביד וכשאני שואלת מה חשבתן כשהלכתן ללמוד? הן אומרות שאמרו להן שזה מקצוע העתיד, בול בשבילן ושאם רק יוציאו ציונים טובים השמים הם הגבול.בסוף הן הולכות לטלמרקטינג.

רוצות ללמוד? לעשות הסבת מקצוע? להתקדם בעבודה? לכו לייעוץ מקצועי! יש מרכזי הכוון מסובסדים מטעם העיריה, יש מכונים ויש יועצים פרטיים. לא משנה למי תגיעו זו יכולה להיות ההשקעה המשתלמת ביותר שלכם.

אה, ומה קרה עם הנועצת הסולידית והמאופקת שלי? זה כבר נושא לטור אחר.

הכותבת היא בוגרת לימודי יעוץ קריירה באוניברסיטת תל אביב. בעלת מכון מצפן – מכון ליעוץ לקראת לימודים, הכוונה תעסוקתית ופיתוח קריירה. Mazpen4@gmail.com

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית