'משחק כיסאות' אכזרי

אם חשבתם פעם שהצדק נמצא בתוך העם עימו אתם יושבים, הרי שטעיתם. והצדק הוא רק כוכב, או נכון יותר "משחק כיסאות" של ה"כוכבים", שרים וח"כים. אם אדייק יותר אגדיר זאת כ"משחק כסאות" על חשבון ילדי חד הוריים (אקטואליה)

מירי גפן | כיכר השבת |
יום שני 25.7.16 יום שנחרץ בו גזר דינם של ילדי חד הוריים אשר נאלצים לקבל את המזונות מאביהם באמצעות המוסד לביטוח לאומי, תשלום בסיסי או זה נקבע ע"י בית דין או בית משפט הנמוך מן השניים

לרוע המציאות, לא כל ילדי החד הוריים מקבלים את התשלום המחוייב מאביהם. במקרה זה נפתחו לקראתם שערי הביטוח לאומי להבטחת תשלום מזונותיהם, יש לציין שדמי המזונות שונים מהקצבאות הרגילות, משום שהביטוח הלאומי משמש גורם מתווך מקדים וגובה מהאב את תשלום זה.

מסתבר ש"הלוואות" עולות ביוקר. וסרטי המעטפה הצבועים בצבעי בטחון לאומי מחפים על החפיסה העלובה של תנאי קבלת מזונות הילדים.

הביטוח הלאומי מתנה את שירות קבלת מזונות הילדים במבחן מחמיא של הכנסת האם. פירוש הדבר: אם האמא מרוויחה מעל כ-600 ש"ח, ("לא טעיתי לרגע בסכום העלוב שנקבתי, תקראו שוב: שש מאות שקלים חדשים") דמי המזונות מקוזזים מידית והסכום יורד ככל שהאמא מרוויחה יותר. ואם אם הילדים מרוויחה שכר מינימום מעט יותר מיד נשללת ישר הזכות לבקש מזונות ילדיה מהביטוח הלאומי, דהיינו עליה לבחור בין האופציה לממש את זכאות ילדיה לכסף קיום או את זכותה לעבוד.

ברחל ביתך הקטנה, המדינה אומרת לאמא: "אמאלה נחמדה נגזר עלייך ועל ילדייך להצטרף למעגל העוני, נשלל ממכם הזכות לחיות בכבוד וברוגע".

אך, כל לב של אמא חפץ לראות בטוב וחיי רוגע של הילדים שהביאה לעולם והיא מנסה למצוא פתרון כיצד להגדיל את הכנסותיה. "אלך ללמוד מקצוע ואוכל להתפרנס בכבוד בלי טובות ותחנונים לקבל לילדיי מזונות חשבה בקול האם עם עצמה.

ביררה האם החד הורית אודות מסלולי לימוד ושעות שיתאימו בעיקר לטיפול בילדיה. אחרי הכל אחריות גידול הילדים וחינוכם על כתפיה. במקביל ניגשה לביטוח לאומי לבקש הבטחת הכנסה למשך תקופת הלימודים משום שבלתי אפשרי שתעבוד במשרה מלאה וגם תלמד במקביל מקצוע.

כאן חיכתה לאמא הפתעה בלתי נעימה. פקידת העמדה בעמדת הבטחת הכנסה בישרה לה בקור מזג: "מיסיס אמא, מי שרוצה ללמוד לימודים אקדמאיים לא זכאית לקבל לא מזונות ולא הבטחת הכנסה ולא מלגת לימודים ולא מלגת קיום".

כאן נכנסו לתמונה לובשי החליפות המחויטות ועונדי העניבות שבכנסת. בעל הכסא הוא בעל הדיעה, אחלה מדינה דמוקרטית.

במקום לסייע לאם לפרנס את ילדיה בכבוד ולא לההפך להיות משפחה השייכת לקהילת "בירא עמיקתא" הובילו חברי כנסת ישראל את ילדי החד הוריים ואמהותיהן המסורות הדואגות לפרנסת ילדיהן לקדמת פלונטר רציני ולשערי עולם העוני. הוחלט לשלול מהן מענק עבודה בסוף שנת המס. כל אם שתקבל מזונות ילדים לא תוכל לקבל מס הכנסה שלילי.

מה הקשר? שאלתי, נשאלתי, בוודאי שואלים גם אתם.

ההסבר הוא פשוט אבל לגמרי חלמאי: הוחלט שבין 600 ש"ח ועד 3000 ש"ח הכנסת האם לקזז רק 25% במקום 60%. אך מאידך, הוחלט לשלול מענק עבודה של מס הכנסה שלילי, בהסבר עלוב כי עדיף לאמא לקבל את כל ההטבות ממקום אחד ולא לבקש מענק עבודה וקצבאות במקביל. בסוף כל שנת מס, תאלץ האם לבחור את האופציה הפחות גרועה בשבילה. או לקבל את מזונות ילדיה מהביטוח הלאומי או לממש את זכותה למס הכנסה שלילי.

פששש מנסים לחסוך לאמא טרחה בסוף שנה. "אנו חוסכים לך זמן עמידה בתור בדואר לבקשת דמי מס הכנסה שלילי". כדי לחשב את התוצאה, אין צורך במחשבון ולא בגאוני אלגברה.

1+1 שווה כך: החוק מעניק לה תוספת 77 ש"ח נוספים לחודש, אם היא עובדת לסכום של כ4000. משרד האוצר דואג לעצמו, ובעצם מממן את הפחתת הקיזוז מארנקם של האמהות שאמורות לקבל זאת.

ומיהם המפסידים הראשיים במשחק המכור הזה?

כמובן הילדים..

הילדים המוצאים עצמם מתמודדים עם חיים במעגל עוני מכאיב שלא בצדק. המציאות העגומה הזו מונעת מההורים כל סיכוי להשתקמות כלכלית. צחוק מתגלגל של משחק ילדים הופך את המציאות לעיניים עצובות של התמודדות ילדי החד הוריים.

רק שמו של משחק ילדים נותר ככותרת עלובה "משחק כסאות" של שרים וחברי כנסת עטופים בסרטי אינטרסים, לב אטום ומשקפי שמש שיסייעו להם לאטום את קרני האור של האמת שברורים כאור שמש.

יותר חשוב ליושבי כסאות הכנסת ששמם יוזכר בחדשות ככותרת ופחות משנה להם אם אחרים לא ישנו בלילה בגללם.

היינו שם נציגות ארגונים רבים כדי למחות על האפליה שבמניעת מס הכנסה שלילי מאוכלוסייה שהיא במקרה אוכלוסייה מוחלשת, אך לא היה מי שישמע באמת אודות האמת. היו שם כאלה שחשבו על הכסא המרופד במליאה, כאלה שחשבו על הכותרת של עיתון הבוקר שלמחרת עם הזכרת שמם.

הגיעו לועדה הזו שני חברי כנסת השייכים לעם היושבים בתוכנו, נציג יהדות התורה ונציד מטעם ש"ס, אחים שאמורים היו לומר: "איתכם יחדיו ואיש לרעהו חזק ונתחזק", הם נקראו בסה"כ להרים יד ובמחי יד כמו לחיצה על הדק חרצו גורלם של אלפי ילדים שאביהם לא משלם מזונותיהם ונאלצים לקבלם דרך הביטוח לאומי.

רק שאלה קטנה לי אליכם ובזאת אסיים: "מה תענו לכל אותם ילדים וטף בינהם גם מאות ואולי אלפי ילדים אשר יעברו לפניכם כבקרת צאן עם שלטים כתובים: "אמא, הבטחת לנו עוף לשבת, חיפשנו במקרר ולא מצאנו"?

נחמו נחמו עמי?!

הכותבת פעילה חברתית בנושא שינוי חוק המזונות.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית