עיוורון: מלחמת החושך מול האור

משמעות שונה מובילה אותנו למסלול עולם חשוך, חסר אור, עולמם של העיוורים. עיוורון הוא נכות המתבטאת בחוסר ביכולת ראייה. לעתים הוא מום מולד ולעתים נגרם כתוצאה ממחלה או מתאונה. "עיוור" מוגדר כמי שלא יכול לראות אפילו אור * לאורם של הנרות

מירי גפן | כיכר השבת |
סביבונים מסתובבים, שמן סופגניות מבעבע, הכיס והלב מחלקים דמי חנוכה, ארוחות ערב חגיגיות במגוון מתכונים ועוד מושגים ברשימת האסוציאציות אשר עולות במחשבה בהזכרת חג החנוכה. בראש גולת הכותרת של רשימה זו זכתה החנוכיה הדולקת, אשר שלובות בה שלהבות אור מרצדות שדולקות מדי ערב בימי החנוכה.

חנוכה, נקרא חג האורים, על שם האור שמציף חג זה,אור ניסים ונפלאות. אחד מסמלי חג זה מהווה מלחמת אור בחושך, המעט שלט במרובה, החלשים ניצחו את הרבים וכדומה. לו היינו נשאלים מה מזכירה לנו המילה חושך? היינו עונים באינסטינקט מיידי: תהום, פחד, יאוש וכדומה.

משמעות שונה מובילה אותנו למסלול עולם חשוך, חסר אור, עולמם של העיוורים. עיוורון הוא נכות המתבטאת בחוסר ביכולת ראייה. לעתים הוא מום מולד ולעתים נגרם כתוצאה ממחלה או מתאונה. "עיוור" מוגדר כמי שלא יכול לראות אפילו אור.

המושג "לקויי ראייה" מתייחס הן לאנשים עיוורים והן לאנשים בעלי לקות ראייה אחרת. עיוורון הינו אובדן או היעדר היכולת והתחושה להבחין בגירוי של אור ובדימויים חזותיים. העיוורים מנהלים מלחמת אור וחושך יום יומית. אך מסתבר שהאימרה " מה שלא רואים מכאן רואים משם" חובקת את עולמם של העיוורים.

לעיוורים ניתנו חושים אחרים מפותחים יותר מאדם בעל ראיה תקינה, חוש מישוש, חוש שמיעה, ובעיקר לראות את מה שאישון הראיה לא מספק. חוש זה מספק את הראייה האמיתית לחיים. כי כשאין מייצרים יש. חוסר ברירה מהווה פס ייצור של התבוננות נכונה ויכולת התמודדות.

לו נחשוב לעומק על הימים ההם נבין שמכתחילה לא היה להם ולו טיפת סכוי לנצח. מעטים מול רבים, חלשים מול גיבורים וכדומה. ברם, החוסר הזה הוביל אותם לפעול. בסופה של מערכה טיפת האור ניצחה את החושך.

אבסורד חיים, דווקא מצב של " יש" מביא אותנו הרבה פעמים למצב "אין", עיוורון מלראות את הדברים הנכונים והאמיתיים, את הדברים הטובים והמרובים שסביבנו. אנו שרויים בעיוורון מוחלט, בוחרים להיתפס בנקודות שוליות וחשוכות שגורמים לנו לא מעט הפסדים.

העיווורים חיים באין אור ודווקא מציאות זו מובילה אותם לייצר נקודות אור שמסייעות להם ללכת קדימה. "מינטמר, עיוורת מלידה, ושלמה, לקוי ראייה, נפגשו לפני שש שנים במרכז השיקום של עמותת "מגדל אור יעדים לצפון" בקריית חיים.

"התאהבתי ברגישות שלה, בתכונות האופי שלה, אמרתי לה ששנינו יכולים להשלים זה את זה וכך הצעתי לה נישואין במרכז השיקום", התבטא שלמה. "לא צריך לראות, מספיק רק להרגיש, התמקדתי בתכונות האופי שלה, התמקדתי בעיקר, הסתכלתי ב"אור" הנכון".

הסירו זגוגיות חשוכות ותתחילו לראות את האור. "ברוך אתה ה'...פוקח עיוורים".

נקודה של אור לחג האורים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית