נס חנוכה: לב אחד הציל שני ילדים

נס רפואי נרשם השבוע בביה"ח תל השומר, כשליבו של פעוט בן 3 שהפסיק לתפקד והצריך השתלה דחופה, חזר לפעום לפתע, והלב שכמעט הושתל בגופו ריפא ילד אחר שהיה בסכנת חיים של ממש (בריאות)

רחלי פרייפלד | כיכר השבת |
אלמוג גרבלי, ילד בן 8.5, היה מועמד להשתלת לב דחופה בשל מחלה קשה. הוא היה מאושפז תקופה ארוכה בבית חולים שניידר כשהוא מוחזק ע"י תרופות, עד שהגיעה הבשורה: נמצא לב להשתלה. בימים אלה, כשהלב החדש בליבו הוא מתאושש מהניתוח, חולם על חיים חדשים ומודה על הנס שקרה לו.

אך הנס הגדול הוא בסיפור שעומד מאחורי ההשתלה הזו, נס רפואי אותו גם המומחים הגדולים ביותר להשתלות לב יתקשו להסביר.

מחמוד, ילד בן 3 היה מאושפז במשך חודשיים וחצי בתל השומר על סף מוות כשהוא מונשם, מורדם ומחובר ללב מלאכותי, וממתין להשתלת לב דחופה, לאחר שליבו הפסיק לתפקד מסיבה לא ידועה. מצבו הקריטי הקפיץ אותו לראש רשימת ההמתנה להשתלות לב בישראל והוריו המתינו בקוצר רוח להודעה על תרומה. לפני כשבועיים התקבלה סוף סוף הודעה מהמרכז הלאומי להשתלות לב, שבסרוקה מאושפז ילד ללא רוח חיים, שאיבריו וביניהם ליבו, נתרמים להשתלה.

מדובר היה בעילי ניר ז''ל שנהרג כשנפל מצוק בנחל צאלים לפני כשבועיים במסגרת טיול משפחתי. אביו, עמרי ז''ל שקפץ אחריו להצילו נהרג גם הוא במקום. אשתו ואימו של עילי החליטה לתרום את איבריו של בנה לחולים ובכך להציל חיים. מבלי להתייחס לבעיה ההלכתית של העניין, מדובר במעשה שאכן עתיד להציל את חייהם של כמה וכמה ילדים כמו שהיה אמור להיות במקרה של מחמוד הקטן.

''מוות של בן הוא דבר בלתי נסבל עבור אם'' אומרת אימו של מחמוד בראיון לערוץ 2 ומוסיפה בהתרגשות, ''האם הזאת, אין כמוה בעולם. היא תרמה את איבריו של בנה וזה נותן השראה לעוד אמהות ברחבי העולם''.

לאחר בדיקה ראשונית, נמצא כי הלב אכן מתאים להשתלה בגופו של מחמוד מבחינת סוג הדם, ופרופסור לביא מתל השומר יצא לסורוקה כדי להשלים את הבדיקות האחרונות ולהכין את ליבו של עילי ז''ל להשתלה. אלא שאז, בשניה האחרונה, חלה התפתחות דרמטית.

''עמדתי ליד מיטתו של עילי והמתנו לתוצאה של בדיקת סיווג הרקמות'' הוא מספר בראיון לערוץ 2 ''וממש בדקה ה-90 התקבלה התוצאה שהלב איננו מתאים למחמוד והלב הועבר לבית החולים שניידר''. משפחתו של מחמוד התקשתה לקבל את גזר הדין הקשה. הישועה שכבר נראה באופק חמקה מהם כהרף עין והם נותרו חסרי תקווה.

אך אז, 4 ימים לאחר מכן בלי שום התראה חלה התפתחות מפתיעה שהותירה את צוות הרופאים המומים וללא יכולת מענה. ליבו של מחמוד הקטן שנדם, חזר פתאום לעבוד.

''אני כבר 25 שנה מבצע השתלות לב כאן בשיבא, מאות השתלות מאחורי, מקרה דרמטי כזה לא זכור לי'', אומר פרופסור לביא. עפ''י הרופאים ליבו של מחמוד חזר לעבוד באופן תקין לחלוטין וכפי הנראה לא יזדקק לשום טיפול.

אין ספק שמדובר פה בנס, כשלרפואה אין שום מענה והסבר למה שקרה, אך נס החנוכה הזה הוא למעשה כפול ומכופל ומתחיל עוד כשהתקבלו התוצאות השליליות לבדיקת ההתאמה לגופו של מחמוד. לאחר פסילתו של מחמוד כמועמד ראוי להשתלה, ליבו של עילי ז''ל הועבר לבית החולים שניידר והציל את חייו של אלמוג גרבלי בן ה-8, מספר 2 ברשימת ההמתנה להשתלת לב, שגופו קלט את הלב בהצלחה והוא השתחרר מבית החולים בריא ושלם. לו היה ליבו של עילי מתאים להשתלה אצל מחמוד, הוא היה מקבל אותו ואלמוג הקטן היה נותר בסכנת חיים.

אך הנס הגדול הוא בסיפור שעומד מאחורי ההשתלה הזו, נס רפואי אותו גם המומחים הגדולים ביותר להשתלות לב יתקשו להסביר.,מחמוד, ילד בן 3 היה מאושפז במשך חודשיים וחצי בתל השומר על סף מוות כשהוא מונשם, מורדם ומחובר ללב מלאכותי, וממתין להשתלת לב דחופה, לאחר שליבו הפסיק לתפקד מסיבה לא ידועה. מצבו הקריטי הקפיץ אותו לראש רשימת ההמתנה להשתלות לב בישראל והוריו המתינו בקוצר רוח להודעה על תרומה. לפני כשבועיים התקבלה סוף סוף הודעה מהמרכז הלאומי להשתלות לב, שבסרוקה מאושפז ילד ללא רוח חיים, שאיבריו וביניהם ליבו, נתרמים להשתלה.,מדובר היה בעילי ניר ז''ל שנהרג כשנפל מצוק בנחל צאלים לפני כשבועיים במסגרת טיול משפחתי. אביו, עמרי ז''ל שקפץ אחריו להצילו נהרג גם הוא במקום. אשתו ואימו של עילי החליטה לתרום את איבריו של בנה לחולים ובכך להציל חיים. מבלי להתייחס לבעיה ההלכתית של העניין, מדובר במעשה שאכן עתיד להציל את חייהם של כמה וכמה ילדים כמו שהיה אמור להיות במקרה של מחמוד הקטן. ,''מוות של בן הוא דבר בלתי נסבל עבור אם'' אומרת אימו של מחמוד בראיון לערוץ 2 ומוסיפה בהתרגשות, ''האם הזאת, אין כמוה בעולם. היא תרמה את איבריו של בנה וזה נותן השראה לעוד אמהות ברחבי העולם''.,לאחר בדיקה ראשונית, נמצא כי הלב אכן מתאים להשתלה בגופו של מחמוד מבחינת סוג הדם, ופרופסור לביא מתל השומר יצא לסורוקה כדי להשלים את הבדיקות האחרונות ולהכין את ליבו של עילי ז''ל להשתלה. אלא שאז, בשניה האחרונה, חלה התפתחות דרמטית.,''עמדתי ליד מיטתו של עילי והמתנו לתוצאה של בדיקת סיווג הרקמות'' הוא מספר בראיון לערוץ 2 ''וממש בדקה ה-90 התקבלה התוצאה שהלב איננו מתאים למחמוד והלב הועבר לבית החולים שניידר''. משפחתו של מחמוד התקשתה לקבל את גזר הדין הקשה. הישועה שכבר נראה באופק חמקה מהם כהרף עין והם נותרו חסרי תקווה.,אך אז, 4 ימים לאחר מכן בלי שום התראה חלה התפתחות מפתיעה שהותירה את צוות הרופאים המומים וללא יכולת מענה. ליבו של מחמוד הקטן שנדם, חזר פתאום לעבוד.,''אני כבר 25 שנה מבצע השתלות לב כאן בשיבא, מאות השתלות מאחורי, מקרה דרמטי כזה לא זכור לי'', אומר פרופסור לביא. עפ''י הרופאים ליבו של מחמוד חזר לעבוד באופן תקין לחלוטין וכפי הנראה לא יזדקק לשום טיפול.,אין ספק שמדובר פה בנס, כשלרפואה אין שום מענה והסבר למה שקרה, אך נס החנוכה הזה הוא למעשה כפול ומכופל ומתחיל עוד כשהתקבלו התוצאות השליליות לבדיקת ההתאמה לגופו של מחמוד. לאחר פסילתו של מחמוד כמועמד ראוי להשתלה, ליבו של עילי ז''ל הועבר לבית החולים שניידר והציל את חייו של אלמוג גרבלי בן ה-8, מספר 2 ברשימת ההמתנה להשתלת לב, שגופו קלט את הלב בהצלחה והוא השתחרר מבית החולים בריא ושלם. לו היה ליבו של עילי מתאים להשתלה אצל מחמוד, הוא היה מקבל אותו ואלמוג הקטן היה נותר בסכנת חיים.,,חוסר ההתאמה הציל את שניהם: גם את חייו של אלמוג וגם את חייו של מחמוד שלאחר ימים ספורים התברר כי לא היה כלל צורך בהשתלת לב וכעת הוא נהנה מתפקוד ליבו שלו, מה שוודאי כרוך בפחות סכנות מאשר אלו הכרוכות בהשתלת לב זר. כמו נס פך השמן. לב אחד 'הספיק' ל-2 ילדים.
‏אלמוג גרבלי. שמח וטוב לב (צילום: יריב כץ, ynet)

חוסר ההתאמה הציל את שניהם: גם את חייו של אלמוג וגם את חייו של מחמוד שלאחר ימים ספורים התברר כי לא היה כלל צורך בהשתלת לב וכעת הוא נהנה מתפקוד ליבו שלו, מה שוודאי כרוך בפחות סכנות מאשר אלו הכרוכות בהשתלת לב זר. כמו נס פך השמן. לב אחד 'הספיק' ל-2 ילדים.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית