נוהל חזל"ש: איך מבדילים בין קודש לחול?

חסל סידור פסח, והורים רבים מתמודדים: איך מחזירים את הילדים ממסלול הטיולים למסלול השגרה?

ריקי שפירא | כיכר השבת |
חסל סידור פסח. הילדים הקטנים והבנות צריכים לחזור לספסל הלימודים לאחר חופשה שבשביל צעירים בגילם היא ארוכה מאוד. חוץ מזמני תפילות וסעודות, ותודה לא-ל על חסדים קטנים, לוח הזמנים שלהם היה פרוץ כמעט לגמרי.

הם התרגלו להתעורר מאוחר, לאלתר פעילויות, לשחק וליהנות בלי מסגרת ובעיקר בלי הלחץ של בית הספר.

קשה מאוד לשוב לפעילות שוטפת ולשגרה הצפופה ולמרות שהם עדיין קטנים, גם עבורם היא שוחקת. חשוב מאוד לבצע מעבר הדרגתי מהחופש והחירות עם הזמן, לסדר יום מאוד קבוע, צפוי ולפעמים מעט נוקשה.

לכוון את השעון הביולוגי

בשלב הראשון צריך להסדיר את מסגרת הזמן. חשוב לארגן את הימים האחרונים של החופשה, כך שיהיה כמה שיותר דומה לתקופת הלימודים: להסדיר את שעות השינה ולהחזיר את השעון הביולוגי לשגרת היום-יום הרגילה.

קחו בחשבון שגם המעבר לשעון קיץ דורש התסגלות מחודשת. הילדים זקוקים לכמה לילות של שינה טובה כדי לפצות על השעה שהם הפסידו בלילה של ההחלפה.

אל תצפו לשינוי מיידי. טבעי שילדים שהתרגלו ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר, יתקשו פתאום להירדם מוקדם. על כן, ראוי להחליט מראש מהי השעה בה הילדים נכנסים למיטה.

הם התרגלו להתעורר מאוחר, לאלתר פעילויות, לשחק וליהנות בלי מסגרת ובעיקר בלי הלחץ של בית הספר.,קשה מאוד לשוב לפעילות שוטפת ולשגרה הצפופה ולמרות שהם עדיין קטנים, גם עבורם היא שוחקת. חשוב מאוד לבצע מעבר הדרגתי מהחופש והחירות עם הזמן, לסדר יום מאוד קבוע, צפוי ולפעמים מעט נוקשה. ,לכוון את השעון הביולוגי,בשלב הראשון צריך להסדיר את מסגרת הזמן. חשוב לארגן את הימים האחרונים של החופשה, כך שיהיה כמה שיותר דומה לתקופת הלימודים: להסדיר את שעות השינה ולהחזיר את השעון הביולוגי לשגרת היום-יום הרגילה.,קחו בחשבון שגם המעבר לשעון קיץ דורש התסגלות מחודשת. הילדים זקוקים לכמה לילות של שינה טובה כדי לפצות על השעה שהם הפסידו בלילה של ההחלפה. ,אל תצפו לשינוי מיידי. טבעי שילדים שהתרגלו ללכת לישון מאוחר ולקום מאוחר, יתקשו פתאום להירדם מוקדם. על כן, ראוי להחליט מראש מהי השעה בה הילדים נכנסים למיטה.,,בשלב הראשון, ניתן לאפשר לילד להיות במיטה עם ספר או פעילות נוחה אחרת. חשוב להחליט על שעה קבועה למקלחת, לארוחת הערב ולדאוג שהילדים ילכו לישון בשעה שנקבעה.,לא לשכוח לסדר מערכת,חשוב לארגן את הציוד לבית הספר כמה ימים מראש, ולא להשאיר את סידור המערכת והילקוט לרגע האחרון, דבר שעלול ליצור לחץ מיותר. תנו לילדים את האחריות לארגן את הילקוט, את המחברות וגם את התלבושת או הבגדים שהם יילבשו ליום הראשון של החזרה לבית הספר.,כדאי גם להקדיש יום יומיים לסידור הספרייה והארונות. לא פחות חשוב מהסדר המבורך, העיסוק בעניין מחבר את הילדים בהדרגה הרצויה למטלות הלימודיות שבדרך.,ומה עם שיעורי הבית?,רוב הילדים מקבלים שיעורי בית ומטלות לחופשה. בימים הראשונים אנחנו נותנים להם להנות מהחופש, כי מי מסוגל להסתכל עכשיו על המחברות?,אחר כך חוברות העבודה נחבאות כבר עמוק-עמוק בארון החמץ, בחול המועד אפשר להתחמק בזכות ההקפדה לא לכתוב ואחר-כך נותרים ימים בודדים להשלים את המטלות לפני שחוזרים ללימודים. ,מומלץ להגדיר במהלך החופשה זמני עבודה המיועדים לסיום המטלות בזמן.,,תמיכה רגשית כצידה לדרך,אפשר להרגיש מתח אצל הילדים כמה ימים לפני החזרה ללימודים. למה זה קורה? ילדים רבים חווים תסכול לקראת החזרה ללימודים. חשוב לגלות כלפיהם אמפטיה, להקשיב להם ולברר ממה נובעים החששות.,לפעמים הסיבה לחששות היא לחץ חברתי, לעיתים קשיים בלימודים או יחסים בלתי נעימים עם אחד המורים.,חשוב להיות רגישים לתסמינים שהילדים מפגינים. ניתן להפחית את חששותיהם על ידי שיחה, מתן דוגמאות אישיות, הבעת תחושת הזדהות ותמיכה.,טיפ: אפשר ליצור קשר, עוד במהלך החופשה, עם ילד או שניים, על מנת שהילד ירגיש שיש לו בן ברית ויפחד פחות לחזור לכיתה. ,מה שעוד עובד תמיד עם ילדים: לשבת יחד איתם, לפתח שיחה מעודדת כדי להיזכר בימי הלימודים, בדברים הנחמדים בבית הספר, בילדים, מורים או שיעורים שאהובים עליהם במיוחד. הזכרונות החיוביים יגבירו בהם את החשק לחזור.
אם כל יום נתת לה לקום ב12, מה את מצפה שיקרה היום? (צילום: shutterstock)

בשלב הראשון, ניתן לאפשר לילד להיות במיטה עם ספר או פעילות נוחה אחרת. חשוב להחליט על שעה קבועה למקלחת, לארוחת הערב ולדאוג שהילדים ילכו לישון בשעה שנקבעה.

לא לשכוח לסדר מערכת

חשוב לארגן את הציוד לבית הספר כמה ימים מראש, ולא להשאיר את סידור המערכת והילקוט לרגע האחרון, דבר שעלול ליצור לחץ מיותר. תנו לילדים את האחריות לארגן את הילקוט, את המחברות וגם את התלבושת או הבגדים שהם יילבשו ליום הראשון של החזרה לבית הספר.

כדאי גם להקדיש יום יומיים לסידור הספרייה והארונות. לא פחות חשוב מהסדר המבורך, העיסוק בעניין מחבר את הילדים בהדרגה הרצויה למטלות הלימודיות שבדרך.

ומה עם שיעורי הבית?

רוב הילדים מקבלים שיעורי בית ומטלות לחופשה. בימים הראשונים אנחנו נותנים להם להנות מהחופש, כי מי מסוגל להסתכל עכשיו על המחברות?

אחר כך חוברות העבודה נחבאות כבר עמוק-עמוק בארון החמץ, בחול המועד אפשר להתחמק בזכות ההקפדה לא לכתוב ואחר-כך נותרים ימים בודדים להשלים את המטלות לפני שחוזרים ללימודים.

מומלץ להגדיר במהלך החופשה זמני עבודה המיועדים לסיום המטלות בזמן.

הילדים קיבלו שיעורי-בית לחופש? זו ההזדמנות האחרונה לעשות אותם (shutterstock)

תמיכה רגשית כצידה לדרך

אפשר להרגיש מתח אצל הילדים כמה ימים לפני החזרה ללימודים. למה זה קורה? ילדים רבים חווים תסכול לקראת החזרה ללימודים. חשוב לגלות כלפיהם אמפטיה, להקשיב להם ולברר ממה נובעים החששות.

לפעמים הסיבה לחששות היא לחץ חברתי, לעיתים קשיים בלימודים או יחסים בלתי נעימים עם אחד המורים.

חשוב להיות רגישים לתסמינים שהילדים מפגינים. ניתן להפחית את חששותיהם על ידי שיחה, מתן דוגמאות אישיות, הבעת תחושת הזדהות ותמיכה.

טיפ: אפשר ליצור קשר, עוד במהלך החופשה, עם ילד או שניים, על מנת שהילד ירגיש שיש לו בן ברית ויפחד פחות לחזור לכיתה.

מה שעוד עובד תמיד עם ילדים: לשבת יחד איתם, לפתח שיחה מעודדת כדי להיזכר בימי הלימודים, בדברים הנחמדים בבית הספר, בילדים, מורים או שיעורים שאהובים עליהם במיוחד. הזכרונות החיוביים יגבירו בהם את החשק לחזור.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית