להיות מורה חרדית בבית ספר חילוני. אפשרי?

ללמד תורה בבית-ספר חילוני – להשתלב במסגרת מוסדות החינוך החילוניים- האם זה אפשרי?

רוני כצמן | כיכר השבת |
האם ירצו להעסיק אותך בבית-ספר חילוני?

לא מעט מורות חרדיות עובדות כיום גם בבתי-ספר חילוניים. לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה הקיים בארץ משנת 1988, אסור להפלות מבקש עבודה על רקע מין, לאום, גזע, דת, השקפת עולם ועוד. למרות חוק זה, קיימים בארץ גם מקרים של אפליה.

כך למשל, לפני כעשור היה מקרה של מורה חרדי חוזר בתשובה שפוטר מעבודתו מכוון שלדברי המנהלת הוא לא התאים למוסד חינוך חילוני. כמו כן, קיימים בארץ מקרים שונים של אפליית מורים ערביים, אשר אינם מצליחים להשתלב בעבודה בבתי-ספר יהודים דתיים.

אתגרים בחומר הלימוד

קיימות גישות שונות בלימוד תורה, ויתכן ויהיו הבדלים בין הגישה ממנה את מגיעה ובין פרשנויות שנמצאות בחומר הלימוד של משרד החינוך, בבתי-ספר ממלכתיים חילוניים. למשל, יתכן ותדרשי ללמד גם ביקורת מקרא, או שיש מדרש של חז"ל לפיו לאלוקים יש דמות.

רבנים שונים פסקו שאסור ללמד ביקורת מקרא, גם אם משמעות הדבר שתאבדי את מקום העבודה שלך. עם זאת , תוכלי למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם המצב, כגון לציין את הביקורת וגם לציין את עמדתך לגביה.

התמודדות עם השוני התרבותי

עליך להיות מודעת שאם את בוחרת להשתלב בבי"ס חילוני, את בוחרת להיות בסביבה בעלת ערכים ואורח חיים שונה משלך. הדבר עלול להקשות עליך גם מבחינה חברתית, בהשתלבות בצוות המורים. עם זאת, כאשר ישנה גישה של כבוד הדדי, אפשר תמיד לגשר על פערים ולראות את האדם שמסתתר מאחורי דעות, אמונות והשקפות עולם.

קחי בחשבון גם שתעבדי בסביבה מעורבת של גברים ונשים, הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים. יתכן שתחשפי לדברים שונים כגון לבוש לא צנוע. כל עוד את יודעת מי את ואת שלמה עם הדרך שלך בחיים, המפגש עם החברה החילונית לא יפגע בך, אלא רק יצור הפריה הדדית.

את יכולה להגיע ללמד תורה בבי"ס חילוני מתוך תחושת שליחות, שאת מקדמת את מה שאת מאמינה בו. אך אל תנסי "להילחם" על הדרך שלך, או לשנות אחרים בניגוד לרצונם. גם שינוי מגיע מתוך קבלה הדדית.

ללמד בבתי-ספר משולבים לדתיים וחילוניים

בנוסף לאפשרות להשתלב בחינוך החילוני, קיימת גם אופציה ללמד תורה בבתי-ספר משולבים המיועדים לתלמידים חילוניים ודתיים יחד. בשנים האחרונות קיימת בארץ מגמה של יצירת בתי-ספר מסוג זה.

חלקם היו בעבר בתי-ספר חילוניים, שביוזמת שר החינוך הפכו לבתי-ספר משולבים.

האם ירצו להעסיק אותך בבית-ספר חילוני?,לא מעט מורות חרדיות עובדות כיום גם בבתי-ספר חילוניים. לפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה הקיים בארץ משנת 1988, אסור להפלות מבקש עבודה על רקע מין, לאום, גזע, דת, השקפת עולם ועוד. למרות חוק זה, קיימים בארץ גם מקרים של אפליה.,כך למשל, לפני כעשור היה מקרה של מורה חרדי חוזר בתשובה שפוטר מעבודתו מכוון שלדברי המנהלת הוא לא התאים למוסד חינוך חילוני. כמו כן, קיימים בארץ מקרים שונים של אפליית מורים ערביים, אשר אינם מצליחים להשתלב בעבודה בבתי-ספר יהודים דתיים.,אתגרים בחומר הלימוד,קיימות גישות שונות בלימוד תורה, ויתכן ויהיו הבדלים בין הגישה ממנה את מגיעה ובין פרשנויות שנמצאות בחומר הלימוד של משרד החינוך, בבתי-ספר ממלכתיים חילוניים. למשל, יתכן ותדרשי ללמד גם ביקורת מקרא, או שיש מדרש של חז"ל לפיו לאלוקים יש דמות.,רבנים שונים פסקו שאסור ללמד ביקורת מקרא, גם אם משמעות הדבר שתאבדי את מקום העבודה שלך. עם זאת , תוכלי למצוא דרכים יצירתיות להתמודד עם המצב, כגון לציין את הביקורת וגם לציין את עמדתך לגביה.,התמודדות עם השוני התרבותי,עליך להיות מודעת שאם את בוחרת להשתלב בבי"ס חילוני, את בוחרת להיות בסביבה בעלת ערכים ואורח חיים שונה משלך. הדבר עלול להקשות עליך גם מבחינה חברתית, בהשתלבות בצוות המורים. עם זאת, כאשר ישנה גישה של כבוד הדדי, אפשר תמיד לגשר על פערים ולראות את האדם שמסתתר מאחורי דעות, אמונות והשקפות עולם.,קחי בחשבון גם שתעבדי בסביבה מעורבת של גברים ונשים, הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים. יתכן שתחשפי לדברים שונים כגון לבוש לא צנוע. כל עוד את יודעת מי את ואת שלמה עם הדרך שלך בחיים, המפגש עם החברה החילונית לא יפגע בך, אלא רק יצור הפריה הדדית.,את יכולה להגיע ללמד תורה בבי"ס חילוני מתוך תחושת שליחות, שאת מקדמת את מה שאת מאמינה בו. אך אל תנסי "להילחם" על הדרך שלך, או לשנות אחרים בניגוד לרצונם. גם שינוי מגיע מתוך קבלה הדדית.,ללמד בבתי-ספר משולבים לדתיים וחילוניים,בנוסף לאפשרות להשתלב בחינוך החילוני, קיימת גם אופציה ללמד תורה בבתי-ספר משולבים המיועדים לתלמידים חילוניים ודתיים יחד. בשנים האחרונות קיימת בארץ מגמה של יצירת בתי-ספר מסוג זה.,חלקם היו בעבר בתי-ספר חילוניים, שביוזמת שר החינוך הפכו לבתי-ספר משולבים.,,בבתי-ספר אלו מלמדים מורים חילוניים ומורים דתיים זה לצד זה, וחומר הלימוד כולל את מקצועות הלימוד הרגילים (שלומדים בחינוך החילוני) ובנוסף דגש מיוחד על לימודי תורה ויהדות. כיום קיימים בארץ כ- 18 בתי-ספר משולבים.,הכשרה מקצועית ,הכשרה מקצועית במוסד אקדמי חילוני יכולה לסייע לך בהשתלבות במסגרת חינוך חילונית או משולבת וליצור נחיתה "רכה" יותר לתוך התרבות החילונית.,כך למשל, אם יש לך תואר ראשון כלשהו תוכלי להשתלב בלימודי תואר שני בחינוך במכללה אקדמית (כמו זאת למשל)
מורה חרדית: האם ירצו להעסיק אותך בבית-ספר חילוני? (צילום: shutterstock)

בבתי-ספר אלו מלמדים מורים חילוניים ומורים דתיים זה לצד זה, וחומר הלימוד כולל את מקצועות הלימוד הרגילים (שלומדים בחינוך החילוני) ובנוסף דגש מיוחד על לימודי תורה ויהדות. כיום קיימים בארץ כ- 18 בתי-ספר משולבים.

הכשרה מקצועית

הכשרה מקצועית במוסד אקדמי חילוני יכולה לסייע לך בהשתלבות במסגרת חינוך חילונית או משולבת וליצור נחיתה "רכה" יותר לתוך התרבות החילונית.

כך למשל, אם יש לך תואר ראשון כלשהו תוכלי להשתלב בלימודי תואר שני בחינוך במכללה אקדמית (כמו זאת למשל) ובאמצעות כך לפלס את דרכך ואת הכרתך המקצועית במוסדות ממלכתיים דתיים או חילוניים.

התואר יכול להעניק לך כלים להתמודד עם סוגיות חינוכיות שונות העולות במערכת החינוך הרגילה וכמו כן כלים לעבודה עם ילדים בעלי לקויות למידה או בני נוער בסיכון.

]]>
תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

Mame לאישה הדתית