כיכר השבת

סופגניות או לא להיות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם בטור על חנוכה כחג החינוך ועל הסבלנות הנדרשת כדי ליצור תהליך אמיתי נושא פירות דווקא בדור בו אנו רגילים ומצפים לתוצאות אינסטנט מהירות (חנוך לנוער)

10
הרב אבי אברהם | כיכר השבת | כ"ט בכסלו | 07.12.18
סופגניות או לא להיות // הרב אבי אברהם
(צילום: שאטרסטוק)

ילד אחד ישב במטבח עם סבתו והתלונן בפניה על כך ששום דבר לא מסתדר לו: “אמא כועסת עלי, רבתי עם החבר הכי טוב שלי, קשה לי בבית הספר… נמאס לי כבר מהחיים האלה!!!..."

הסבתא הקשיבה בשקט לדבריו וחיבקה אותו באהבה.

"אולי אתה רוצה לאכול משהו טעים?” היא שאלה אותו.

"בטח", הוא ענה לה.

"אז הנה, קח לך מעט שמן...”, אמרה הסבתא.

"איכס!!!” – אמר הילד ועיקם את פרצופו, “זה ממש דוחה!”

“אז אולי, אתה רוצה כמה ביצים טריות?" אמרה הסבתא "או כוס קמח? או בעצם אולי תעדיף כפית של אבקת אפיה?”

הילד התחיל לאבד את סבלנותו ואמר לסבתו: “סבתא, מה יש לך? כל הדברים האלה ממש מגעילים!”

ענתה לו הסבתא: “אתה כל כך צודק, נכד שלי, לכל אחד מהדברים האלה יש טעם נורא.

אבל תראה מה קורה להם כשמערבבים אותם יחד – הם הופכים לסופגניות הטעימות שאתה כל כך אוהב!…

אז מה אתה אומר נכד שלי? שנלך לאפות יחד קצת סופגניות מהחיים?”

***

"ויהי מקץ שנתיים ימים"פרש"י "וכל לשון 'קץ' – סוף הוא".

בפרשה יש לנו דוגמא אחת מני רבות לסיפור שנראה שתחילתו קרע ונתק בין אחים, רוע ורשעות. סיפור קשה.

'איך אחים מתנהגים כך לאח שלהם?', 'למה הקב"ה מייסר כך את יעקב?', 'למה כל הנסיונות הנוספים באים על יוסף? לא "הספיק" לו כבר?..' יש לנו שאלות לרוב

אבל רק "מקץ שנתיים ימים..", בפרספקטיבה רחבה יותר, אנחנו מתחילים לגלות עולם, לקבל מעט תשובות.

לראות איך הכל התגלגל בצורה שמיימית כמו שרק הקב"ה יכול לנהל את העולם ולסדר שיוסף יגיע בשלמות למצב שהוא "המשביר" לכל הארץ ושכל חלומותיו מתגשמים מול עיניו,

רבי נחמן מברסלב סיפר מעשה על שני סוחרים שנפגשו בדרך. הא' היה יהודי והשני גוי. כשהגיעו שניהם ביחד לעיירה יהודית בדיוק בערב פסח, כשבטנם צמוקה והם מזי רעב. הגוי דאג מאוד אך היהודי הרגיע אותו ואמר לו: בא תראה איזו הכנסת אורחים תהיה לנו היום בלילה ואלו מעדני מלכים אוכלים היהודים היום.

נכנסו לבית כנסת ומיד לאחר התפילה הוזמנו שניהם. היהודי לבית אחד והגוי הוזמן אף הוא לבית אחר.

למחרת היום, נפגשו היהודי והגוי שוב ברחוב. היהודי בקושי זז מרוב אוכל שאל את הגוי: "נו, איך היה?.." אך הגוי רק פתח את פיו וקילל את היהודי בכל הקללות האפשריות.. "אתם היהודים", הוא אומר, "רציתם להתעלל באדם רעב!..."

"מה קרה?" שאל אותו היהודי?...

"הבטחת 'אוכל טוב'," אמר לו הגוי, "אבל אלה רק דיברו ודיברו ודיברו ובסוף הביאו לאכול רק קצת ירק עם מים מלוחים ואיזה 'קרקר' גדול וקשה... חיכיתי עוד- אמרו 'בהמשך יש אוכל'.. שמעתי "שולחן עורך", דמיינתי כבר ש"פותחים שולחן" עמוס ואז- - מה קיבלתי?? ביצים!!!... פה כבר נשברתי והתעצבנתי סופית! ככה הם מתעללים בי? אז יצאתי בהפגנתיות מהבית!..."

אמר לו היהודי: "שוטה שכמוך! אם רק היה לך עוד ממש קצת סבלנות עד הסוף...

עוד קצת ממש עד המשך "השולחן עורך" שכבר היה לפניך, היית אכן זוכה ואוכל כבן חורין שפע רב כסעודת שלמה המלך בשעתו".

רק אתה גרמת לעצמך רעה בכך שלא היתה לך הסבלנות לחכות עד הסוף!

גם לנו הרבה פעמים יש המון שאלות. באמונה, על הקב"ה, על דרך העולם וכדו' לעיתים אנו חושבים בתמימות שאנחנו כביכול היינו יכולים לסדר עולם "טוב יותר"., אבל הבעיה שלנו היא שאין לנו סבלנות לחכות עד הסוף! לראות את הכל מסתדר ומובן לנו. כי 'בסוף' הכל ברור וטוב באמת.

שאלו פעם את הגר"ח קנייבסקי שליט"א על הנוסח המעניין והחריג למדי שב"על הניסים": "עמדת להם בעת צרתם" ומדוע בפורים נוסח זה אינו מופיע בברכה?

בתשובה הוא הפנה אותם לגמרא שמספרת על 'בת בילגה', שהייתה מזרע כהנים ונישאה לקצין יווני, שנכנסה בנעליה למקדש והייתה מבעטת במזבח ואומרת: "לוקוס לוקוס (ע"ש זאב שאוכל קרבנותיו) עד מתי אתה אוכל קורבנותיהם של ישראל ואינך עומד להם בעת צרתם?"

כנגד זה, שנים אחרי, כשהקב"ה הוכיח כבר את ניצחון היהודים ביוונים בנס, נוסחה בעל הניסים ה"תשובה משמים" במיוחד עבור בת בילגה שהייתה חסרת סבלנות.

הנה לך- אם היית מחכה קצת ולא מבעטת מיד, היית זוכה ונוכחת לראות בעצמך שכמו תמיד הקב"ה אכן עמד לישראל בעת צרתם. נדרשה רק קצת סבלנות.

"חינוך" הוא מושג המצריך ים רחב ועמוק של סבלנות.

הקב"ה לא מחויב לנו לקצב הרצונות שלנו, יש לו סיבה ותזמון מדויק להכל, אנחנו רק צריכים להיאזר בסבלנות.

"אבנים שחקו מים". אין חינוך שלא משפיע, אך לא רואים תמיד את תוצאותיו מיד.

אין "אינסטנט" בחינוך ועל אף רצוננו הרב איננו יכולים להכניס את ילדינו ל"מיקרוגל" ולהוציאם מחונכים אחרי שתיים וחצי דקות. "חינוך" הוא תהליך ארוך ומורכב – כצמיחה ("האדם עץ השדה"), תהליך שמצריך הרבה סבלנות וכרוך לעיתים גם בקושי, כדי להנביט ולהצמיח פירות מוצלחים, שלפעמים ניכרים רק אחרי שנים ע"ג שנים.

'קוצים- גדלים מהר, פרחים צומחים לאט'. להחריב מגדל זה ברגע קצר, לבנות אותו זה עבודה של שנים.

אם נשקיע בחינוך ילדנו מלוא החום והאהבה וגם נתאזר בסבלנות, ללא רצון לראות בתוצאות מיידיות כאן ועכשיו.

אם נלמד להפנים ולקבל את הגישה הזו, שאנו לא יודעים תמיד תשובות ושלא תמיד נשלוט ונדע הכל עד ה"סוף", אז גם ההתחלות שלנו אולי יראו אחרת.

הרב אבי אברהם, מנהל חינוכי ומטפל רגשי, מייסד מרכז קומ"ה לקידום והעצמה וממנהלי איגוד ענ"ף

לחצו כאן
תוכן שאסור לפספס
10 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו ובמידה ותימצא תקינה תפורסם באתר.
9
קראתי בשקיקה את במאמר וכל מילה קולעת! מכורה למאמרים של הרב אבי אברהם
מיכל07.12.18
8
לפני יום אידם שחל בסמיכות לחג החנוכה, מתמלאים הרחובות בערי אירופה בניחוחות של סופגניות חמות וטריות. בבתי מאפה וקונדטוריות לא כשרות. לפי מה שנראה, הסופגניה היא בעצם אוכל זול ומשביע, ושעוזר לאיזון הקלוריות בתקופת החורף הקשה באירופה. היהודים שהיו חלק מתושבי אירופה, גם הם נהגו להשביע נפשם המאכל זול
דוד 11.12.18
7
רבי מימון אביו של הרמב"ם כותב על המנהג לאכול אל ספינג' - סופגניות בחנוכה. וזה לשונו (בכתב יד שהתפרסם על ידי רבי יעקב משה טולדאנו בקובץ שריד ופליט): אין להקל בשום מנהג ואפילו מנהג קל. ויתחייב כל נכון לו עשות משתה ושמחה ומאכל, לפרסם הנס שעשה השם יתברך עמנו באותם הימים. ופשט המנהג לעשות סופגנין, בערבי
לדוד. אתה טועה ובגדול22.12.19

הצגת כל התגובות

6
מדהימות!!!!
ישראל07.12.18
5
אני נהנה לקרוא את זה כל שנה מחדש ולספר לתלמידים. מיוחד ביותר.
חיים מאיר06.12.20
4
כתבה יפה, מעניינת ומחזקת! תודה
בתיה אברהם 07.12.18
3
עוד מאמר מפעים וקולע מ"בית היוצר" של הרב אבי אברהם.כל כך מלמד וחשוב בדור האינסנט שלנו! יישר כל על הדברים הנכנסים אל הלב!
א07.12.18
2
כתבה יפה ומעניינת כל מילה בסלע
דוד07.12.18
1
מאמר מקסים! הרב אבי אברהם מהווה דוגמא לאיש חינוך, כן ירבו כמותו.
חיים קארו07.12.18
אולי גם יעניין אותך
נערים

הסקרנות מצילה חיים / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 05.01.24

טור להתמודדות

מלחמה ה' שואל מעמך / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 10.10.23

פרשת השבוע

סטוריטלינג ל(בל)עם / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.06.23

מסר חשוב להורים

לאברך 'המתמיד' נשבר: "לא חסר לי כלום, אבל נמאס לי ללמוד" | זו הסיבה המפתיעה

מרדכי רוט | 18.05.23

אבא או כספומט?

מפזר לילדים כסף? הם לא יעריכו את זה!

חיים דיין | 04.05.23
ש

עולם ההטבות

סמסונג חדש שיגרום לך לחייך וגם יחסוך לך כסף

כיכר בשיתוף מרכניל | מקודם

טור לפסח

הפקרות או חירות? // חיים דיין

כיכר השבת | 04.04.23

חג הפסח: חג ההתמודדויות // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.04.23

פסיכולוגים קבעו

סמארטפונים: אלו 5 הסכנות לנערים ולמתבגרים

ישראל גינצבורג | 14.03.23

חנוך לנוער

תראו אותי! אני כאן! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 03.02.23
ש

רבנים, דיינים וטוענים רבניים:

אלו האנשים שמרוויחים משכורת הייטק ממשרה תורנית

כיכר בשיתוף מל"מ | מקודם

החינוך בראי הפרשה

נפגעי פעולות עבדות בזמננו / הרב אברהם בורודיאנסקי

הרב אברהם בורודיאנסקי | 20.01.23

שיח פתוח וכנה

המתבגר נתפס "על חם": האם לדבר עם איתו על זה?

ישראל גינצבורג | 18.01.23

טיפ יעיל

המתבגר שלכם מתרחק ומתעלם מכם? זה הפתרון המומלץ

ישראל גינצבורג | 29.12.22

להיות אדם // הרב אבי אברהם בטור לזכר אביו ז"ל

הרב אבי אברהם | 15.12.22
ש

חווית הלידה

מלון או מחלקת יולדות? תקראו ותחליטו

כיכר בשיתוף מעיני הישועה | מקודם

טיפ להורים

לא רוצים להתבגר: כך תנהלו שיחה בוגרת לפני "ברמוץ" הבן

ישראל גינצבורג | 15.12.22

פרשת השבוע

'חיי שרה': איזו נפילה! // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 18.11.22

איפה מחביאים שמש? // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 21.10.22

מונולוג מרגש

'לאתרג' את הערבה // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.10.22
ש

'ווסט פארק' בירושלים

הזדמנות חסרת תקדים למשפרי דיור בפארק מגורי היוקרה החדש

כיכר בשיתוף ווסט פארק | מקודם

סיפור ליו"כ

חוזה של ערב יום כיפור // הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 30.09.22

כי תבוא

ילדים הם עם רע (?) / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 16.09.22

חנוך לנוער

"אל תביאו סלטים מהבית לשבת בישיבה!" / הרב אבי אברהם

הרב אבי אברהם | 02.09.22